خبر مهم:

کد مطلب: ۴۳۰۸۲۱

جوان لهستانی در بورس تهران سرمایه خود را ۵ برابر کرد

جوان لهستانی در بورس تهران سرمایه خود را ۵ برابر کرد

«ماجیج وجتال» جوان 36 ساله لهستانی در کمتر از 3 سال گذشته با سرمایه‌گذاری در بورس تهران سرمایه خود را بیش از 5 برابر کرده است.

به گزارش تجارت‌نیوز ، تصور اینکه یک سرمایه‌گذار جوان خارجی در زمانی که ایران تحت شدیدترین تحریم‌هاست در فاصله کوتاهی میلیون‌ها دلار با سرمایه‌گذاری در بازار بورس تهران سود کند، کمی مشکل است اما این اتفاقی واقعی است که به مدد رشد اعجاب‌آور شاخص بازار بورس تهران در 2-3 سال گذشته، تحقق یافته است.

به گزارش وب سایت بیزنس تایمز، «ماجیج وجتال» جوان 36 ساله لهستانی در کمتر از 3 سال گذشته با سرمایه‌گذاری در بورس تهران سرمایه خود را بیش از 5 برابر کرده است.

او که هم اینک 13.5 میلیون دلار سهام شرکت‌های مختلف ایرانی را خریداری کرده و کارگزار سرمایه‌گذار 20 فرد ثروتمند با 6 ملیت انگلیسی، آلمانی، سوئدی، سوئیسی، بلژیکی و لهستانی است.

به نوشته نیویورک تایمز، وجتال مدتی به عنوان محقق در شعبه شرکت مشاوره سیتی گروپ در ورشو فعالیت می‌کرد و مدتی نیز به عنوان معامله‌گر سهام در شرکت جی پی مورگان در لندن فعالیت می‌کرد. او سپس برای مدیریت یک صندوق سرمایه‌گذاری به لهستان بازگشت و هم‌اینک در لندن اقامت دارد.

وجتال پس از امضای توافق برجام بین ایران و 6 قدرت جهانی مشتاق شد برای ارزیابی سرمایه‌گذاری در بازار ایران به این کشور برود.

او در جریان سفر به ایران بورس تهران را بررسی کرد و سرمایه‌گذاری در بازار بورس ایران را جذاب و پرسود دید. او سپس از سال 2017 کار سرمایه‌گذاری خود را با خرید سبدی متنوع از سهام شرکت‌های مختلف ایرانی آغاز کرده و هر ماه به ایران سفر می‌کند.

او برای فرار از تحریم‌های آمریکا سرمایه‌گذاری خود را به وسیله یورو انجام می‌دهد.

او در این باره گفته است: وقتی برای اولین بار به ایران رفتم در بررسی‌هایم متوجه شدم بسیاری از شرکت‌های ایرانی رشد معمول 30 تا 40 درصدی در سال را ثبت می‌کردند، اما قیمت سهام آنها نشان دهنده این موضوع نبود. بازار پر از معامله‌گر بود ولی ارزش سهام به نسبت سودی که به سهامداران می‌داد بسیار پایین بود؛ شاید پایین‌ترین ارزش سهام دنیا."

وجتال پس از بررسی‌های اولیه تصمیم به خرید سهام می‌گیرد و صندوق خود را که مخفف نام پایتخت‌های 3 کشور هلند، بریتانیا و ایران است به نام "AmtelonCapital" در ژوئیه (تابستان) 2017 ( 1396) با دایر کردن یک دفتر در تهران، تاسیس می‌کند. او برای سرمایه‌گذاری اولیه سرمایه‌هایی را از دوستان و نزدیکان خود جمع‌آوری کرد.

وجتال سهام شرکت‌های مختلف ایرانی را خریداری کرده است از شرکت‌های پتروشیمی گرفته تا مواد غذایی و شوینده و بهداشتی و..

در بین خریدهای او سهام یک کارخانه تولیدکننده شیشه برای صنعت داروسازی که تولیدات خود را به اروپا صادر می‌کند تا سهام شرکت تولید نرم افزار سیستم مدیریت و.. دیده می‌شود.

با خروج یکجانبه آمریکای ترامپ از برجام در ماه مه 2018 (اردیبهشت 1397) و بازگشت تحریم‌های همه جانبه آمریکا علیه ایران بسیاری از ایرانی‌ها که سرمایه‌های خرد و کلانی داشتند به بازارهایی چون بازار ارز هجوم بردند و ریال خود را به دلار و دیگر ارزهای خارجی تبدیل کردند و تنها در عرض 1 سال (2018 ) ارزش پول ملی ایران بیش از 70 درصد در برابر ارزهای خارجی کاهش پیدا کرد.

اما این وضعیت (کاهش ارزش ریال در برابر ارزهای خارجی) برای صادرکنندگان ایرانی خبر بدی نبود چون بسیاری از آنها حقوق کارگران و قیمت مواد اولیه خود را به ریال می‌پرداختند اما در ازای محصولات صادراتی، دلار و یورو دریافت می‌کردند. این وضعیت باعث شد هم سود این صادرکنندگان و هم ارزش سهام شرکت‌هایشان به شدت افزایش یابد.

وجتال از شرکت‌های پتروشیمی ایرانی سهام خریداری کرد. او همچنین مقداری سهام از شرکت‌هایی را که سنگ آهن استخراج می‌کردند نیز خریداری کرد؛ آنها کالاهای خود را به دلار به تولید کنندگان داخلی فولاد می فروشند و سود سرشاری دارند.

وجتال در سال 2018 ضرر مختصر 20 درصدی متحمل شد اما در سال 2019 موفق شد بیش از 170 درصد سود کند.

او هم اینک صندوقی به ارزش کلی 9 میلیون یورو ( 13.5 میلیون دلار) را مدیریت می‌کند. او در مصاحبه به نیویورک تایمز گفته است، همچنان امیدوار به کسب سود در بازار بورس تهران و 10 برابر کردن سرمایه اولیه خود در سریع‌ترین زمان ممکن است.

منبع: عصر ایران

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.

  • ناشناس

    دلار 3700 ت چنج کرده اومده تو بورس الان سهمشو بفروشه باید دلار ۱۴۵۰۰ بخره حالا ببینه چقدر پول پارو کرده

    • ناشناس

      این قدر ازگردش سرمایش سود کرده که اصلا به این چیزا فکرنمیکنه. بابا کمی ذهنتون رو بازکنید…

  • علی کرمانشاه

    جای تاسف است که این جوان خارجی پی‌به ارزش سرمایه گذاری در بازار تولید و صنعت و بورس ایران برده و اقدام به خرید سهام شرکتهای بزرگ ایرانی کرده ودر حال حاضر سهامدار موفق شرکتهای ایرانی است و سودسازی را در بازار نوپا و جذاب ایران دیده و سرمایه های جزئی مردم اروپا و خاورمیانه را با تشکیل صندوق سرمایه گذاری به ایران آورده و سودهای نجومی را برای سهامداران خود جمع میکند.ولی سرمایه داران ایرانی سرمایه های خود را از کشور و بازار پرسود ایران خارج و به کشورهای بحران زده دراروپا و دبی و ام یکا منتقل و گاها زیان هم میکنند و یا حداقل سود ومالیات سنگین این کشورها را برخود تحمیل کرده و ده‌ها سال در شرکتهای اروپایی و امریکایی و شرق آسیا که دچار بحران اقتصادی هستند و درگیر ریاضت اقتصادی و تولید پایین و بدون بازار مشتری هستند قرنطینه کرده و زیان‌های هنگفت و آپارتمان‌های بدون مشتری جایگزین سرمایه های آنها درکشورهای امارات و دبی و شارجه شده که هیچ مشتری برای خرید و فروش آنها نیست واقعا حماقت به این اندازه در هیچ‌کجا وجود ندارد که مثل سرمایه داران ایرانی این همه سود و امتیازهای ویژه سرمایه گذاری در ایران را رها کرده و پول خود را بدست شیادان و سفته بازان اجنبی و شیخ‌نشین‌های حوزه خلیج فارس ریخته‌اند و فقط زیان و بحران‌اقتصادی و حیف‌ومیل شدن سرمایه های خود مشاهده میکنند و هیچکاری از آنها ساخته نیست جز خودکشی که عده‌ای هم بخاطر ناامید شدن و از بین رفتن سرمایه های خود اقدام به خودکشی کرده‌اند آنوقت سرمایه داران زیرک خارجی بازار ایران را برای سرمایه‌گذاری انتخاب میکنند‌واقعا برای سرمایهداران ایرانی اجنبی پرست باید تاسف خورد.خلایق هرچه لایق

  • سیدمحمدرضا

    اگه دلار به ریال تبدیل کرده و الان هم ریالش را به دلار تبدیل کنه خیلی سودی نبرده.
    دلار ۳۷۰۰ بوده و الان ۱۴۰۰۰یعنی تقریبا ۴ برابر پس …

  • ناشناس

    به قوله دوستمون ۱۷۰ درصد سود کرده ولی پولش۳۰۰درصد ارزشش رو ازدست داده حالا آخر پاییز جوجه رو میشمارن دو تا شرکت کلاه برداهم که بخوره به تورش و سهمهاشو از چنگش دربیارن اونوقت میفهمه اونی که از ایران میره که ناقلاییه ای ول ایرانی که زرنگترینی

  • ناشناس

    در ایران زندگی کنه خیلی سود کرده بره خونه باباش راهش نمیدن میگن پولهات کو