خبر مهم:

کد مطلب: ۴۱۴۵۳۳

تجارت‌نیوز گزارش می‌دهد:

پیش‌بینی وضعیت بازارهای مالی تا پیش از انتخابات مجلس

پیش‌بینی وضعیت بازارهای مالی تا پیش از انتخابات مجلس

یک کارشناس اقتصادی ضمن اشاره به این که دولت نمی‌تواند به شکل دستوری بازارها را کنترل کند، عنوان کرد: تا انتخابات مجلس شورای اسلامی در اسفند ماه اگر دولت رفتار چند ماه اخیر خودش را ادامه دهد و شوک جدید ناشی از بخشنامه‌ها و برخی از مصوبات نداشته باشیم انتظار این است که آرامش بازارها ادامه‌دار باشد.

به گزارش تجارت‌نیوز ، کشور با کسری بودجه مواجه است و انتخابات نمایندگان مجلس تا کمتر از سه ماه آینده برگزار می‌شود.

در این وضعیت به نظر می‌رسد نگرانی از نوسانات بازارهای مالی تا پایان سال و با نزدیک شدن به انتخابات و تاثیری که این فرایند سیاسی روی بازارها می‌گذارد، بیشتر می‌شود.

هادی حق‌شناس، کارشناس اقتصادی در خصوص وضعیت بازارها تا اسفند ماه سال جاری که انتخابات نمایندگان مجلس برگزار می‌شود گفت: بازارهای مالی و پولی که با بازارهای جهانی ارتباط دارند متاثر از فعال و انفعالات سیاسی خارجی و داخلی هستند.در شرایط تحریمی هر پدیده مثبت سیاسی می‌تواند فشار این شرایط را کم کند و برعکس؛ بنابراین اگر در انتخابات دوم اسفند مردم حضور پررنگی داشته باشند، یک یارانه‌ای است که بخش سیاسی یا حضور مردم به اقتصاد خواهد داد و موجب آرامش بازارهای اقتصادی می‌شود.

براساس اظهارات وی، قیمت‌ها در بازارهای طلا و ارز تابع عوامل بنیادینی مثل نرخ تورم، رشد اقتصادی، نرخ نقدینگی و… هستند. دولت نمی‌تواند به شکل دستوری بازارها را کنترل کند و شاید در کوتاه‌مدت بتواند با زیاد کردن عرضه ارز قیمت آن را کنترل کند اما منابع ارزی دولت که نامحدود نیست؛ در ضمن دولت این تجربه را در گذشته دارد که با عرضه ارز نه تنها کنترل نشد بلکه صعودی نیز شد.

شناس

آن‌طور که این اقتصاددان وضعیت بازارها را ارزیابی کرده است؛ اگر راهبرد دولت این باشد که نرخ تورم تحت کنترل و انضباط پولی و مالی داشته باشد، به دنبال کوچک کردن خودش و در قالب اصل 44 فعالیت‌های خودش را به بخش خصوصی واگذار کند؛ پارامترهای مثبتی هستند برای این که بازارها روند باثباتی داشته باشند و شاهد نوسانات شدیدی نباشیم.

وی تصریح کرد: تا انتخابات مجلس شورای اسلامی در اسفند ماه اگر دولت رفتار چند ماه اخیر خودش را ادامه دهد، مثلا به سراغ دقیق کردن اعداد، کم کردن وابستگی به نفت، ایجاد منابع درآمدی جدید برود و شوک جدید ناشی از بخشنامه‌ها و برخی از مصوبات نداشته باشیم انتظار این است که آرامش بازارها ادامه‌دار باشد.

حق‌شناس در پایان تاکید کرد: در آبان ماه سال جاری، شاخص تورم نقطه به نقطه یک واحد کم شده، تورم ماهانه نیز کم شده و تورم میانگین هفت ماهه نخست سال 98 نسبت به مدت مشابه سال 97 کاهشی بوده است؛ اگر این روال ادامه پیدا کند می‌تواند نشان‌دهنده ثبات باشد.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.

  • حسام

    به اقای حق شناااس بفرمایید
    با چه ترازویی حساب کردن تورم کاهش داشته و چه چیزی نصبت به سال قبل کم شده قیمت نان مواد غذایی بنزین فقط یک قلم بفرماند ما قبول داریم