کد مطلب: ۴۱۳۹۵۸

امتیازات تجاری ایران پس از عضویت در اتحادیه اوراسیا

امتیازات تجاری ایران پس از عضویت در اتحادیه اوراسیا

آغاز همکاری‌های مشترک تجاری در منطقه آزاد ارس بین ایران و اتحادیه اقتصادی اوراسیا پس از 2 سال مذاکره به بار نشست و موافقت‌نامه تشکیل منطقه آزاد تجاری بین کشور ایران و اتحادیه اقتصادی اوراسیا از آبان ماه سال جاری اجرا شد.

به گزارش تجارت‌نیوز ، برای اولین بار قرارداد اتحادیه اقتصادی اوراسیا در ۲۹ مه ۲۰۱۴ میان کشورهای روسیه، بلاروس و قزاقستان به امضاء رسید و با اتحادیه گمرکی اوراسیا جایگزین شد و در ماه‌های بعد کشورهای ارمنستان و قرقیزستان نیز در این اتحادیه عضو شدند.

کار این اتحادیه از ژانویه سال 2015 به‌طور رسمی آغاز شد. هدف از تشکیل اتحادیه اوراسیا تسهیل تجارت، ایجاد یک بازار مشترک بین کشورهای هم‌پیمان، حذف تدریجی قوانین گمرکی درون اتحادیه و ایجاد یک تعرفه مشترک خارجی در میان این کشورها می‌باشد.

تمامی کشورهای عضو اتحادیه اوراسیا جهت شناسایی و ردیابی محصولات و خدمات خود و ایجاد زبان مشترک تجاری از استانداردهای GS1 استفاده می‌کنند که مرکز ملی شماره‌گذاری کالا و خدمات ایران نماینده انحصاری سازمان بین‌المللی GS1 در ایران است.

علیرضا ملکی مدیرعامل مرکز ملی شماره‌گذاری کالا و خدمات ایران در آغاز به سفر حسن روحانی رئیس‌جمهوری اسلامی ایران در مهرماه سال جاری برای شرکت در اجلاس اتحادیه اوراسیا راهی ارمنستان اشاره کرد.

آغاز همکاری‌های مشترک تجاری در منطقه آزاد ارس بین ایران و اتحادیه اقتصادی اوراسیا پس از 2 سال مذاکره به بار نشست و موافقت‌نامه تشکیل منطقه آزاد تجاری بین کشور ایران و اتحادیه اقتصادی اوراسیا از آبان ماه سال جاری اجرا شد. کشورهای عضو این اتحادیه شامل کشورهای «روسیه، ارمنستان، قزاقستان، قرقیزستان و بلاروس» است.

علیرضا ملکی گفت: هدف از تشکیل اتحادیه اوراسیا تسهیل تجارت، ایجاد یک بازار مشترک بین کشورهای هم‌پیمان، حذف تدریجی قوانین گمرکی درون اتحادیه و ایجاد یک تعرفه مشترک خارجی در میان این کشورها می‌باشد. عضویت ایران در اتحادیه اوراسیا باگذشت زمان، کانال‌های بانکی مستحکمی ایجاد کرده و سرمایه‌گذاری در زیرساخت‌های حمل‌ونقل جدید را امکان‌پذیر می‌کند و تجارت غیرنفتی ایران با اتحادیه اوراسیا می‌تواند به اقتصاد ایران رونق بخشد.

وی در ادامه گفت: در حال حاضر تمام سازمان‌های عضو اتحادیه اوراسیا در سازمان جهانی GS1 (سازمان ارائه‌دهنده استانداردهای جهانی برای مدیریت زنجیره تأمین) عضو هستند. همچنین تمام کشورها به‌استثناء ایران و بلاروس به عضویت سازمان تجارت جهانی WTO درآمده‌اند. اخیراً کمیته ایرانی اتاق بازرگانی بین‌المللی، در برخی مجالس دولتی و خصوصی موضوعی را تحت عنوان موافقت‌نامه تسهیل تجارت یا همان(Trade Facilitation Agreement) TFA به بحث گذاشته و خواستار توجه افراد دولتی و فعالان بخش خصوصی به این مسئله شده‌اند.

وی در ادامه افزود: TFA (Trade Facilitation Agreement) یک توافق در داخل سازمان تجارت جهانی (WTO) است که در سال 2014 جزء برنامه‌های اصلی WTO قرار گرفت و کشورهای عضو باید آن را اجرا می‌کردند. محور اصلی TFA شفاف‌سازی ضوابط و مقررات حاکم بر ورود و خروج کالا در مرزهای کشور است به‌گونه‌ای که تجار کشورهای دیگر بدانند مبادله هر کالا با آن‌ها چه مقررات و ضوابطی دارد و چقدر به طول می‌انجامد. جالب است بدانید که سازمان جهانی GS1 که استانداردهای مدیریت زنجیره‌ تأمین را برای اهدافی همچون شفافیت ایجاد نموده، تمام راه‌حل‌های خود را مطابق با توافق TFA ارائه می‌کند. با استفاده از استانداردهای GS1 می‌توانند عملکرد زنجیره تأمین خود را ازنظر کاهش زمان ، هزینه، عدم اطمینان و همچنین مدیریت ریسک بهبود دهند.

ملکی در ادامه گفت: با حرکت کالاها در زنجیره تأمین، باید طیف وسیعی از اطلاعات بین طرف‌های مختلف ردوبدل شود که با تکیه‌بر استانداردهای GS1 می‌توان این حجم و طیف وسیع اطلاعات تجاری بین کشورهای عضو اتحادیه اوراسیا را مدیریت نمود و با توجه به پیوستن ایران به اتحادیه اوراسیا لازم است که تجار ایران قوانین موجود را الزامی دانسته و از استانداردها پیروی کنند. یکی از استانداردهای لازم برای اقلام صادراتی استفاده از بارکدهای GS1 است. همچنین به دلیل تسهیل نقل و انتقالات در گمرکات بهتر است از استانداردهای GS1 برای شناسایی پالت‌ها و اقلام لجستیکی در این کشورها استفاده شود.

ملکی در پایان گفت: مرکز ملی شماره‌گذاری کالا و خدمات ایران، نماینده انحصاری سازمان جهانی GS1 در ایران آمادگی لازم جهت کمک در تسهیل فعالیت‌ها و مبادلات تجاری بین بنگاه‌های اقتصادی ایران با سایر کشورهای عضو را با تکیه‌بر زیرساخت فناوری و استانداردهای بین‌المللی GS1 را دارا می‌باشد.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.