فونیکس - هدر اخبار
کد مطلب: ۹۲۸۷۳۲

«تجارت‌نیوز» آمار متغیرهای پولی در خردادماه ۱۴۰۳ را بررسی می‌کند:

عبور نقدینگی از مرز ۸۰۰۰ هزار میلیارد تومان/ تنور بخش تورم‌زای نقدینگی داغ شد

عبور نقدینگی از مرز 8000 هزار میلیارد تومان/ تنور بخش تورم‌زای نقدینگی داغ شد

حجم کل نقدینگی در کشور به هشت هزار و 354 هزار میلیارد تومان رسید و نسبت پول به نقدینگی نیز بالاترین رقم در چهار ماه اخیر را ثبت کرد.

به گزارش تجارت نیوز،

بانک مرکزی که از بهمن‌ماه سال گذشته به این سو، بخش گزیده آمارهای اقتصادی در بخش پولی و بانکی را به‌روزرسانی نکرده بود، بالاخره پس از تاخیر بسیار، گزارش متغیرهای عمده پولی و اعتباری را تا پایان خردادماه 1403 را منتشر کرد.

بر اساس داده‌های این گزارش، در طول مدتی که آمار متغیرهای پولی در بانک مرکزی حبس شده بود، حجم کل نقدینگی در اردیبهشت‌ماه، برای نخستین بار از 8000 هزار میلیارد تومان عبور کرد و پایه پولی نیز در خردادماه از مرز 1000 هزار میلیارد تومان گذشت. از سوی دیگر، نسبت پول به نقدینگی که یکی از دماسنج‌های انتظارات تورمی است، در خردادماه 0.54 واحد درصد رشد کرده که بالاترین میزان صعود ماهانه این نسبت از اسفند 1401 به این سو محسوب می‌شود.

عوامل اصلی رشد پایه پولی چه بودند؟

آخرین گزارش بانک مرکزی از متغیرهای پولی حاکی از آن است که پایه پولی پس از رشد 2.1 درصدی در سه ماهه نخست سال 1403 در پایان خردادماه به هزار و 113 هزار میلیارد تومان رسیده است. نرخ رشد نقطه به نقطه پایه پولی، یا به عبارت دیگر نرخ رشد پایه پولی از خردادماه سال 1402 تا خردادماه امسال نیز معادل 23.3 درصد ثبت شد.

با این حال نرخ رشد سه ماهه و 12 ماهه پایه پولی در خردادماه سال گذشته به ترتیب معادل 5.6 درصد و 41.8 درصد ثبت شده بود که این ارقام نشان از کاهش نرخ رشد پایه پولی در سال 1403 دارند.

همچنین بررسی‌ها حاکی از آن هستند که رشد خالص دارایی‌های خارجی بانک مرکزی و مطالبات بانک مرکزی از شبکه بانکی، عوامل اصلی رشد نقطه به نقطه 23.3 درصدی پایه پولی در خردادماه بوده‌اند.

کاهش نرخ رشد نقدینگی ادامه دارد

از سویی دیگر، بررسی داده‌های نقدینگی نیز نشان می‌دهد که حجم کل نقدینگی کشور در پایان خردادماه رقم هشت هزار و 354 هزار میلیارد تومان را ثبت کرده که از رشد 6 درصدی این رقم در طول بهار سال 1403 حکایت دارد. این در حالیست که نرخ رشد نقدینگی در بازه زمانی مشابه سال گذشته 3.9 درصد ثبت شده بود.

افزون بر آن نرخ رشد نقطه به نقطه نقدینگی نیز در سال 1403 کاهش یافته است. طوری که این نرخ که در خردادماه سال قبل معادل 29 درصد رقم خورده بود، در خردادماه سال جاری به 26.8 درصد رسید.

صعود ضریب فزاینده نقدینگی

بخش دیگری از گزارش بانک مرکزی، مربوط به ضریب فزاینده نقدینگی است؛ ضریبی که نشان‌دهنده آن است که نظام بانکی چند برابر سپرده‌ای که در اختیار داشته، خلق پول کرده است. به عبارت دیگر، ضریب فزاینده نقدینگی نشان می‌دهد که هر واحد پایه پولی، چه میزان نقدینگی خلق کرده است.

بررسی آمار منتشر شده از سوی بانک مرکزی نشان می‌دهد که ضریب فزاینده نقدینگی در پایان خردادماه امسال به 7.506 واحد رسیده است. این در حالیست که رقم مذکور در خردادماه سال گذشته معادل 7.294 واحد و در پایان آن سال، 7.223 درصد ثبت شده بود.

افزایش ضریب فزاینده نقدینگی به این معناست که سیستم بانکی از هر واحد پایه پولی، مقدار بیشتری نقدینگی در اقتصاد ایجاد کرده است. یکی از علل اصلی افزایش ضریب فزاینده نقدینگی نیز می‌تواند افزایش وام‌دهی شبکه بانکی باشد که با توجه به آمارهای بانک مرکزی، می‌توان نقش این موضوع در رشد ضریب فزاینده را تایید کرد. با این حال، تداوم رشد ضریب فزاینده نقدینگی می‌تواند نشان‌دهنده بروز تورم و مشکلات اقتصادی در آینده باشد.

نسبت پول به نقدینگی 24.58 درصد شد

یکی از شاخص‌های مهمی که می‌توان با استفاده از داده‌های گزارش بانک مرکزی آن را محاسبه کرد، نسبت پول به نقدینگی است. نقدینگی از دو جزء پول و شبه‌پول تشکیل می‌شود. به زعم کارشناسان، از آنجایی که پول سیالیت بیشتری نسبت به شبه‌پول دارد، افزایش این بخش از نقدینگی می‌تواند تورم‌زا باشد.

بررسی‌ها نشان می‌دهند که نسبت پول به نقدینگی در پایان خردادماه به 24.58 درصد رسیده که بالاترین میزان در چهار ماه اخیر است. نکته قابل توجه اما رشد شدید این نسبت تنها در طول یک ماه است. نسبت پول به نقدینگی در خردادماه امسال 0.54 درصد جهش کرد که این بیشترین رشد ماهانه ثبت شده از اسفند سال 1401 به این سو محسوب می‌شود.

نسبت پول به نقدینگی

چرا نسبت پول به نقدینگی دماسنج انتظارات تورمی است؟

در یک اقتصاد با ثبات، مردم تمایل دارند که تنها به اندازه نیازهای روزمره خود از پول استفاده کرده و منابع مازاد خود را به شکل شبه‌پول (شامل سپرده‌های مدت‌دار، اوراق بدهی، اسناد خزانه و...) نگهداری کنند؛ زیرا پول، بخشی از نقدینگی است که سودی به صاحب خود نمی‌دهد.

از همین روی، رشد نسبت پول به نقدینگی نشانه‌ای از آن است که مردم انتظار دارند در آینده با تورم‌های بالاتری مواجه باشند و از همین جهت، خود را برای مخارج بیشتر در آینده آماده می‌کنند. به این ترتیب، این دماسنج انتظارات تورمی این هشدار را می‌دهد که اگر سیاست‌های پولی مناسب در جهت مهار رشد پول و نقدینگی به کار گرفته نشوند، خطر رشد تورم در ماه‌های آینده وجود دارد.

برای مطالعه بیشتر، صفحه اقتصاد کلان در تجارت‌نیوز را دنبال کنید.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.