کد مطلب: ۳۶۸۰۴۲

تجارت‌نیوز گزارش می‌دهد:

بازدهی بازارها در فروردین ماه امسال / بورس پربازده‌ترین سرمایه‌گذاری / طلا از سوددهی جا ماند

بازدهی بازارها در فروردین ماه امسال / بورس پربازده‌ترین سرمایه‌گذاری / طلا از سوددهی جا ماند

با جا ماندن بازار دلار و طلا از بورس، در بازارهای سرمایه‌گذاری فرورین ماه سال جاری بورس بیشترین و طلا کمترین بازدهی را ثبت کردند.

به گزارش تجارت‌نیوز ، بازارهای طلا، سکه، بورس و ارز بازارهای موازی هستند که در اولین ماه سال جاری نوسانات و روند قیمتی متفاوتی را سپری کرده‌اند.

بورس، پربازده‌ترین بازار فروردین ماه سال جاری

بازار سهام با حدود 14 درصد بازدهی ، بیشترین رشد را در پایان اولین ماه امسال از آن خود کرده است.

شاخص کل بورس در آخرین روز فروردین ماه رقمی بیش از 204 هزار واحدی را به ثبت رساند که نسبت به اولین روز کاری فروردین ماه 25 هزار واحد رشد داشته است.

شاخص کل بورس در روز اول شروع به کار بازارها در سال جاری، یعنی در پنجم فروردین ماه، معادل 179 هزار واحد بود.

این بازار اولین ماه بهار امسال را با روند رو به رشد قابل ملاحظه‌ای سپری کرد.

شاخص کل تا روز هشتم فروردین ماه شیب ملایمی داشت و تا به این روز به رقم 181 هزار واحد رسید.

اولین جهش رشدی این بازار با رشد چهار هزار واحدی، در روز 10 فروردین ماه رقم خورد که شاخص کل 185 هزار واحد شد.

شیب رشد شاخص کل بورس تا روز 25 فروردین ماه یکسان بود، اما بازار سرمایه دومین جهش خود را در روز 26 فروردین ماه با پنج هزار واحد افزایش، تجربه کرد. شاخص کل بورس در این روز به 201 هزار واحد رسید.

اما این بازار در در روز چهارشنبه (28 فروردین ماه) دچار ریزش شد و تا سطح 199 هزار واحدی نزول کرد.

شاخص کل بورس روز آخر فروردین ماه را پرقدرت شروع کرد و در دو ساعت ابتدایی شروع به کار این بازار تا نزدیکی سطح 204 هزار بالا آمد و در نهایت در این کانال باقی ماند تا در نهایت بازدهی 14 درصدی طی ماه نخست امسال داشته باشد.

سکه گرمی پربازده‌ترین بازار سکه در فروردین ماه

سکه گرمی با 8.5 درصد بازدهی در اولین ماه سال جاری، رده دوم را در بین بازارها و رده اول را در بازار انواع سکه به خود اختصاص داده است.

سکه گرمی سال جاری را از نرخ 874 هزار تومان آغاز کرد و در طی یک ماهه نخست سال 7.4 درصد رشد به ارزش آن افزوده شد.

سکه گرمی تا روز 21 فروردین ماه روند رو به رشد با شیب تندی را ادامه داد، تا جایی که دو روز پرنوسان را در هفته سوم این ماه تجربه کرد.

بیشترین افزایش قیمت سکه گرمی در روز 19 فروردین ماه اتفاق افتاد، در حالی که این فلز گران قیمت در روز قبل تا سطح 899 هزار پیش رفته بود، در روز بعد با 3.3 درصد رشد(معادل 30 هزار تومان) به پله 929 هزار تومان رسید.

اما رشد قیمتی سکه گرمی به همین جا ختم نشد و تا دو روز بعد نیز ادامه یافت، به نحوی که در سه روز 19، 20 و 21 فروردین ماه معادل 6.6 درصد رشد کرد که در این ماه بی‌سابقه بود.

این فلز گران‌بها از سطح 899 هزار تومان روز 18 فروردین ماه با 60 هزار تومان افزایش به سطح 959 هزار تومان روز 21 این ماه رسید.

اما این سکه نتوانست خود را در میانه کانال 900 هزار تومان نگه دارد و تا روز 29 فروردین ماه نوسان رفت و برگشتی را در پیش گرفت، در نهایت این روز را با رقم 939 هزار تومان به اتمام رساند. در پایان روز 31 فروردین ماه نیز (ساعت 17) این نرخ به 949 هزار تومان رسید تا در نهایت بازدهی 8.5 درصدی را ثبت کند.

بازدهی سکه طرح جدید

اما سکه طرح جدید با 2.4 درصد رشد رده‌های پایین بازدهی را در بین دیگر انواع سکه از آن خود کرد.

این فلز ارزشمند کار خود را در سال جاری از نرخ چهار میلیون و 629 هزار تومان شروع کرد ولی در رقابت با دیگر انواع سکه که بازدهی قابل ملاحظه‌ای داشتند عقب ماند و تا روز 31 فروردین ماه (ساعت 17) با 112 هزار تومان افزایش تا نرخ چهار میلیون و 741 هزار تومان صعود کرد.

روند رو به رشد این سکه در روزهای 19، 20، 21 فروردین ماه سال جاری با شیب تندی رو به رو شد تا جایی که مرز پنج میلیون تومان را رد کرد.

اما قیمت‌های بسته شده آن در روز نوزدهم این ماه، کمی پایین‌تر از مرز پنج میلیون تومان، روی نرخ چهار میلیون و 992 هزار تومان قرار گرفت.

سکه طرح جدید پس از پشت سر گذاشتن این جهش قیمتی، شیب کاهشی را در پیش گرفت و در روز 31 فروردین ماه(ساعت 17) تا پله چهار میلیون و 741 هزار تومان پایین آمد.

در مجموع اگر بازار سکه را تا ساعت 17 روز 31 فروردین ماه که قیمت انواع آن مشخص شده است محاسبه کنیم، سکه گرمی با 8.5 درصد در رتبه اول، سکه بهار آزادی با 4.9 درصد در رتبه دوم، ربع سکه با 4.8 درصد در رتبه سوم، نیم سکه با 4.2 درصد در رتبه چهارم و رتبه آخر بازدهی یک ماهه ابتدایی سال جاری با 2.4 درصد به سکه امامی اختصاص یافته است.

دلار از بورس و سکه عقب ماند

دلار با 4.6 درصد بازدهی در فروردین ماه سال جاری، خود را به جایگاه سوم پربازده‌ترین‌های این ماه رساند.

شروع به کار این شاخص ارزی در ابتدای سال جاری از نرخ 12 هزار و 952 تومان بود، که نسبت به هفته پایانی سال گذشته نیز نرخ کمتری بود.

هر چند دلار در تعطیلات نوروزی روند کم‌نوسانی را سپری کرد اما در نیمه دوم فروردین ماه، در روزهایی که قیمت سکه تا بالای پنج میلیون تومان صعود کرد، این شاخص ارزی نیز با نوسان روبه‌رو شد و به کانال 14 هزار تومان نفوذ کرد.

قیمت دلار در روز 20 فروردین ماه امسال به رقم 14 هزار و 175 هزار تومان رسید، این در حالی است که قیمت این ارز در روز قبل 13 هزار و 690 تومان بوده است.

در این روز برخی از صرافی‌ها خرید و فروش خود را متوقف کردند و تابلو اعلام قیمت ارز خود را خالی گذاشتند.

دلار پس از عبور از این روز پرنوسان روند نزولی خود را در پیش گرفت و با شیب ملایمی تا روز پایانی ماه اول بهار امسال، تا میانه کانال 13 هزار تومان پایین آمد. قیمت این ارز تا ساعت 17 روز 31 فروردین ماه روی نرخ 13 هزار و 558 تومان قرار گرفت.

کمترین سود برای سرمایه‌گذاران طلا

طلای 18 عیار در اولین ماه بهار بازدهی 0.09 درصدی را ثبت کرد که نسبت به دیگر بازارها، کمترین سود نصیب سرمایه‌گذاران این بازار شد.

در روز آخر فروردین ماه نسبت به روز اول، حدود 400 تومان به ارزش طلای 18 عیار افزوده شد.

در حالی که قیمت این فلز ارزشمند در روز اولی که بازارهای رسمی(پنجم فروردین ماه سال جاری) آغاز به کار کردند، 426 هزار و 900 تومان بود، در روز 31 فروردین ماه تا ساعت 17 با 0.09 درصد بازدهی به رقم 427 هزار و 300 تومان رسید.

طلا نیز همانند دیگر بازارها در روز 19 فروردین ماه دچار جهش قیمتی شد و تا میانه کانال 400 هزار تومان (451 هزار و 800 تومان) پیش رفت. این جهش بیشترین افزایش قیمت این فلز در ماه اول امسال بود.

کمترین کاهش این فلز گران‌قیمت نیز در روز 27 فروردین ماه رقم خورد که با 16 هزار تومان کاهش تا رقم 424 هزار تومان پایین آمد.

22

بورس با 14 درصد بیشترین و طلای 18 عیار با 0.09 درصد کمترین بازدهی فروردین ماه را از آن خود کردند.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.