کد مطلب: ۳۸۸۹۶۰

اکونومیست بررسی کرد:

اقتصاد ترکیه پس از اخراج رئیس بانک مرکزی / بحران ارزی دیگری در راه است؟

اقتصاد ترکیه پس از اخراج رئیس بانک مرکزی / بحران ارزی دیگری در راه است؟

اکونومیست در گزارشی با اشاره به دلایل اخراج رئیس بانک مرکزی ترکیه از سوی رجب‌طیب‌اردغان نوشته است، این اقدام ممکن است به وقوع بحران ارزی در این کشور منجر شود.

علائم بهبودی در اقتصاد ترکیه دیده می‌شود. نرخ بهره بالا، آرامش پس از انتخابات زودهنگام در این کشور و تلاش برای بازسازی روابط با ایالات متحده آمریکا، موجب شد لیر ترکیه که در چهار ماه ابتدایی سال جاری میلادی 12 درصد در برابر دلار کاهش یافته بود، تقویت شود. همچنین، تورم که در پاییز گذشته به 25 درصد رسیده بود در حال حاضر به 16 درصد کاهش یافته است.

به گزارش تجارت‌نیوز به نقل از اکونومیست ، اما در ساعات اولیه ششم جولای، رئیس‌جمهور ترکیه با اخراج رئیس بانک مرکزی، مراد چتین‌کایا، این پیشرفت قابل توجه را در معرض خطر قرار داد. اگرچه رئیس سابق بانک مرکزی ترکیه از سوی سرمایه‌گذاران مورد تحسین نبود، اما حذف بی‌چون‌وچرا و شتاب‌آمیز او بی‌ثباتی بازارها را به دنبال داشت.

رجب‌طیب‌اردوغان اما نرخ بهره بالا را از دلایل مهم آسیب‌های اقتصادی و افزایش تورم در این کشور می‌داند؛ دیدگاهی که البته مورد تمسخر اقتصاددانان قرار گرفته است. او با این اقدام روشن کرد سیاستگذاری‌های پولی در این کشور برعهده رئیس‌جمهور است و استقلال بانک مرکزی را زیر سوال برد.

رجب‌طیب‌اردوغان در این زمینه گفته است: ما بارها به او (مراد چتین‌کایا) در مورد نرخ بهره هشدار دادیم و گفتیم با کاهش نرخ بهره تورم کاهش خواهد یافت. اما او آنچه را که ضرورت داشت، انجام نداد.

در معاملات هشتم جولای لیر ترکیه پیش از آنکه اندکی تقویت شود، در برابر دلار حدود سه درصد افت کرد. همچنین شاخص بورس استانبول با کاهش 1.5 درصدی مواجه شد.

گزارش‌ها حاکی از آن است که در ماه‌های اخیر مراد چتین‌کایا از سوی اردوغان و داماد او، وزیر دارایی این کشور تحت فشار بوده تا پیش از برگزاری انتخابات از ذخایر ارزی بانک مرکزی برای حمایت از لیر ترکیه استفاده کند. همچنین زمانی که آنها از چتین‌کایا خواستند یا نرخ بهره را کاهش دهد یا استعفا دهد، او از این اقدام اجتناب کرد و در نهایت اخراج شد.

گفته شده این اولین رئیس بانک مرکزی در ترکیه از سال 1981 تاکنون است اخراج می‌شود.

رئیس جدید بانک مرکزی مراد اویسال، معاون مراد چتین‌کایا است که شروع چندان خوبی نداشته است. در هشتم جولای او متهم به سرقت ادبی در پایان‌نامه کارشناسی ارشد خود شد. اویسال هنوز به این ادعاها هیچ پاسخی نداده است.

از سوی دیگر، فشارهای جدید بر لیر ترکیه به این معناست که در جلسه بعدی مربوط به سیاستگذاری‌های پولی که در 25 جولای برگزار می‌شود، رئیس جدید بانک مرکزی ناچار باشد در برابر تصمیم‌گیری‌ها مبنی بر کاهش نرخ بهره مقاومت کند. رئیس سابق بورس اوراق بهادار استانبول معتقد است، این مساله می‌تواند بی‌نظمی‌های دیگر به دنبال داشته باشد.

اخبار بدتری هم در مورد اقتصاد این کشور در راه است. در پی خرید سامانه پدافند موشکی S400 از روسیه، آمریکا در مورد وضع تحریم‌های اقتصادی علیه ترکیه هشدار داده‌ است. علی‌رغم شایعاتی که در مورد مصالحه میان اردوغان و دونالد ترامپ‎، رئیس‌جمهور آمریکا وجود دارد، مقامات آمریکایی اعلام کرده‌اند که این تحریم‌ها قریب‌الوقوع است.

به گزارش اکونومیست ، گفته شده که ترکیه قرار است به زودی سلاح‌های روسی را تحویل بگیرد. به این ترتیب به نظر می‌رسد، اویسال، رئیس جدید بانک مرکزی با چالش‌های بسیاری مواجه است.

جدیدترین مطالب این نشریه انگلیسی را می‌توانید در سلسله گزارش‌های اکونومیست ملاحظه کنید.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.