سال ۱۴۰۴ در حالی آغاز شد که برخی بازارها از جمله بازار خودرو با ماجراها و فراز و نشیبهای متعددی همراه شدند. انتشار اخبار مربوط به دور اول و دوم مذاکرات میان ایران و آمریکا و نیز کاهش نرخ ارز، این بازارها را با چالشها و نوسانات تازهای مواجه ساخت.
برخلاف بازار خودرو که از ابتدای سال جاری تاکنون تحت تأثیر تحولات سیاسی و افت قیمت ارز با کاهش نسبی قیمت مواجه شده، بازار موتورسیکلت تقریبا بدون تغییر باقی مانده است. بررسیهای میدانی نشان میدهد کویر موتور و نیرو موتور به عنوان دو بازیگر اصلی این صنعت، همچنان به روند افزایش قیمت خود ادامه دادهاند در حالی که شرکت نیکران موتور پاسارگاد نرخ محصولات خود را ثابت نگه داشته و افت قیمت را لحاظ نکرده است.
در شرایط کنونی، بلاتکلیفی حاکم بر فضای اقتصادی کشور، منجر به کاهش چشمگیر تمایل مصرفکنندگان به خرید موتورسیکلت شده است. این وضعیت در حالی تداوم یافته که معمولا با ورود به ماههای گرم سال، انتظار میرود تقاضا برای خرید این وسیله نقلیه افزایش یابد. با این وجود در بازار فعلی هیچ نشانهای از تحرک یا بازگشت رونق مشاهده نمیشود و رکود به روند مسلط بر معاملات بدل شده است.
کارشناسان بازار معتقدند در شرایطی که انتظارات تورمی همچنان پابرجاست و سیاستهای اقتصادی آینده مبهم به نظر میرسد، خرید موتورسیکلتهایی با هزینه مالکیت پایین و دوام بالا منطقیتر از سرمایهگذاری در مدلهای گرانتر است. به این ترتیب در میان سیگنالهای متناقض بازار، انتخاب برخی از مدلهای هوندا مانند هوندا CD200 میتواند پاسخی مقرون به صرفه به نیاز امروز مصرفکنندگان ایرانی باشد.
در ادامه قیمت موتورسیکلت های صفر را در جدول زیر مشاهده کنید.
| مدل | سال | قیمت (تومان) |
| آپریلیا، SXR 160 | 1402 | 191.000.000 |
| اس وای ام، 250 | 1403 | 400.000.000 |
| اس وای ام، لاکی BX185 | 1402 | 220.000.000 |
| اس وای ام، گلکسی NA 180 | 1403 | 23.000.000 |
| ایران دوچرخ، XY150 | 1401 | 65.000.000 |
| ایران دوچرخ، ایردوکو 150 | 1403 | 102.000.000 |
| بنلی، SETA 150 | 1403 | 210.000.000 |
| بنلی، TNT 249S | 1403 | 380.000.000 |
| تی وی اس، انتورک 125 | 1403 | 215.000.000 |
| دایچی، JP 150 | 1402 | 100.000.000 |
| شاهین موتور، دلتا SX2 | 1403 | 210.000.000 |
| کبیر موتور، KLD 200 | 1402 | 110.000.000 |
| کی وی، K249R | 1403 | 380.000.000 |
| نیرو موتور شیراز، احسان 200 | 1402 | 80.000.000 |
| نیرو موتور شیراز، پرواز 150 | 1403 | 98.000.000 |
| وسپا، جی تی اس 250 سوپر اسپرت HPE | 1402 | 865.000.000 |
| هوندا، کلیک 150 | 1401 | 280.000.000 |
| هوندا، CD 200 | 1402 | 89.000.000 |
| یاماها، AEROX 155 | 1403 | 440.000.000 |
| یاماها، WR 155 | 1402 | 385.000.000 |
بازاری که باید با شروع گرما جان بگیرد، حالا در رکودی عمیق فرو رفته و نفس نمیکشد. از بازارچههای موتور در جنوب تهران تا نمایندگیهای برندهای معروف معتقدند که مردم فقط قیمتها را میپرسند، اما کسی نمیخرد!
در بازاری که قیمت یک موتور اقتصادی به ۹۰ تا ۱۲۰ میلیون تومان رسیده و مدلهای متوسط و سنگین از ۲۰۰ میلیون تومان عبور کردهاند، قدرت خرید مصرفکننده به کف رسیده، اما تولیدکنندهها نهتنها قیمت را پایین نمیآورند، بلکه حتی در برابر تخفیف اندک هم مقاومت میکنند.
در این میان، نه خبری از سیاست حمایتی است، نه نظارتی که پرسوجو کند. اگر تا همین دو سال پیش جوانها برای پیک موتوری، کار یا حتی تفریح به دنبال موتور بودند، حالا حتی برای شرایط اقساطی یک مدل دستدوم هم با مشکلات متعددی مواجهاند.
برای مطالعه بیشتر گزارش موتورسیکلتهای مستهلک همقیمت خودروهای 5 سال پیش! را در صفحه تجارتنیوز مطالعه کنید.
تحریم خرید
آشفته بازاری است در نبود نظارت دولت بر قیمت کالاها وضع از این هم بدتر خواهدشد.دولتی که از نظارت بر قیمت نخود لوبیا عاجز است هیچ کاری نخواهد کرد
مردم اگرنخرن قیمتها پایین میاد
چون همه میدونن دولت قیمت های دلار بالا پایین میکنه
واردات موتور ژاپنی اصل بدون تعرفه آزاد کن
قیمت موتور به یک سوم کاهش میابد
عامل گرانی دولت است
ضمنا موتورها وماشینها باید برقی شوند
کمی به خودتان ومردم رحم کنید. آلودگی هوا چهره شهر
سیاه و نفس مردم ازکار انداخته. سرطان ریه
مازوت سوزی کنار بگذارید
همه چیز ما را به باد دادین حداقل هوای پاک ازما نگیرین
کاملأ موافقم با کاهش دلار نیرو موتور دومرحله افزایش قیمت داشته چرا باید اینطور باشه
کسایی که پراید 300 میلیونی رو مسخره میکردن و میگفتن کی میخره حالا 300 میلیون باید بدی واسه موتور چینی مونتاژی. وقت آن است که ایمان بیاورید
آدم می مونه چی بگه
اولا که این موتور سیکلت ها کلا از لحاظ سیستم سوخت رسانی انژکتور بدرد نمیخوره کیفیت لازم رو نداره خدمات پس از فروش نداره قیمتش نسبت به جهانی خیلی بالاتره موتور سیکلت برای قشر مرفه شده تنها راه چاره واردات با قیمت خیلی پایین ودریافت سود کم است تا این تولید کنندگان مجبور بشن برای فروش التماس بکنند اگر دولت خودش به فکر درامد نباشه کمر این گرانفروشها میشکنه چندین سال هست
که به دنبال یک موتورسیکلت خارجی وبا کیفیت برای پیک هستم ولی متاسفانه نتونستم بخرمپ