کد مطلب: ۴۰۰۰۶۱

مروری بر روزنامه‌های دوشنبه ۲۵ شهریور ماه ۱۳۹۸

بحران نفت چقدر جدی است؟ / آخرین اخبار از واکنش‌ها به حمله نفتی در عربستان

بحران نفت چقدر جدی است؟ / آخرین اخبار از واکنش‌ها به حمله نفتی در عربستان

حمله پهبادی به قلب صنعت نفت عربستان بزرگترین مسأله این روزهای بازارهای جهانی خصوصا بازار نفت است. روزنامه‌‌های صبح ایران به ابعاد مختلف این مسأله پرداختند و تاثیر این اتفاق را در اقتصاد نفتی و سیاست خارجی عربستان بررسی کردند.

به گزارش تجارت‌نیوز ، روزنامه‌‌های کیهان، ابتکار، اعتماد و خراسان حمله به آرامکو را که بزرگترین تولید و پالایش‌کننده شرکت نفت جهان است تحلیل کردند و آسیب‌های آن را در بازار نفت جهان نشان دادند.

ستون فقرات عربستان شکست

روزنامه کیهان در گزارش امروز خود با تاکید بر میزان خسارتی که به عربستان وارد شده است به بازار سهام این کشور اشاره کرد که تحت تأثبر حمله به آرامکو ریزش چشمگیر داشته است.

این روزنامه نوشته است: حمله بزرگ پهپادی انصارالله به قلب صنعت نفتی عربستان نه تنها ستون فقرات این رژیم صد در صد وابسته به نفت را شکست بلکه رویای 500 میلیارد دلاری بن‌سلمان در مورد عرضه سهام آرامکو در بورس را هم به باد داد. این حمله، بورس عربستان را به هم ریخت و برخی پیش‌بینی می‌کنند، قیمت نفت را حتی از 1۰0 دلار هم فراتر ببرد.

پس از این خبر رسید، شاخص بورس عربستان 2.3 درصد با بازگشایی بازار در روز یکشنبه کاهش یافت. خبرگزاری سی. ان. بی. سی هم اعلام کرد، خسارت‌های شرکت آرامکو به ۳۱ میلیارد دلار رسیده است. سایر بازارهای بورس خلیج‌فارس هم نسبت به این حملات عکس‌العمل منفی نشان دادند.

هراس از بحران نفت

روزنامه ابتکار در گزارش صبح امروز به واکنش پمپئو وزیر امور خارجه آمریکا اشاره کرده است که ایران را نیروی پشت پرده این عملیات دانسته است. ابتکار پاسخ ظریف همتای ایرانی پمپئو را هم آورده است که این اتهامات را سراسر دروغ خوانده است.

ابتکار نوشته است: روز شنبه انصارالله یمن در پاسخ به حملات نیروهای ائتلاف عربی به رهبری عربستان، با ده پهپاد حملاتی را به تاسیسات نفتی آرامکو در بقیق و خریص در نزدیکی‌های شهر ظهران انجام داد. این مناطق از جمله بزرگ‌ترین ذخایر نفتی عربستان سعودی‌ و نیز گسترده‌ترین منطقه پالایشگاهی جهان است که گفته می‌شود حدود 1 میلیارد بشکه ذخیره نفتی دارد.

همزمان با این مسئله و در حالی که انصارالله اعلام کرده که حملات گسترده‌تری در راه خواهد بود، مایک پمپئو وزیر خارجه آمریکا، ایران را مسئول این حملات دانسته و مدعی شد که کشورمان در پشت 100 حمله حوثی‌ها به مواضع عربستان قرار دارد.

وزیر خارجه آمریکا همچنین در رشته‌ توئیت‌های خود ادعا کرد که ایران اکنون حمله‌ای بی‌سابقه به این تامین‌کننده انرژی جهان داشته و آمریکا از همه ملت‌ها می‌خواهد به طور واضح و علنی حملات ایران را محکوم کنند.

همزمان با این موضوع محمدجواد ظریف وزیر خارجه کشورمان در پاسخ به ادعای مایک پمپئو اعلام کرد که وزیر خارجه آمریکا که در فشار حداکثری شکست خورده است، به دروغ حداکثری روی آورده است.

ظریف در ادامه گفت: آمریکا و مشتریانش به دلیل این توهم که برتری تسلیحاتی به پیروزی نظامی منجر خواهد شد، در یمن گیر افتاده‌اند. وی افزود: مقصر دانستن ایران، به فاجعه خاتمه نخواهد داد. پذیرفتن طرح پانزدهم آوریل ما برای پایان دادن به جنگ و آغاز مذاکرات ممکن است به آن پایان دهد.

پس لرزه‌های انفجار آرامكو در بازار نفت

روزنامه اعتماد هم به تاثیر این حمله پهبادی در بازار نفت عربستان پرداخت و آینده این بازار را پیش‌بینی کرد.

این روزنامه نوشته است: پس از حمله به نفتكش‌هاي مستقر در تنگه هرمز اين‌بار پهپادهاي بدون سرنشين حوثي‌هاي يمن، قلب توليد و صادرات نفت عربستان، تاسيسات پالايش آرامكو در بقيق را مورد حمله قرار دادند تا حدود 5 درصد از كل صادرات نفت جهان متوقف شود.

پس از اين حمله حدود 5.7 ميليون بشكه نفت از توليد تاسيسات نفتي بقيق كاهش يافت، به بيان ديگر در هر ثانيه 66 بشكه نفت از بازار جهاني كم مي‌شود. تاثير اين حمله بر قيمت‌هاي نفت امروز و با باز شدن بازار معاملات نفتي مشخص مي‌شود. چنان‌كه برخي پيش‌بيني‌ها حاكي از اين است كه قيمت هر بشكه نفت، 5‌ تا 10 دلار نيز افزايش خواهد يافت.

آرامكو بزرگ‌ترين و مهم‌ترين شركت نفتي در جهان است كه 206 ميليارد بشكه ذخيره نفتي دارد. اين ميزان ذخيره نفتي بيش از تمام ذخاير نفتي شركت‌هايي همچون اكسون موبيل، شل، بريتيش پتروليوم، توتال و… است.

پس از حمله اخير وزارت نفت عربستان طي بيانيه‌اي به صورت رسمي اعلام كرد نيمي از توليد پالايشگاه آرامكو، يعني 5.7 ميليون بشكه نفت در روز متوقف شده است.

نفت در انتظار جهش 10 دلاری

روزنامه خراسان هم مانند دیگر روزنامه‌ها به ابعاد اقتصادی حمله به ارامکو پرداخت و به نقل از بلومبرگ قیمت نفت را ۵ تا ۱۰ دلار قابل افزایش اعلام کرد.

این روزنامه نوشته است: حمله 10 پهپاد به تاسیسات نفتی در منطقه بقیق و خریص در جنوب شرقی منطقه ظهران عربستان، 5.7 میلیون بشکه از تولید نفت این کشور را مختل کرده است که حدود نیمی از ظرفیت تولید و بیش از 60 درصد تولید فعلی نفت سعودی است.

تایید این موضوع توسط وزیر انرژی عربستان، موجی از نگرانی را درباره جهش قیمت نفت در آغاز معاملات هفته جدید میلادی از امروز رقم زده است. برخی معتقد به رشد 5 درصدی قیمت نفت هستند و برخی معتقدند این جهش می تواند 10 تا 15 درصد باشد.

در این شرایط بلومبرگ به نقل از برخی کارشناسان پیش‌بینی کرده‌ است که امروز دوشنبه همزمان با آغاز کار بازارهای نفتی قیمت نفت بین 5 تا 10 دلار افزایش خواهد یافت. برخی نیز با لحاظ آثار روانی این موضوع جهش 15 درصدی را پیش بینی کرده اند.

برخی کارشناسان نیز تصریح کرده اند که این حملات می تواند جرقه ای برای افزایش تنش‌ها در غرب آسیا باشد و بنابراین آثار آن بر بازار انرژی را بیشتر و پایدارتر ارزیابی کرده اند.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.