کد مطلب: ۲۹۷۱۲۸

کارشناسان بورسی به تجارت‌نیوز پاسخ دادند:

بازیگری به نام «دلار» با بازار سرمایه چه می‌کند؟

بازیگری به نام «دلار» با بازار سرمایه چه می‌کند؟

با توجه به اینکه نرخ دلار روز به روز گران‌تر می‌شود سوالی که مطرح می‌شود این است که آیا سرمایه‌گذاری در بورس بهتر است یا بازارهای موازی و اینکه آیا شاخص کل بورس تا آخر مهرماه امسال وارد کانال 150 هزار واحدی می‌شود؟ در این باره کارشناسان بازار سرمایه به تجارت نیوز پاسخ دادند.

به گزارش تجارت‌نیوز، شاخص بورس پس از لمس قله 90 هزار واحدی در دی‌ماه سال 92، روند نزولی در پیش گرفت و با نوسانات جزیی در چند سال اخیر به کار خود ادامه داد، اما بازار سرمایه در سال 96 رنگ و بویی متفاوت به خود گرفت و از همان ابتدای سال گذشته قابل تشخیص بود که شاخص بورس قصد لمس قله قبلی یعنی 90 هزار واحد و حتی شکست آن را در سر دارد.

شاخص کل بورس تهران در پایان آذر‌ ماه سال 96 پس از چند سال وقفه از رکورد تاریخی خود عبور کرد، به‌طوری که شاخص کل در این ماه به رقم 95.509 واحد رسید. در حالی‌ که بیشترین مقدار آن پیش از این در ۱۵دی‌ماه ۹۲ به میزان 89500 واحد به ثبت رسیده بود. شاخص کل بورس از آذرماه 96 تا امروز روند صعودی خود را ادامه داده است و هم اکنون در کانال 137 هزار واحد قرار دارد.

رشد 250 درصدی دلار طی یک سال

علاوه بر افزایش قیمت جهانی کالاهای صادراتی در بورس کالا، بدون شک یکی از عوامل اصلی افزایش شاخص کل بورس از ابتدای امسال تا به این لحظه افزایش چشمگیر نرخ دلار است.

بررسی بازار حاکی از آن است که قبل از عید نوروز نرخ دلار دولتی حدود 3700 تومان و نرخ دلار در بازار آزاد حدود 4800 تومان بود، اما هم اکنون دلار در بازار آزاد بیش از 14 هزار تومان و در سامانه سنا بیش از 10 هزار تومان داد و ستد می‌شود. بر اساس آمارهای شبکه اطلاع‌رسانی طلا، سکه و ارز تهران طی یکسال گذشته هر یورو با رشد ۲۴۰ درصد از ۴۷۰۰ تومان به ۱۶۰۰۰ تومان و هر پوند با ۲۵۰ درصد رشد از ۵۰۰۰ تومان به ۱۷۸۰۰ تومان رسیده است. طبق اعلام این سامانه قیمت دلار در ۱۳ شهریور ماه سال گذشته ۳۸۰۰ تومان بود و آنطور که رسانه‌ها گزارش داده‌اند قیمت دلار در 13 شهریورماه جاری به مرز ۱۳۱۰۰ تومان رسیده است. اختلاف این دو قیمت حاکی از رشد حدود ۲۵۰ درصدی دلار طی یکسال اخیر دارد.

افزایش ارزش پول ملی با سرمایه‌گذاری در بورس

از نگاه برخی در حال حاضر سرمایه‌گذاری در بورس و خرید برخی سهام‌ می‌تواند سودآورتر از سرمایه‌گذاری در بازار ارز، دلار و سکه باشد. از نگاه برخی کارشناسان ریسک سرمایه‌گذاری در بورس کمتر از ریسک سرمایه‌گذاری در بازار سکه، طلا و ارز است و همچنین تزریق نقدینگی در بازار سرمایه به دلیل ایجاد فرصت سرمایه‌گذاری در شرکت‌های بورسی و صنایع بزرگ باعث ایجاد اشتغال می‌شود.

نکته حائز اهمیت دیگر این است که بخشی از شرکت‌های بورسی به‌طور مستقیم و غیرمستقیم به بازارهای جهانی وابسته و صادرکننده هستند، بنابراین افزایش نرخ دلار برای بورس بسیار حائز اهمیت بوده و نقشی تعیین‌کننده در روند آتی معاملات سهام ایفا می‌کند، اما زمانی افزایش نرخ دلار بر روند شاخص کل تاثیرگذار است که شیوه قیمت‌گذاری دستوری در بورس کالا حذف شود.

این‌روزها سهامداران منتظر شفاف‌سازی شیوه قیمت‌گذاری محصولات فلزی، پتروشیمی و شیمیایی، پالایشی و معدنی در بورس کالا هستند که دولت در شهریور ماه جاری اقدامات قابل توجهی در خصوص آزادسازی قیمت در بورس کالا انجام داده که این موضوع بیانگر این است که دولت خواهان حرکت نقدینگی از بازارهای موازی به سمت بازار سرمایه است.

پالایشی‌ها از پیشتازان بازار سهام

در حال حاضر کلیه محصولات فرآورده‌های نفتی با سقف نوسان قیمت باز و با نرخ ارز بازار ثانویه در بورس کالا معامله می‌شوند که این مصوبه باعث افزایش ارزش سهام پالایشی‌ها در بازار سهام شده است، به طوری که روز چهارشنبه ( 14 شهریور ماه سال 97 ) وکیوم باتوم عرضه شده توسط شپنا به قیمت کیلویی 3739 تومان معامله شد که نسبت به قیمت پایه رشد 194 درصدی و نسبت به قیمت پایانی جلسه قبل 48 درصد رشد داشته است. همچنین وکیوم باتوم عرضه شده توسط شراز به قیمت کیلویی 39803 تومان معامله شد که نسبت به قیمت پایه رشد 198 درصدی و نسبت به قیمت پایانی جلسه قبل 36 درصد رشد داشته است. روند ادامه‌دار افزایش قیمت محصولات پالایشی در بورس کالا حاکی از آن است که خرید سهام‌های پالایشی در بورس اوراق بهادار بسیار سودده است و هنوز ظرفیت برای رشد ارزش نمادهای پالایشی در بورس اوراق بهادار وجود دارد.

همچنین نرخ تسعیر ارز شرکت‌های صادراتی نفتی از جمله پتروشیمی‌ها نرخ ارز دولتی چهارهزار و 200 تومان بود که براساس مصوبه جدید دولت این شرکت‌ها می‌توانند ارز حاصل از صادرات خود را در سامانه سنا به نرخ ارز بازار ثانویه بفروشند که بدون شک این موضوع رشد سودآوری شرکت‌های پتروشیمی از جمله نماد زاگرس را به همراه خواهد داشت.

با توجه به این توضیحات به نطر می‌رسد که شرکت‌های صادرات محور با افزایش قیمت دلار در بازار ثانویه سود قابل توجهی کسب خواهند کرد که این موضوع بر ارزش سهام این شرکت‌ها در بورس اوراق بهادار تاثیر مثبتی می‌گذارد، اما شرکت‌های وارداتی که باید تولیدات خود را در داخل بفروشند از افزایش نرخ دلار در بازار منتفع نخواهند شد، بنابراین در زمان خرید سهام شرکت‌های صادراتی ارجحیت دارند.

شاخص وارد کانال 150 هزار واحدی می‌شود؟

با توجه به اینکه نرخ دلار روز به روز گران‌تر می‌شود سوالی که مطرح می‌شود این است که آیا شاخص کل بورس تا آخر مهر ماه امسال وارد کانال 150 هزار واحدی می‌شود یا خیر؟

حامد حداد، کارشناس و تحلیلگر بازار سرمایه درگفتگو با «تجارت نیوز» گفت: رقم شاخص کل بورس تا پایان مهر ماه امسال از 150 هزار واحد بیشتر می‌شود. در پایان فصل پاییز و اول زمستان با انتشار گزارش‎های سه ماهه سوم شرکت‌ها حتی شاخص 170 هزار واحدی هم دور از ذهن نیست. اگر قیمت‌گذاری‌ها در بورس کالا آزاد شوند بورس رشد خوبی خواهد داشت.

همچنین مجید ملکی، کارشناس و تحلیلگر بازار سرمایه درگفتگو با «تجارت نیوز» عنوان کرد: اگر نرخ‌ ارز در سامانه سنا به نرخ‌ ارز در بازار آزاد نزدیک‌تر شود، بدون شک قیمت سهام در گروه پتروشیمی که صادرات محور هستند و وابستگی زیادی به قیمت دلار دارند، افزایش قابل توجهی پیدا خواهند کرد. بازار سرمایه در همین کانال 137 هزا رواحد رشد تدریجی خود را ادامه خواهد داد و هر چقدر به انتهای سال نزدیک شویم و اثرات تحریم‌ها هم کمتر باشد، سرعت رشد بازار سرمایه افزایش پیدا خواهد کرد.

هادی نصیری، کارشناس و تحلیلگر بازار سرمایه در گفتگو با «تجارت نیوز» گفت: به طور قطع افزایش قیمت دلار بر روی سهام شرکت‌های صادرات محور از جمله فولاد، پتروشیمی و فلزات اساسی مثل ملی مس اثر می‌گذارد. به عنوان مثال اگر نرخ خوراک پتروشیمی زاگرس ثابت نگه داشته شود، اما ارز حاصل از صادرات این شرکت در بازار ثانویه فروخته شود این شرکت سود قابل توجهی به همراه خواهد داشت.

شاخص 150 هزار واحدی تا آخر مهر ماه دور از ذهن نیست.حتی شاخص کل بورس در آخر شهریور ماه سال 98 به کانال 200 هزار وارد می‌شود که دلیل این موضوع رشد نرخ تورم و عدم حرکت نقدینگی به سمت بخش تولید است.

این کارشناس بازار سرمایه تصریح کرد: اگر محصولات فولادی در بورس کالا با ارز آزاد و بدون سقف رقابتی معامله شوند بدون شک سهام فولاد مبارکه اصفهان در بازار سرمایه افزایش نرخ خوبی کسب می‌کند. همچنین سهام شرکت‌های فولاد کاوه و هرمز هم با افزایش نرخ مواجه خواهند شد.

نصیری افزود: با توجه به اینکه ریسک تحریم‌ها تا آبان ماه جاری وجود دارد رشد شاخص کل بورس تا آخر مهرماه به رقم 150 هزار واحد بعید به نظر می‌رسد. مگر اینکه سفر رییس جمهور به نیویورک با توافقی حاصل شود که این موضوع هم بعید و دور از ذهن است. معتقدم تا آبان ماه روند بازار سرمایه خنثی یعنی یک روز سبز و یک روز قرمز است، اما از آبان ماه به بعد روند بازار سرمایه صعودی خواهد بود.

همچنین محسن تقی‌نژاد، کارشناس و تحلیلگر بازار سرمایه درگفتگو با «تجارت‌نیوز» گفت: شرکت‌های صادراتی مانند پالایشی‌ها و فولادی‌ها و برخی تک سهم‌های صادراتی مانند ریشمک با افزایش نرخ دلار منتفع می‌شوند. شاخص 150 هزار واحدی تا آخر مهر ماه دور از ذهن نیست.حتی معتقدم شاخص کل بورس در آخر شهریور ماه سال 98 به کانال 200 هزار وارد می‌شود که دلیل این موضوع رشد نرخ تورم و عدم حرکت نقدینگی به سمت بخش تولید است.

بسیاری از تحلیلگران و کارشناسان بازار سرمایه معتقد هستند که با توجه به اینکه روند قیمت دلار در ماه‌های آینده صعودی است، بنابراین چندین درصد افت حجم فروش شرکت‌های صادراتی در راستای شروع دور جدید تحریم‌ها در آبان‌ ماه سال 97 از طریق افزایش قیمت دلار جبران می‌شود و روند صعودی شاخص کل بورس در سه ماهه سوم امسال نیز ادامه پیدا می‌کند، بنابراین سرمایه‌گذاری در بورس بهتر از سرمایه‌گذاری در بازار ارز، دلار و سکه است، زیرا در بازارهای موازی تنها سفته‌بازان و سوداگران نقش اصلی دارند که به محض انتشار اخباری بازار را دستخوش تغییرات شدید مثبت و منفی می‌کنند.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.