کد مطلب: ۲۴۴۳۰۵

افزایش صادرات نفت ایران با وجود تهدیدهای آمریکا

افزایش صادرات نفت ایران با وجود تهدیدهای آمریکا

تعمیرات پالایشگاهی به همراه آزاد کردن حجم ذخایر شناور، صادرات نفت و میعانات ایران را در آوریل به بالاترین رکورد چند سال اخیر رسید با این حال تولید کشور ثابت ماند.

افزایش چشمگیر صادرات نفت ایران در آستانه تصمیم دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور آمریکا درباره سرنوشت برجام روی داد. وی تا ۱۲ ماه مه مهلت دارد تا درباره لغو برجام و وضع تحریم‌هایی که صادرات نفت ایران را هدف می‌گیرد، تصمیم بگیرد.

به گزارش تجارت‌نیوز ، منابع آگاه اظهار کردند افزایش صادرات نفت ایران در ماه میلادی گذشته ممکن است راهی برای ایران باشد تا خود را در برابر فضای چالشی‌تری که در بحبوحه احتمال فزاینده بازگشت تحریم‌های آمریکا ایجاد شده است، آماده کند.

تقاضا برای نفت ایران در چین و هند حتی در صورت وضع تحریم‌ها احتمالا بسیار قوی خواهد ماند با این حال پالایشگاه‌ها در اروپا، کره جنوبی و ژاپن احتمالا محتاطانه عمل خواهند کرد.

نرم افزار جریان تجارت «اس اند پی گلوبال پلاتس» نشان می‌دهد مجموع حجم صادرات از طریق نفتکش‌های افراماکس، سوئزماکس و نفتکش‌های بسیار بزرگ VLC از بنادر ایران، در مقایسه با ۲.۳۲ میلیون بشکه در مارس، ۱۶ درصد در آوریل رشد کرد به ۲.۷۰ میلیون بشکه در روز رسید.

از این رقم، صادرات نفت خام حدود ۲.۴۵ میلیون بشکه در روز بود که حدود ۴۰۰ هزار بشکه در روز نسبت به مارس افزایش داشت با این حال صادرات میعانات تا حدود زیادی تغییر چندانی نداشت و بر مبنای ماه به ماه ثابت ماند.

افزایش صادرات به آسیا

صادرات به آسیا از ۱.۴۰ میلیون بشکه در روز در مارس به ۱.۸۱ میلیون بشکه در روز در آوریل افزایش یافت که ۶۷ درصد از مجموع صادرات ماهانه بود و بالاتر از ۶۰ درصد در مارس بود.

رشد صادرات نفت ایران به آسیا به دلیل افزایش صادرات به هند بود که با ۶۰ درصد رشد، به ۶۷۰ هزار و ۵۰۰ بشکه در روز رسید.

تقاضای هند برای خرید نفت ایران با تخفیف‌هایی که پالایشگاه‌های خصوصی و دولتی برای حمل محموله دریافت می‌کنند، رو به رشد است.

وزارت نفت هند اعلام کرده که واردات نفت از ایران در سال مالی ۲۰۱۹-۲۰۱۸ به میزان بیش از ۳۰ درصد نسبت به سال مالی گذشته افزایش خواهد یافت.

چین بزرگترین مقصد نفت ایران مانده و صادرات به این کشور در آوریل به ۷۱۴ هزار و ۴۶۷ بشکه در روز رسید که ۲۰ هزار بشکه در روز بالاتر از مارس بود.

حتی تقاضا از سوی ژاپن که وارداتش در یک سال گذشته افت چشمگیری داشته، در آوریل به ۱۱۸ هزار و ۹۰۰ بشکه در روز افزایش یافت.

جریان صادرات به کره جنوبی و ژاپن که عمدتا شامل میعانات است، در چند ماه گذشته کاهش یافته زیرا ایران حجم بیشتری را در پالایشگاه ستاره خلیج فارس مصرف می‌کند.

جریان صادرات به اروپا در آوریل به ۷۱۶ هزار و ۷۳۲ بشکه در روز در مقایسه با ۷۶۱ هزار و ۴۱۸ هزار بشکه در روز در مارس کاهش یافت زیرا تقاضای خرید ترکیه، ایتالیا و اسپانیا اندکی کمتر بود.

ابهامات پیرامون تحریم‌های آمریکا

با وجود کاهش خرید اروپا، پالایشگاه‌های اروپایی می‌گویند نفت ایران در مقایسه با گریدهای ترش از عراق، روسیه و عربستان سعودی بسیار رقابتی مانده است.

اما برخی از پالایشگاه‌ها با احتمال بازگشت تحریم‌های آمریکا، در حال خرید نفت بیشتری از عراق و عربستان در ماه ژوئن هستند تا در صورت محدود شدن صادرات ایران، با مشکلی روبرو نشوند.

طبق آماری که هفته جاری از سوی وزارت نفت منتشر شد، شرکت ملی نفت ایران ۲.۸۸ میلیون بشکه در روز نفت و میعانات گازی در آوریل فروخته که از این رقم، سهم نفت خام ۲.۶۲ میلیون بشکه در روز بوده است.

بالاترین میزان صادرات ایران پس از دوران برچیده شدن تحریم‌ها، ۲.۴۴ میلیون بشکه در روز بوده که در اکتبر سال ۲۰۱۶ به ثبت رسید.

ایران از زمان امضای توافق تاریخی با قدرت‌های غربی که در ژانویه سال ۲۰۱۶ به اجرا درآمد، صادرات نفت خود را دو برابر کرده است.

پس از چهار سال محدودیتی که تحت تحریم‌ها برای صادرات نفت وجود داشت، ایران تولیدش را افزایش داد و پایگاه مشتریان خود در آسیا و اروپا را توسعه بخشید.

میانگین صادرات نفت ایران ۲.۱۲ میلیون بشکه در روز در سال ۲۰۱۷ در مقایسه با ۱.۱۳ میلیون بشکه در روز در سال ۲۰۱۵ بود که تهران تحت تحریم قرار داشت.

منبع: پلاتس

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.