فونیکس - هدر اخبار
کد مطلب: ۵۸۷۶۱۹

تجارت‌نیوز گزارش می‌دهد:

موج مهاجرت در بین برنامه‌نویسان/ علت چیست؟

موج مهاجرت در بین برنامه‌نویسان/ علت چیست؟

مطرح شدن طرح صیانت از فضای مجازی و ایجاد شبکه ملی اطلاعات باعث شده که بسیاری افراد به دلایل متفاوتی به مهاجرت فکر کنند. برنامه‌نویسان از قشری هستند که با اجرایی شدن این طرح، احتمال مهاجرت آن‌ها بالاست.

به گزارش تجارت‌نیوز ، ظرح صیانت از فضای مجازی با توافق۱۷۰ نماینده به زودی در دستور کار مجلس قرار می‌گیرد و این مسئله باعث نگرانی بیشتر کاربران شده است.

در این میان موضوع مهاجرت استارتاپ‌ها و کسب و کارهایی مانند برنامه‌نویسان کشور که چندی پیش نیز مطرح شده بود، باز هم رنگ و بویی تازه به خود گرفته است.

برنامه‌نویسی کاری در زمینه توسعه نرم افزار یک شغل پویاست و نیازهای شغلی آن‌‌ها به طور مداوم در حال تغییر است. به طور مثال همگام شدن با تکنولوژی یکی از مولفه‌های اساسی این شغل است که در صورت قطعی اینترنت جهانی فعالیت آن‌ها به خطر می‌افتد.

به نظر می‌رسد در ایران برنامه‌نویس‌ها با محدودیت‌های فراوانی دست و پنجه نرم می‌کنند، این در حالی است که در بسیاری از کشورهای جهان، برنامه‌نویسان جایگاه مناسب‌تر و فرصت‌های بهتری نسبت به ایران دارند.

تاثیر طرح صیانت بر روی برنامه‌‌نویسی

امیرحسین قربان‌حسینی، برنامه‌نویس و توسعه‌دهنده هوش مصنوعی در گفتگو با تجارت‌نیوز ضمن اشاره به این که طبیعتا مشاغل مرتبط با دنیای تکنولوژی هم مانند برنامه‌نویس‌ها از زیان‌های این طرح مستثنی نیستند، گفت: تاثیرات منفی این طرح در حوزه برنامه‌نویسی به زودی نمایان می‌شود.

قربان‌حسینی در این باره ادامه داد: متاسفانه این طرح در وضعیتی قرار است اجرا شود که خیلی از کمپانی‌های خارجی ما را تحریم کرده‌اند و با زورِ فیلترشکن‌ها می‌توانیم از سرویس‌های آنها استفاده کنیم که این کار در بلندمدت به شدت کار را سخت‌تر و فرسایشی خواهد کرد. حالا فرض کنید در وضعیتی که از خارج تحریم هستیم، از داخل هم فیلتر شویم! دیگر راهی نمی‌ماند برای دور زدن تحریم‌ها.

به گفته او همه ابزارهای کاری برنامه نویس‌ها به حضور اینترنت آزاد وابسته است، از نرم‌افزارهایی که با آن‌ها کار می‌کنیم تا سایت‌هایی که سرویس‌های آن‌ها را به کار می‌گیریم. وقتی اطراف این اینترنت حصاری به اسم طرح صیانت می‌کشند، دیگر جایی برای کار کردن نیست و در نتیجه خیلی‌ها به ناچار تصمیم به رفتن از ایران می‌گیرند.

به نظر می‌رسد بررسی دوباره طرح صیانت و ایجاد شبکه ملی اطلاعات به موضوع مهاجرت این صنف دامن زده است چرا که فعالیت برنامه‌نویسان با مشکلاتی اساسی روبه رو خواهد شد.

مهاجرت برنامه‌‌نویسان جدی است؟

برنامه‌نوبسان بسیاری در شبکه‌های مجازی نسبت به این طرح معترض بودند و اعلام کردند که با اجرای این طرح احتمال مهاجرت آن‌ها به شدت افزایش یافته است.

«به طرز زیادی بعد مطرح شدن طرح صیانت!!! امار استعفا کارمندان (مخصوصا برنامه نویسا) از شرکتا به دلیل مهاجرت بالا رفته. ‏با وجود این‌ همه مشکل نشستیم تو مملکت، داریم کارمونو میکنیم چرا اذیت میکنین؟»

«‏به عنوان یک برنامه نویس باید بگم که با این طرح مسخره‌ای که راه انداختید اکثر برنامه نویسان از کشور مهاجرت خواهند کرد ‏و کشور از همیشه عقب مانده‌تر در حوزه تکنولوژی ‏خواهد شد و صدها سال به عقب بازخواهیم گشت، ‏این فقط ذره‌ای کوچک از آسیب‌هایی است که کشور متحمل خواهد شد.»

قربان ‌حسینی در این باره گفت: اجرایی شدن طرح صیانت در بلندمدت اثر به شدت تخریبی و وحشتناکی بر روی رشد تکنولوژی کشور خواهد داشت، چرا که در این موقعیت به احتمال زیاد برنامه نویس‌های ارشد (سنیور) و برنامه نویس‌های متوسط (میدلِوِل) در حال رفتن از ایران هستند، تنها برنامه نویس‌های تازه کاری (جونیور) می‌مانند که به تازگی وارد بازار کار شدند و هیچ تجربه‌ای ندارند و این موضوع مشکلات زیادی رو در کسب و کارهای اینترنتی ایجاد خواهد کرد.

او می‌گوید که معتقدم در موقعیتی که بسیاری از نیروهای متخصص برنامه‌نویس از ایران می‌روند، مسئولان کشور کار را برای آنهایی که تصمیم به ماندن دارند تا ایران را در حوزه‌های مربوط به دنیای تکنولوژی رشد دهند، سخت‌تر نکنند. چرا که این کار برای آنهایی که از کشور رفتند باعث دلگرمی می‌شود تا دوباره برگردند و در کنار بقیه، ایرانی پر از شکوفایی و نوآوری بسازند.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.