فونیکس - هدر اخبار
کد مطلب: ۸۰۷۲۸۱

تجارت‌نیوز گزارش می‌دهد:

چشم‌انداز روشن کسب‌وکارها در گرو مهارت های نرم

چشم‌انداز روشن کسب‌وکارها در گرو مهارت های نرم

صحبت درباره مهارت های نرم این روزها در بسیاری از روش‌های نوین کسب‌وکار مطرح است. مهارت‌هایی که شاید در گذشته اهمیت کمتری به آنها داده می‌شد.

به گزارش تجارت‌نیوز ، در دنیای پرشتاب امروزی، موفقیت در کار به چیزی بیش از تخصص و دانش فنی نیاز دارد. از آنجایی که کار نوعی ماهیت تعاملی دارد، دارابودن ویژگی‌هایی که امکان همکاری بین اعضای تیم‌ها را فراهم می‌کند از اهمیت بالایی برخوردار است.

این مهارت‌ها که از آنها به عنوان مهارت های نرم نیز یاد می‌شود از توانایی برقراری ارتباط و همکاری گرفته تا سازگاری و حل مسئله گسترده هستند. به طور کلی مهارت های نرم مجموعه‌ای از ویژگی‌ها و توانایی‌های شخصی هستند که به افراد اجازه می‌دهند به طور موثر در یک محیط حرفه‌ای تعامل داشته باشند. مهارت های نرم انواع مختلفی دارند که در ادامه این گزارش به تعدادی از مهم‌ترین آنها اشاره می‌کنیم.

مهارت برقراری ارتباط

برقراری ارتباط موثر برای ایجاد روابط قوی با همکاران، مشتریان و ذینفعان ضرورت بالایی دارد. این اتفاق نه تنها باعث افزایش تاثیرگذاری و اقناع مخاطب می‌شود، بلکه امکان درک نیازها و پاسخ به بازخوردها را نیز فراهم می‌کند. گوش دادن فعال، ارتباط کلامی و غیرکلامی و مهارت ارائه از جمله مهارت‌های ارتباطی است که کارکنان باید آنها را در خود ایجاد کنند.

مهارت رهبری

یک رهبر خوب توانایی الهام بخشیدن به اعضای تیم خود برای دستیابی به موفقیت را دارد. کارکنانی که رهبر خوب دارند، قادرند چشم‌انداز روشنی برای آینده تنظیم کرده ارتباطات موثر برقرار کنند. رفتار متناسب یک رهبر همچنین فرهنگ مسئولیت‌پذیری را بین کارکنان رواج می‌دهد. از مهم‌ترین مهارت‌هایی که یک رهبر خوب باید آنها را دارا باشد، توانایی حل مسئله، مربی‌گری و راهنمایی، مدیریت و تفکر استراتژیک است.

روحیه کار تیمی

منظور از کار تیمی همکاری با دیگران برای رسیدن به یک هدف مشترک است. این امر نیازمند به ارتباط، همکاری و تعهد مشترک است. در یک محیط کاری کار تیمی خوب می‌تواند به پرورش خلاقیت و رشد نوآوری کمک کند. زیرا افراد را تشویق می‌کند تا ایده‌های خود را به اشتراک گذاشته و راه‌ حل‌های جدید را امتحان کنند. برای داشتن روحیه تیمی خوب افراد باید بتوانند تعارضات بین خود را حل کنند، مسئولیت‌پذیر باشند و در مواقع لزوم پادرمیانی کنند.

پرورش خلاقیت:

خلاقیت شامل توانایی تفکر خارج از چارچوب و ارائه ایده هایی است که مفروضات را به چالش می کشد. این امر مستلزم ذهنیت کنجکاوی، ریسک‌پذیری و تمایل به پذیرش ابهام و عدم اطمینان است. از سوی دیگر، خلاقیت برای حل مؤثر مشکلات ضروری است، به این معنی که به افراد اجازه می دهد تا از زوایای جدید و متفاوت با مسائل برخورد کنند. افراد خلاق همچنین به سازمان‌ها مزیت رقابتی داده و آنها را قادر می‌سازند محصولات و سیستم‌های جدیدی را توسعه دهند. این اتفاق بدون شک آنها را از رقبایشان متمایز کند. افراد خلاق همواره برای گرفتن تصمیمات مهم آزمون و خطا می‌کنند.

مدیریت زمان

مدیریت زمان شامل توانایی تعیین اولویت‌ها، سازماندهی وظایف و تخصیص زمان برای کارهای مختلف است. لازمه این امر رعایت نظم و انضباط و دوری از حواس پرتی و کارهایی است که اولویت کمتری دارند.

به‌طور کلی مدیریت زمان باعث می‌شود تا اضطراب ناشی از به تعویق انداختن کارها گریبان‌گیر کارکنان نباشد. ضمن اینکه افرادی که زمان خود را به درستی مدیریت می‌کنند، افراد قابل اعتمادتری به نظر برسند. تعیین اهداف کوتاه‌مدت یکی از مهم‌ترین مواردی است که برای مدیریت زمان لازم است.

لزوم سازگاری

در چشم‌انداز کسب‌وکار به سرعت درحال تغییر امروزی، سازگاری یکی از مواردی است که کارکنان را قادر می‌سازد تا از حواشی دور بمانند. برای مثال یک کارمند با سازگاری بالا می‌تواند به سرعت با تغییرات محیطی سازگار شده و مهارت‌های جدید را بیاموزد. تاب‌آوری، انعطاف‌پذیری از مهم‌ترین مولفه‌های سازگاری به شمار می‌روند.

تفکر انتقادی

تفکر انتقادی به افراد کمک می‌کند تا با یک ذهنیت استراتژیک و تحلیلی با مشکلات و چالش‌ها مواجه شوند. در مواقع تصمیم‌گیری آگاهانه، داشتن تفکر انتقادی به افراد کمک می‌کند تا گزینه‌های موجود را سنجیده و درنهایت بهترین مورد را انتخاب کنند. یک متفکر انتقادی می‌تواند قدرت استدلال‌ها را ارزیابی کرده و نقص‌های آنان را شناسایی کند.

هوش هیجانی

میزان هوش هیجانی هر فرد به توانایی شناخت و درک احساسات خود و دیگران بستگی دارد. در فضاهای کاری اشتراکی امروزی، این مهارت کارکنان را قادر می‌سازد تا سازگاری خود را بالا برده و بهتر فعالیت کنند.

با اینکه تعریف دقیق و مشخصی از مهارت های نرم وجود ندارد، اما توجه به آنها و تمرکز روی یادگیری این مهارت‌ها برای موفقیت دریک کسب‌وکار ضروری است.

مهم‌ترین اخبار و گزارش‌های مربوط به حوزه استارتاپ‌ها را می‌توانید در صفحه اختصاصی اخبار استارتاپ تجارت‌نیوز دنبال کنید.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.