کد مطلب: ۷۱۵۴۰۸

تجارت‌نیوز گزارش می‌دهد:

پیش‌بینی نتایج انتخابات میان‌دوره‌ای آمریکا/ جمهوری‌خواهان باج‌گیری را آغاز می‌کنند؟

پیش‌بینی نتایج انتخابات میان‌دوره‌ای آمریکا/ جمهوری‌خواهان باج‌گیری را آغاز می‌کنند؟

زمان زیادی تا انتخابات میان‌دوره‌ای آمریکا نمانده. در این میان اگر جمهوری‌خواهان برنده انتخابات شوند، احتمالا اقتصاد آمریکا و جهان را به سمت نابودی پیش ببرند. زیرا این اتفاق در زمان تصدی یک رئیس جمهوری دموکرات به نفع آنها تمام خواهد شد.

به گزارش تجارت‌نیوز ، هیچ کس به طور قطع از سرنوشت انتخابات میان‌دوره‌ای آمریکا اطلاع ندارد. پیش‌بینی اینکه در این انتخابات چه اتفاقی خواهد افتاد، کار دشواری است. اما اگر جمهوری‌خواهان یک یا هر دو مجلس کنگره را در اختیار بگیرند، مهم‌ترین سوالی که به ندرت توجهات را به خود جلب خواهد کرد، این است که دولت بایدن با تهدید حزب جمهوری‌خواه مبنی بر نابودی اقتصاد جهان با امتناع از افزایش سقف بدهی، چه خواهد کرد؟ از آن مهم‌تر آیا دموکرات‌ها آماده خواهند بود تا هر اقدامی را که شرایط ایجاب می‌کند انجام دهند تا مجبور به باج دادن نباشند؟

نتایج احتمالی انتخابات میان‌دورره‌ای آمریکا

به نقل از نیویورک‌تایمز ، پس از آنکه جمهوری‌خواهان در سال ۲۰۱۰ مجلس نمایندگان را به دست گرفتند، به سرعت از ابزار سقف بدهی علیه دولت اوباما استفاده کردند و آن را برای کاهش هزینه‌هایی به کار گرفتند که نمی‌توانستند از طریق روش‌های قانونی معمولی به دست آورند. این حزب جمهوری‌خواه قبل از سال ۲۰۱۶ یعنی پس از شعار انتخاباتی ترامپ (آمریکا را دوباه عالی کن یا MAGA) بود که در بیشتر موارد مشروعیت رئیس جمهوری را انکار نمی‌کرد و بهانه‌ای هم برای شورش‌های خشونت‌آمیز نمی‌آورد. در واقع، مشخص نیست که آیا جمهوری‌خواهان این بار بر خلاف گذشته که بدون دلیل خاصی هرج و مرج ایجاد می‌کردند، به طور جدی سعی خواهند کرد امتیازاتی را به دست آورند یا خیر.

قوانین ایالات متحده، به دلایل تاریخی، مستلزم آن است که کنگره دو بار به لایحه بودجه رای بدهد. ابتدا، سناتورها و نمایندگان قانونی وضع می‌کنند که نرخ مالیات را تعیین و هزینه‌ها را رسمی می‌کند. این قانون به تعیین تراز بودجه فدرال ختم می‌شود. اما اگر در نهایت با کسری مواجه شوند، کنگره باید برای بار دوم رای بدهد تا وام گرفتن برای پوشش آن کسری را مجاز کند.

آنطور که نوسینده گزارش معتقد است، در دنیای امروز، محدودیت بدهی، موضع‌گیری بزدلانه را تقویت می‌کند. یعنی سیاستمداران می‌توانند ادعا کنند که مسئولیت مالی دارند و بدون اینکه مشخص کنند بودجه چگونه باید متعادل شود، از رأی دادن به سقف بدهی بالاتر خودداری کنند. و البته حذف هزینه‌های بیهوده پاسخ صادقانه‌ای نیست. دولت فدرال اساساً یک شرکت بیمه بسیار بزرگ با یک ارتش است. تمامی مخارج در راه تأمین اجتماعی، مراقب‌های درمانی (Medicare)، کمک‌ها و خدمات درمانی (Medicaid) و ارتش است و رأی‌دهندگان می‌خواهند همه این برنامه‌ها را حفظ کنند. مطمئناً در هر دولت مانند هر سازمان بزرگی هزینه‌های بیهوده‌ای وجود دارد. اما حتی اگر بتوان به نحوی این هزینه‌ها را حذف کرد، به کاهش کسری بودجه کمک چندانی نخواهد شد.

واقعیت این است که افرادی که به طور جدی نگران کسری بودجه هستند، می توانند افزایش مالیات بیشتری را درخواست کنند. به ویژه اینکه بار مالیاتی ایالات متحده در مقایسه با سایر کشورهای ثروتمند کمتر است. اما جمهوری‌خواهان قرار نیست چنین کاری انجام دهند.

جمهوری‌خواهان چه برنامه‌ای دارند؟

شواهد زیادی وجود دارد مبنی بر اینکه جمهوری‌خواهان در صورت امکان، سعی خواهند کرد از محدودیت بدهی برای کاهش عمده هزینه‌ها در بخش تامین اجتماعی و مراقبت‌های درمانی استفاده کنند. آنها احتمالاً نمی‌توانند چنین کاهش‌هایی را که به شدت با آن مخالف می‌شود از طریق روند عادی قانون‌گذاری تصویب کنند و مطمئناً آرای کافی برای لغو وتوی بایدن را ندارند. اما احتمالا برنامه آنها این است که دموکرات‌ها را مجبور به همدستی کنند، به طوری که مردم متوجه نشوند چه کسی مسئول این مشکلات است.

این موضوع می‌تواند بهترین سناریو باشد. از آنجایی که جمهوری‌خواهان اکنون نسبت به ۱۰ سال گذشته بسیار رادیکال‌تر هستند، ممکن است کمتر علاقه‌ای به دستیابی به اهداف سیاسی داشته باشد، بلکه به جای آن به شدت علاقه دارند که در دوران ریاست جمهوری یک دموکرات، اقتصاد جهانی را نابود کنند.

چرا امتناع از افزایش سقف بدهی اقتصاد را به نابودی می‌کشاند؟

بدهی ایالات متحده در دنیای مدرن نقش مهمی ایفا می‌کند. این آخرین دارایی ایمنی است که به راحتی به پول نقد تبدیل می‌شود و هیچ جایگزین خوبی برای آن وجود ندارد. اگر سرمایه‌گذاران اعتماد خود را نسبت به ایالات متحده و توانایی آن در عمل به تعهدات خود از دست بدهند، طوفان مالی وحشتناکی به وجود خواهد آمد، به طوری که هرج و مرج اخیر در بریتانیا در مقابل آن هیچ خواهد بود.

برای جلوگیری از این تهدید چه باید کرد؟

اگر جمهوری‌خواهان در ماه نوامبر کنترل یک یا هر دو مجلس را به دست آورند، دموکرات‌ها باید از جلسه پیش از تشکیل کنگره جدید استفاده کنند تا افزایش بسیار زیادی در سقف بدهی‌ها اعمال کنند، به اندازه‌ای که این موضوع را برای سال‌ها متوقف کند. جمهوری‌خواهان و صاحب نظرانی که خطرات پیش رو را درک نمی‌کنند، به شدت نسبت به این اقدام واکنش نشان خواهند داد. اما چنین وضعیتی بسیار بهتر از امکان اخاذی است و احتمالاً تا زمان انتخابات ۲۰۲۴ فراموش خواهد شد.

اگر به دلایلی دموکرات‌ها این گام را برندارند، دولت بایدن باید آماده باشد تا به استراتژی‌های قانونی برای دور زدن محدودیت بدهی روی آورد. به نظر می‌رسد که دولت می‌تواند از چندین راه استفاده کند که ضرب سکه‌های پلاتین هزار میلیارد دلاری معروف‌ترین آنهاست. اما موارد دیگری مانند انتشار اوراق قرضه بدون تاریخ سررسید و در نتیجه بدون ارزش اسمی وجود دارد.

دولت اوباما تمایلی به انتخاب به هیچ یک از این مسیرها نداشت، زیرا احتمالا معتقد بود که این راه‌ها حیله‌گرانه و شرم‌آور به نظر می‌رسیدند، و ترجیح داد به دنبال سازش باشد. اما مطمئناً دموکرات‌ها نیازی به نگرانی در مورد اخلاقیات ندارند آن هم زمانی که طرف مقابل توسط دونالد ترامپ اداره می‌شود. و در هر صورت، آنها اکنون در حال مقابله با مخالفانی هستند که نه تنها رادیکال، بلکه ضد دموکراسی نیز هستند. در نتیجه هیچ سازش واقعی امکان‌پذیر نیست. البته، اگر دموکرات‌ها کنگره را برگزار کنند، هیچ یک از این موارد اتفاق نخواهد افتاد، اما آنها باید برای بدترین شرایط آماده شوند.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.