کد مطلب: ۴۳۰۲۷۵

تجارت‌نیوز گزارش می‌دهد:

اظهارات متفاوت همتی درباره FATF / اقتصاد ایران پس از تعیین تکلیف FATF چه می‌شود؟

اظهارات متفاوت همتی درباره FATF / اقتصاد ایران پس از تعیین تکلیف FATF چه می‌شود؟

بررسی اظهارات رییس کل بانک مرکزی درباره FATF نشان می‌دهد که همتی هم از بی‌اثر بودن عدم تصویب FATF سخن گفته و هم از آن ابراز نگرانی کرده و در مجموع واکنش‌های متفاوتی را نسبت به این موضوع نشان داده است. بالاخره اقتصاد ایران پس از ورود یا عدم ورود به لیست سیاه FATF چه خواهد شد؟

عبدالناصر همتی، رییس کل بانک مرکزی چندین بار در مکان و زمان‌های مختلف درباره تاثیر تصویب و عدم تصویب FATF بر وضعیت مبادلات بانکی کشور اظهار نظر کرده که از برآیند این اظهار نظرها، نتیجه یکسان و یک‌دستی استنباط نمی‌شود.

به گزارش تجارت‌نیوز ، بررسی اظهارات رییس کل بانک مرکزی درباره FATF نشان می‌دهد که همتی هم از بی‌اثر بودن عدم تصویب FATF سخن گفته و هم از آن ابراز نگرانی کرده و در مجموع واکنش‌های متفاوتی را نسبت به این موضوع نشان داده است.

تاثیر منفی تصویب نشدن FATF

همتی در 25 آذر ماه امسال با انتشار پیامی در صفحه شخصی خود در اینستاگرام با گوشزد کردن حساسیت موضوع تصویب لوایح FATF اعلام کرد: یقین دارم اعضای مجمع تشخیص مصلحت نظام، حتما حساسیت موضوع و ضرورت تداوم مناسبات بانکی و پولی در شرایط تحریم را در نظر می‌گیرند.

اظهارات وی به همان سخن ختم نشد و در چهارم دی ماه امسال در حاشیه نشست هیات دولت در جمع خبرنگاران نیز گفت: من به صلاح سیستم بانکی کشور می‌دانم که عضو FATF شویم تا از قرار گرفتن در لیست سیاه آن جلوگیری کنیم. چین و روسیه به ما اطلاع داده‌اند که وارد شدن ایران به لیست سیاه FATF ، تاثیر منفی بر مبادلات بانکی کشورمان با آنها خواهد داشت.

استناد به اظهار نظرهای رییس کل بانک مرکزی این موضوع مشخص نمی‌شود که بالاخره عدم تصویب ‌FATF بر وضعیت مبادلات بانکی و ارز کشور تاثیر دارد یا نه؟

بی‌اثر بودن عدم تصویب FATF

اما همتی در سخنان اخیر خود دیگر اهمیت چندانی به تصویب FATF نداده، به طوری که وی درخصوص اینکه با عدم تصویب FATF کشورهای خارجی دیگر مانند چین و روسیه هم با ایران همکاری نخواهند کرد به ایلنا گفته است: نظرم درباره تصویب شدن FATF مثبت است اما واقعیت این است که امروزه بسیاری از مبادلات خارجی، پولی و مالی را با روش‌های غیرتحریمی انجام می‌دهیم. بانک‌های مهم دنیا اصلا با ایران کار نمی‌کنند. از این نظر، بودن و نبودن FATF تاثیر زیادی در اقتصاد ندارد و اگر همه تمرکز را برروی FATF بگذاریم شاید خیلی چیزها را از دست بدهیم.

رییس کل بانک مرکزی هفته گذشته نیز با صراحت به بی‌اثر بودن عدم تصویب FATF اشاره کرد و یک هفته مانده به نشست FATF در پاریس در پست جدید اینستاگرامی خود نوشت: تصمیم آتی FATF (اعم از تمدید یا عدم تمدید) نمی‌تواند تاثیر قابل توجهی بر شرایط ارزی کشورمان داشته باشد.

در مجموع با استناد به اظهار نظرهای رییس کل بانک مرکزی این موضوع مشخص نمی‌شود که بالاخره عدم تصویب ‌FATF بر وضعیت مبادلات بانکی و ارز کشور تاثیر دارد یا نه؟

تا پیش از این با وجود اینکه بسیاری از مقامات رسمی کشور نسبت به حساسیت FATF و عدم تصویب آن ابراز نگرانی کرده و حتی هشدار داده بودند، اعضای مجمع تشخیص مصلحت نظام رای به تصویب این موضوع ندادند؛ اکنون به نظر می‌رسد با تغییر عقیده و رفع حساسیت از FATF از سوی برخی مقامات رسمی همچون رییس کل بانک مرکزی، شاید دیگر نتوان به تصویب این لوایح امیدوار بود. روز گذشته نیز معاون حقوقی رئیس جمهور اظهار کرد: در صورت نپذیرفتن FATF تقریبا تمامی روابط پولی و مالی بین‌المللی خود را با خطر مواجه خواهیم کرد.(ایرنا)

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.

  • ناشناس

    فقط رئیسی داره کار میکنه بقیه لطفا استعفا بدین

  • سلطان

    محسن جان انگار از بازار خبر نداری!دلار 14100 شده همین امروز 26 بهمن!میگی همتی عالی کار کرد و دلاری که میگفت 9 تومن میشه رو کرده 12 !

  • بنده ای از بندگان خدا

    ایکاش مقامات و مسئولین پس از اینکه به رای ونظر خود باور و اعتماد داشتند ابراز می نمودند ،

  • بنده ای از بندگان خدا

    ایکاش مقامات ومسئولین کشور پس از اینکه رای و نظر خودشان را باور و به ان اعتماد داشتند ابراز می نمودند
    از نظر شخصیتی هم بهتر بود

  • ابوالفضل

    اگر بخواهیم اقتصاد درست بشه باید مردم یک شغله باشند و دلال دلار و طلا نشوند

  • ابوالفضل

    با متلک گفتن و مسخره کردن و توهین کردن به مسئولین… غیر از بی ادبی چیز ی حاصل نمیشه… اخلاق مردم مسخره کردن شده و اشتباهه… باید هر مسئولی قبل از گرفتن میز و صندلی…ضامن بدهد تا درست شود

  • ابوالفضل

    چرا وام 20 میلیون تومانی بانک 2 نفر ضامن میگیره… ولی برای مسئولیت گرفتن که ضامن نمی خواهد.. و از بانک بیشتر بول میگیرن.. مسئولین ضامن به مردم و نظام نمی دهند…؟

  • ص

    با این سیاست می‌خواهند حسابی جیب پرپولهاراخالی کنند تا خسارت‌ها وعیدی و….رابدهند یهویی یه تصمیم غیرپیشبینی بگیرند

  • ناشناس

    قبل از برجام هم میگفتن اگه برجام رو امضاء نکنیم روزی صد ملیون دلار ضرر میکنیم.برجام رو امضاء کردن ولی بهتر که نشد هیچ،بدتر هم شد.FATFنسخه جدید والبته مهلک تر برجامه

  • ناشناس

    مشخصه وقتی از تصویب لوایح توسط آقایان مجمع تشخیص مصلحت نظام دلسرد شده برای کنترل بازار و مدیریت بازار ارز گفته تاثیری نداره حق هم داشته.