کد مطلب: ۸۹۳۵۴۹

تجارت‌نیوز گزارش می‌دهد:

تغییرات آب و هوایی در سال ۲۰۲۳؛ از رکوردهای مرگبار تا توافق تاریخی

تغییرات آب و هوایی در سال 2023؛ از رکوردهای مرگبار تا توافق تاریخی

«2023»، سالی پر از رویدادهای اقلیمی بود که تأثیرات مخرب تغییرات آب‌وهوایی را بر زندگی مردم سراسر جهان نشان دادند.

به گزارش تجارت‌نیوز،تغییرات آب‌وهوایی سال 2023 را به سالی رکوردشکن تبدیل کرد. به گفته سرویس تغییرات آب‌وهوایی کوپرنیک (مربوط به اتحادیه اروپا)، سال گذشته میلادی بدون شک گرمترین سال تاریخ بود.

تغییرات آب‌وهوایی در سال 2023 به نقطه عطفی نگران کننده رسید. در ماه نوامبر دمای زمین برای اولین بار برای مدت کوتاهی از مرز 2 درجه سانتی گراد عبور کرد. در این میان، آب‌وهوای در حال تغییر عواقب مخربی برای مردم سراسر جهان داشت. اروپا شروع به سرکوب معترضانی کرد که به خیابان‌ها آمده بودند تا انفعال دولت در مورد تغییرات آب‌وهوایی را اعلام کنند.

آتش سوزی جنگل ها

گرمای بی‌سابقه در اروپا

به گزارش یورونیوز، تابستان امسال، گرمای شدید و هوای خشک در اروپا صدها آتش‌نشان را ناچار کرد که با آتش‌سوزی در یونان مبارزه کنند. در جزیره رودس، یک آتش‌سوزی برای روزها ادامه داشت و مسافران و مردم محلی را مجبور به فرار از منطقه کرد. در نهایت، آتش‌سوزی‌های جنگلی یونان، به بزرگترین پدیده‌ای از این دست تبدیل شد که در اتحادیه اروپا رخ داده است.

در پایان این آتش‌سوزی‌ها، منطقه‌ای به وسعت 190 هزار و 200 هکتار سوخت و معادل حجم دی اکسید کربنی که 500 هزارکیلوگرم زغال‌سنگ آزاد می‌کند، وارد جو کرد.

سیل، طوفان و باران نیز اروپا را در سال جاری تکان داد و عواقب مرگباری را در سراسر ایتالیا، اسلوونی و بسیاری از اروپای مرکزی به همراه داشت. طوفان آدریان توسط طوفان بابت و سپس سیاران و دانیل دنبال شد. هر کدام از این پدیده‌ها می‌توانند جاده‌ها را به رودخانه تبدیل کرده و خسارات ویرانگری را به خانه‌های مردم وارد کنند.

تأثیرات پدیده ال‌نینو در 2023

اخبار اقلیمی 2023 نیز مانند سال‌های گذشته تحت سلطه ال نینو بود. این پدیده اقیانوسی و جوی بر اثر گرم شدن سطح اقیانوس و دمای بالاتر از حد متوسط دریا در اقیانوس آرام رخ می‌دهد، اما پیامدهایی در سراسر جهان دارد. در سال‌های اخیر آمریکای جنوبی به شدت تحت تاثیر خشکسالی و سیل ال نینو قرار گرفته است.

در آمریکای مرکزی، سطح آب در کانال پاناما به حدی پایین آمد که محدودیت‌هایی برای تعداد کشتی‌هایی که می‌توانستند از آن عبور کنند، اعمال می‌شد. محدودیت‌ها در این منطقه، به عنوان یکی از شلوغ‌ترین مسیرهای کشتیرانی جهان، زنجیره تامین را مختل کرد.

وقوع خشکسالی و سیل‌ در سال‌های اخیر باعث از بین رفتن محصولات کشاورزی و آوارگی مردم در مناطق مختلف جهان شده است. برای مثال در سال 2023، بارش شدید باران سیل مرگباری را در بخش‌هایی از آفریقا رقم زد. بارش باران بی امان که در ماه اکتبر آغاز شد، مرگ، ویرانی و آوارگی مردم در سراسر سومالی، کنیا و اتیوپی را به دنبال داشت.

برخورد با معترضان به تغییرات آب و هوایی

با شکسته شدن رکوردهای دمایی، اروپا شروع به سرکوب معترضانی کرد که به خیابان‌ها آمده بودند تا به انفعال دولت در مورد تغییرات آب‌وهوایی اعتراض کنند. 

در بریتانیا، دو فعال Just Stop Oil پس از بالا رفتن از یک پل در کنت به زندان طولانی مدت محکوم شدند. این محکومیت‌ها باعث انتقاد سازمان ملل از نقض حق اعتراض شد.

سرانجام، این سال رکوردشکنی شاهد یک توافق تاریخی در کنفرانس آب‌وهوای سازمان ملل متحد COP28 بود که ممکن است در نهایت نشانه آغاز پایان سوخت‌های فسیلی باشد.

در این توافق، کشورها متعهد شدند تا انتشار گازهای گلخانه‌ای را تا سال 2050 به صفر برسانند.

در کل، 2023 سالی مهم در تاریخ تغییرات آب و هوایی بود. این سال شاهد رکوردهای مرگبار آب‌وهوایی، سرکوب اعتراضات و توافق تاریخی COP28 بود که در نهایت نشانه آغاز پایان سوخت‌های فسیلی باشد.

این توافق می‌تواند نقطه عطفی در تلاش‌های جهانی برای مقابله با تغییرات آب‌وهوایی باشد، اما برای تحقق آن، کشورها باید به تعهدات خود عمل کنند. این توافق شامل تعهدات جدیدی برای کاهش انتشار گازهای گلخانه‌ای و حمایت از کشورهای در حال توسعه در برابر تغییرات آب‌وهوایی است.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.