فونیکس - هدر اخبار
کد مطلب: ۹۱۵۵۰۷

«تجارت‌نیوز» گزارش می‌دهد:

آشنای ۱۰ سال پیش Joined تلگرام!

همستر، ایرانیان، تورم و مابقی قضایا

آشنای ۱۰ سال پیش Joined تلگرام!

همستر کامبت در بین کاربران ایرانی در تلگرام محبوبیت خاصی پیدا کرده است و حالا بسیاری از افراد درگیر آن هستند. چرا این همستر در بین نوجوانان و جوانان ایرانی رشد کرده و این موضوع یادآور چیست؟

به‌گزارش تجارت‌نیوز، همستر در دنیای فناوری تا پیش از این هیچ اعتباری نداشت؛ اما حالا تبدیل به پدیده‌ای در کشور شده که چشم امید بسیاری به آن دوخته شده است. در این یادداشت نمی‌خواهم درباره همستر کامبت و زیر و بم آن صحبت کنم چراکه احتمالاً از شنیدن نام و خواندن درباره آن اشباع شده‌اید، بحث بر سر موضوع دیگری است که از نظر نگارنده مهم‌تر است: اینکه چرا همستر با این سرعت هوادار پیدا کرده است؟ 

فراگیری همستر کامبت در تلگرام

 این روزها اگر به فضای مجازی و فیزیکی سر بزنید درباره همستر تلگرام زیاد می‌شنوید. در دنیای واقعی و در مترو، انگشتان کاربران را می‌بینید که با سرعت نور روی صفحه‌نمایش‌ گوشی‌های پرچمدار و غیرپرچمدارشان ضربه می‌خورد. آنها در حال جمع‌آوری ارزی هستند که در حال حاضر ارزشی ندارد. در زمان نگارش این مطلب، چند میلیارد از ارز متعلق به همستر نزدیک به یک دلار ارزش دارد اما همراهان این همستر بانمک و شیک‌پوش به آینده امید دارند. آنها چندی پیش با پدیده نات‌کوین روبه‌رو بودند؛ پدیده‌ای که از زمین و زمان از سوی کارشناسان مطرح مورد نکوهش قرار می‌گرفت و افرادی را که در پی آن بودند مسخره می‌کردند اما همان افراد توانستند سودهایی کسب کنند. پدیده نات‌کوین که داغ آن هنوز بر دل بسیاری از جوانان باقی مانده، حالا در سر و شکلی جدیدتر و بامزه‌تر یعنی همین همستر تلگرام ظاهر شده و مانند پدران معنوی و همانند خود دست روی نقطه خاصی گذاشته است: موبایل گیمینگ.

سر و کله زدن با ارزهای مجازی تا چند سال پیش یک موضوع فوق تخصصی بود و کمتر کسی حاضر بود در این دنیا قدم بردارد. ما ماینرهایی را می‌دیدیم که با دستگا‌ه‌های چند صد میلیونی و پیچیده مشغول طی کردن فرایندهایی هستند تا ارزهای مجازی را از دل اینترنت استخراج کنند و پولدار شوند. این موضوع دافعه زیادی برای مردم داشت و بسیاری از آنها عطای حضور در چنین فضایی را به لقایش بخشیده بودند و باور داشتند قدم زدن در این فضا، کار آنها نیست. همستر و نات‌کوین و… اما از دری وارد شدند که هرکسی با آن سر و کار دارد: موبایل، ماس‌ماسکی که دست کودک و سالمند قرار دارد و همه می‌توانند با آن به کارهای خود برسند. بگذارید مثالی بزنم، در زمانی که رقابت کنسول‌های بازی بین مایکروسافت و سونی و نینتندو شکل گرفته بود، نینتندو تصمیم گرفت با تبدیل کنترلر دستگاه بازی خود با نام Wii به یک ریموت کنترل تلویزیون، کاری کند تا گیمر و غیرگیمر به دستگاه بازی آنها لبخند رضایت نشان دهد. درواقع ریموت کنترل تلویزیون وسیله‌ای بود که هرکسی در زندگی‌اش با هر سن و سال و دانشی، یک بار در دستانش گرفته بود و با آن آشنا بود؛ از همین رو کنسول Wii توانست به محبوبیت بسزایی دست پیدا کند و بسیاری از افراد غیرگیمر را نیز به سمت خود جلب کند چراکه کسی از یک ریموت تلویزیون واهمه‌ای ندارد. به‌ نظر می‌رسد رمزارزها نیز به همین سمت پیش رفته‌اند و حالا بخشی از آنها، از دریچه موبایل به سمت مشتریان خود رفته‌اند تا بتوانند هر نوع مخاطبی را جلب کنند.

همستر کامبت افراد زیادی را به تلگرام کشاند

در موضوع نات‌کوین یا پدیده این روزها یعنی همستر کامبت تلگرام، ما شاهد حضور افرادی هستیم که تا پیش از این شاید تمایلی به ساخت اکانت تلگرام هم نداشتند. این روزها بسیاری از آشناهای قدیم و دوستانی که سال‌هاست از آنها خبر نداریم در شبکه پیام‌رسان تلگرام اکانت می‌سازند و به آن Join می‌شوند. دلیل برگشت یا ساخت اکانت جدید کاربران چیزی جز همین همستر نیست، پدیده‌ای که توانسته صد میلیون کاربر را در عرض چند روز به‌ دست بیاورد؛ کاری که سایر برنامک‌های مشهور دنیا گاه چندین هفته و ماه درگیر آن هستند.

اگر نسل نوجوان و جوان ایرانی به سمت همستر پیش رفته، از ناامیدی‌ است و بس. نیازی به تحلیل‌های تکنیکال و متنوع نیست و نباید با گفتن عباراتی مانند اینکه این یک پدیده جدید است و افراد به دنبال تجربه‌های جدید هستند و… سر خودمان را شیره بمالیم. بسیاری از مردم در سال ۱۴۰۳ با حقوق‌های ۱۰ تا ۱۵ میلیون تومانی زندگی می‌کنند؛ رقمی که کفاف زندگی مجردی همراه با املت شبانه‌روزی را هم نمی‌دهد. در این شرایط، دست مردم برای پیدا کردن یک درآمد جانبی باز است؛ عده‌ای کار دوم و سوم برای خود دست‌وپا می‌کنند و عده‌ای نیز به راهکارهای جدید مثل همستر تلگرام روی می‌آورند. 

زمانی که چند سال پیش گزارشی از سوی بلومبرگ در مورد گیمرها در ونزوئلا منتشر شد، کمتر کسی فکر می‌کرد شبیه به آن حالت در ایران خودمان رخ بدهد. در سال ۱۳۹۶ بود که ونزوئلا و تورم به‌شدت بالایش این پدیده را به وجود آورده بود که گیمرهای کشورش در یکسری بازی برای نجات و بقای خود به بازی کردن ادامه دهند. این افراد با کسب پول و آیتم در این بازی‌ها و فروش آنها به سایر کاربران، نان خانواده خود را درمی‌آوردند! این موضوع در آن زمان باعث شده بود بسیاری از گیمرها در سراسر دنیا نسبت به این افراد ترحم نشان دهند و به‌ آنها اجازه دهند ببرند تا بلکه بتوانند پول بیشتری دربیاورند. همستر یک بازی آنلاین ویدئویی دیگر است که حالا تبدیل به ناجی و رویای جوان و نوجوان ایرانی شده تا بتواند با کمک آن در آینده نزدیک یا دور، به بقای خود ادامه دهند. 

با وجود ثابت ماندن نسبی نرخ ارز طی هفته‌های گذشته، هر جوان ایرانی هر روز صبح از خودش می‌پرسد:‌ امروز ارزش دارایی‌هایم چقدر شده است؟ این پرسش ترسناک روزانه مثل پتک بر سر مخاطب کوبیده می‌شود و افراد دنبال راه نجات می‌گردند، راه‌هایی که حتی اگر «احتمال» در آن معنا داشته باشد، برایشان کافی است. در حال حاضر نیز این «احتمال» وجود دارد که همستر و پول‌هایی که با کمک آن درمی‌آورید، تبدیل به یک ارزش دلاری در آینده شود. اینکه در حال حاضر پول داشتن در کنار همستر شبیه داشتن یک گاراژ از انواع مرسدس بنز در بازی GTA یا نیدفوراسپید است، حرف درستی است اما احتمال اینکه ارز همستر تبدیل به یک ارز دلاری شود، بیشتر از احتمال فروش لامبورگینی پارکینگ خانه‌ افراد در GTA است. این «احتمالات» در دنیایی که آرزوها تبدیل به «محالات» شده‌اند، پررنگ می‌شوند و امیدی را برای ادامه حیات تزریق می‌کنند. 

روزی روزگاری این مردم ونزوئلا بودند که با استفاده از ارزهای مجازی راه‌های جدیدی برای آزادی اقتصادی خود باز کرده بودند. دولتمردان در این کشور هم برای مقابله با پدیده تورم صفرهای اسکناس‌های خود را کم کردند و تصمیم به تغییر نام واحد پولی خود گرفتند؛ مواردی که از نظر کارشناسان شبیه به یک عمل جراحی زیبایی است تا یک مسکن واقعی و همین اتفاقات در ایران هم در حال شکل‌گیری است؛ حال آنکه این موضوع زنگ‌ خطر بزرگی را به صدا درمی‌آورد. مردم ونزوئلا در آن زمان حساب‌های بانکی خود را خالی و کیف پول‌های دیجیتال‌شان را پر و ارزش پول خود را حفظ کردند. این اتفاقی است که در ایران هم در حال رخ دادن است و هرچه مدیران صرافی‌ها می‌گویند که این مراکز محل نگهداری و حساب بانکی نیستند و باید به آنها به چشم مرکزی برای ترید نگاه شود، گوش کسی بدهکار نیست. در حال حاضر میلیاردها تومان در این صرافی‌ها خوابیده است تا مردم به حفظ ارزش مالی خود کمک کنند. 

واقعیت این است تمام دوستانی که به تلگرام Join شدند تا با همستر کامبت سروکار داشته باشند، نمی‌دانند آینده قرار است چگونه رقم بخورد. با اینکه خطرات مختلفی آنها و سایر مردم کشور را تهدید می‌کند، آنها راه دیگری برای ادامه زندگی در این شرایط اقتصاد نمی‌بینند. 

اخبار حوزه رمزارزها را در صفحه ارز دیجیتال تجارت‌نیوز بخوانید.

سلب مسئولیت: این بازی به هیچ وجه مورد تایید تجارت‌نیوز نیست؛ لازم است قبل از صرف وقت و انجام این بازی هشدار مراجع ذی‌ربط نظیر پلیس فتا را در نظر داشته و جدی بگیرید؛ همچنین مشورت با افراد متخصص و حرفه‌ای از الزامات ورود به حوزه‌های جدید است.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.