کد مطلب: ۴۳۸۰۷۷

مجوز افزایش سرمایه ایران خودرو صادر شد

مجوز افزایش سرمایه ایران خودرو صادر شد

بر اساس اعلام سازمان بورس، مجوز افزایش سرمایه 1800 درصدی ایران خودرو صادر شد و این شرکت 60 روز وقت دارد تا نسبت به آن اقدام کند.

به گزارش تجارت‌نیوز ، با انتشار روی وبسایت کدال، مجوز افزایش سرمایه شرکت ایران خودرو صادر شد. پس از بررسی تقاضای افزایش سرمایه و انتشار سهام جدید از سوی شرکت ایران خودرو، سازمان بورس و اوراق بهادار مغایرتی با قوانین و مقررات مربوط در انتشار سهام در این تقاضا ملاحظه نکرد و افزایش سرمایه مدنظر ایران خودرو را بلامانع دانست.

بر اساس اعلام ایران خودرو این شرکت قصد دارد افزایش سرمایه‌ای معادل 286 هزار و 356 میلیارد ریالی ( 1870 درصدی) را با هدف اصلاح ساختار مالی و خروج از شمولیت ماده 141 لایحه قانونی اصلاح قانون تجارت انجام دهد. با توجه به اینکه بخشی از مبلغ افزایش سرمایه از محل مازاد تجدید ارزیابی دارایی‌های استهلاک‌پذیر است، در صورت انجام افزایش سرمایه، هزینه استهلاک طبقات ساختمان و ماشین‌آلات طی سال‌های 1399، 1400 و 1401 برابر مبلغ 501 هزار و 451 میلیارد تومان خواهد شد. بنابراین مابه التفاوت هزینه استهلاک طبقات ساختمان و ماشین آلات در حالت انجام افزایش سرمایه نسبت به حالت عدم انجام افزایش سرمایه در سال‌های ذکر شده به ترتیب 464 هزار و 554، 469 هزار و 517 و 470 هزار و207 میلیارد تومان افزایش می‌یابد. بر همین اساس سهامداران و سرمایه‌گذاران باید به تاثیر افزایش سرمایه بر هزینه استهلاک سالهای آتی شرکت توجه داشته باشند.

بر اساس قانون سازمان بورس، ایران خودرو حداکثر 60 روز وقت دارد که افزایش سرمایه خود را به انجام برساند. در غیر اینصورت، این مجوز ابطال شده و خودرو باید برای اخذ مجوز جدید نزد سازمان بورس اقدام کند.

مجوز افزایش سرمایه خودرو در حالی صادر شده که این نماد در یک ماه اخیر نوسانی یک درصدی داشته و بازدهی سه ماهه آن بیش از 33 درصد بوده است.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.

  • محمدباقر

    خب این قضیه باعث گرانی ماشین میشود یا ارزونی .

  • ناشناس

    ‌سهامداران و سرمایه‌گذاران باید به تاثیر افزایش سرمایه بر هزینه استهلاک سالهای آتی شرکت توجه داشته باشندیعنی چه؟ سهامداران باید تا ۱۴۰۲ منتظر بمانن؟؟؟ لطفا اگه کسی وارد هست راهنمایی کند….

    • ناشناس

      به یک جمله قبل توجه کنید من بورسی نیستم و سر از بورس در نمیارم ولی حسابداری خوندم “با توجه به اینکه بخشی از مبلغ افزایش سرمایه از محل….. یعنی اینکه با افزایش سرمایه پول جدیدی وارد ایران خودرو نمیشه یک مثال شما از اول زندگی تجاری تون که مالک چیزی شدین قیمت خرید خونه تون ماشین تون و… را در دفتری یادداشت کردید که هر زمان بخاید ببینید چقدر سرمایه دارید به اون دفتر مراجعه میکنید و الان از تاریخ اولین خرید ملک یا خودرو تون 10 سال میگذره و جمع کل ارزش ثبت شده تو این دفتر” ارزش دفتری” سرمایه شماست ولی تو این 10 سال مثلا 200 % تورم داشتیم پس ارزش واقعی سرمایه شما 200% بیشتر از ارزش دفتری سرمایه تون هست و امروز شما تصمیم میگیرید توی ارزش سرمایه تون یک تجدید نظر یا باصطلاح حسابداری ارزش دارایی تون را تجدید ارزیابی کنید میرید بنگاه املاک میگه خونه تون یک میلیارد تومن ارزش داره در صورتی که تو دفترتون 100 میلیون تومن ثبتش کرده بودین و نهایتا به یک مبلغ تجدید ارزیابی شده سرمایه تون می رسید. این تا اینجای کار.
      خوب شما به عنوان یک شرکت نه شخص سالانه برای دارایی هاتون تو دفاتر تون هزینه استهلاک ثبت میکنید حالا که قیمت خونه صد میلیونی را تو دفاتر جدید زدید یک میلیارد تومن پس استهلاک سالانش هم یهو چند برابر میشه و تو دو سه سال بعد یک هزینه استهلاک زیادی شناسایی میشه که روی کاهش ارزش سهام که نماینده میزان دارایی یک شرکت هست تاثیر چند برابری داره
      نکته مهم
      چرا ایران خودرو قبل اومدن تو بورس تجدید ارزیابی کرد
      سوال دوم اگر شما بخاید داراییهاتون را بفروشید به عموم مزایده یا بصورت سهم یا هر جور اصلا تو بازار بفروشید میرید بنگاه میگید من یک خونه دارم به ارزش دفتری ده سال پیش با قیمت صد میلیون تومن یا میگید خونه ای دارم به ارزش امروز به قیمت یک میلیارد؟ معلومه به قیمت روز اعلام و میفروشید.
      پس ایران خودرو تجدید ارزیابی میکنه ( آپدیت قیمت داراییهاش به قیمت روز) و سپس فروش به من و شما
      الان افزایش سرمایه ایران خودرو از محل تجدید ارزیابی داراییهاش طبق مجوز اداره ثبت شرکتها فکر کنم یعنی 1800 درصد افزایش میده قیمت دفتری داراییهاش را و بعدش میفروشه تو بورس

  • ناشناس

    پس خاور بیچاره چی؟

  • مهدی

    با سلام..ایا سهام ترجیحی هم شامل افزایش ۱۸۰۰ درصدی میباشد یا خیر…تشکر از راهنمایی

    • ناشناس

      بله

  • ناشناس

    سلام من قبل از این که افزایش سرمایه بخوره وارد شده بودم ومبلغ پنج میلیون تومن سهم خریدم بعد دو ماه که باز شد پنج میلیونم شده پونصد تومن بغیه پولم کجا رفته این قیمت سهم اومده پایین من ضرر نود درصدی کردم؟؟؟؟

    • ناشناس

      تووو پرتفوووو سپرده گذاری نگاه کن پرتفووو لحطه ای مهم نیست

  • سجاد

    سلام من از سال ۷۹ ۱۱۰۰تا سهام ایران خودرو دارم الان ارزشش چقد شده کسی میدونه

    • ناشناس

      حدود ۲۰ میلیون تومان

  • سجاد

    سلام من سال۷۹، ۱۱۰۰تا سهام ایران خودرو خریدم الان ارزشش چقد شده کسی میتونه راهنمایی کنه

    • Mr.R

      احتمالا حدود 800 هزار تومن .