کد مطلب: ۴۰۷۰۸۴

نماینده مجلس شورای اسلامی در گفتگو با تجارت‌نیوز:

هشدار به بانک‌هایی که نرخ سود بالا می‌دهند / بانک مرکزی با متخلفان برخورد کند

هشدار به بانک‌هایی که نرخ سود بالا می‌دهند / بانک مرکزی با متخلفان برخورد کند

بررسی‌ها نشان می‌دهد بانک‌ها نرخ سود بانکی را بالاتر از نرخ‌های مصوب شورای پول و اعتبار پرداخت می‌کنند. یک نماینده مجلس در این خصوص گفت: رسیدگی به این موضوع وظیفه نظارتی بانک مرکزی است تا عملکرد بانک‌ها را رصد کند و باید با هر بانکی که نرخ سودی برخلاف نرخ‌های مصوب پرداخت می‌کند برخورد کند.

به گزارش تجارت‌نیوز ، نرخ سودی که بانک‌ها به سپرده‌های خود اختصاص می‌دهند را شورای پول و اعتبار تعیین می‌کند. آخرین مصوبه این شورا به بیش از دو سال قبل برمی‌گردد. در شهریور ماه سال 96 نرخ سود برای سپرده‌های بلندمدت و کوتاه‌مدت به ترتیب 15 درصد و 10 درصد اعلام شد.

جدیدترین استعلام ار نرخ سود پرداختی بانک‌ها نشان می‌دهد، شبکه بانکی کشور همچنان برخلاف نرخ‌های مصوب به سپرده‌های بانکی سود می‌دهند.

اگر ۱۰۰ میلیون تومان پول در یک بانک به صورت بلندمدت سپرده‌گذاری شود، هر ساله ۱۵ درصد از آن معادل ۱۵ میلیون تومان سود یا یک میلیون و ۲۵۰ هزار تومان سود ماهانه است که به مشتری پرداخت می‌شود.

اما نرخ سود سپرده بانک‌های آینده، تجارت و اقتصاد نوین به ترتیب معادل 20، 18 و 19 درصد است. به عبارتی با 100 میلیون تومان سپرده، بانک آینده یک میلیون و ۶۶۶ هزار تومان، بانک تجارت یک میلیون و ۵۰۰ هزار تومان و بانک اقتصاد نوین یک میلیون و ۵۸۳ هزار تومان سود ماهانه پرداخت می‌کنند.

علی اکبر کریمی، عضو کمیسیون اقتصادی مجلس در این خصوص به تجارت‌نیوز گفت: تعیین نرخ سود سپرده و تسهیلات بانکی بر عهده شورای پول و اعتبار است. هر بانکی که نرخ سود بالاتری بدهد یا روش‌هایی را اتخاذ کند که در نتیجه نرخ سود بیشتر از نرخ‌های مصوب شود متخلف است.

وی تاکید کرد که رسیدگی به این موضوع وظیفه نظارتی بانک مرکزی است تا عملکرد بانک‌ها را رصد کند و باید با هر بانک که نرخ سودی برخلاف نرخ‌های مصوب پرداخت می‌کند برخورد کند.

نماینده مردم اراک، کمیجان و خنداب در مجلس شورای اسلامی با اشاره به طرح سود مرکب گفت: طرح جلوگیری از اخذ سود مرکب نیز در مجلس تصویب شد و منتظر هستیم تا مجمع تشخیص مصلحت نظام در این خصوص تعیین تکلیف کند و این مشکل نیز برای مردم حل شود.

این نماینده مجلس در مرداد ماه سال جاری در برنامه شبکه خبر در خصوص این طرح گفت: گاهی مبلغ وام طی چند سال با توجه به سودهای مضاعف به چندین برابر می رسید و این مشکلاتی را برای دریافت کنندگان تسهیلات به وجود می آورد؛ اما مجلس با این طرح جلوی سود روی سود را گرفت.

مساله تخلف بانک‌ها موضوعی است که از سال گذشته چندین مرتبه از سوی رسانه‌های مختلف مطرح شده و کارشناسان نسبت به آن هشدار داده‌اند اما موضع بانک مرکزی در این خصوص سکوت بوده و تا به حال هیچ اقدامی نکرده است.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.

  • ناشناس

    خودشونم میدونن و کاری نمیکنن

  • ناشناس

    به حسابهای قبلی این مبلغ رو میدن فکر کنم نه جدید

  • ناشناس

    با تورم چهل تا صد در صدی کدام سود حتی اگه تورم را چهل درصد هم بگیریم سود سپرده ها در سال منفی بیست درصده

  • اردلان

    امروز رفتم برای اتومبیلم معاینه فنی بگیرم میبینم ۶۰ در صد نسبت به پارسال گرانتر شده بقیه چیزها هم همینطور و بیشتر بعد این بیسواد سود ۲۰ در صدی بانک را زیاد میدونه!

  • ناشناس

    چطور وقتی نرخ تورم پایین میاد سینه سپر میکنن که طبق روال بانکهای جهانی نرخ سود سپرده باید دو درصد بالای نرخ تورم حساب بشه اما الان که نرخ تورم بالای40%است میگن نرخ سود یک ساله باید15%باشد.این به نوعی دزدی از سپرده گذار بدبخت محسوب میشه بخدا باید خجالت بکشن افراد از کار افتاده ی بسیاری هستن که درآمد ندارن و از طریق سپرده امرار معاش میکنن

  • مهدی سپرده گذار

    با این سماجت درمورد سود 15 درصدوبااین تورم بالا که هرروز پول ها ازارزشش کم میگردد فکرنمیکنم کسی پولی دربانک بصورت سپرده اقدام کند بانکها باید منتظر خروج پولها باشند این آقامتوجه نیست که چه ضرری به مشتری واردمیشود؟پولی که برایش سالها مشقت کشیده است نه پول باد آورده مطمئنن مشتری راه دیگری که پولش ازاین بیشتر بی ارزشتر نشودانتخاب میکند.شاهد این بودیم تبدیل روزشمار به ماه شمار چه ضرری متوجه سرمایه گذارشدوبسیاری حتی سپرده بلند مدت راهم ازبانک خارج کردنند.

  • ناشناس

    باتورم 50درصدی وحتی بیشتردرمقابل سود 15درصدی باکدام فرمولی هم آهنگی ومناسبتی دارد؟ لطفا این آقای نماینده بفرمایند…به نظربنده این راه تبلیغات انتخاباتی نیست.یعنی ضرربیش از این مردم باانصاف!!!

  • ناشناس

    سود ۳۰درصد هم بدهند باز هم خیلی ضرر است