فونیکس - هدر اخبار
کد مطلب: ۶۸۵۱۶۱

تجارت‌نیوز گزارش می‌دهد:

آسترازنکا از چرخه تزریق واکسن کرونا خارج شد / مراکز فقط واکسن ایرانی و سینوفارم دارند

آسترازنکا از چرخه تزریق واکسن کرونا خارج شد / مراکز فقط واکسن ایرانی و سینوفارم دارند

حواشی واردات واکسن کرونا در ایران ادامه دارد. در حال حاضر واکسن آسترازنکا از چرخه تزریق خارج شده است و مردم برای واکسینه شدن تنها به واکسن‌های ایرانی و سینوفارم دسترسی دارند.

به گزارش تجارت‌نیوز ، سویه جدید کرونا به سرعت در حال انتشار در کشور است. روند بستری و فوتی‌های کرونا نیز به دنبال آن افزایش یافته. وزارت بهداشت توصیه می‌کند افراد برای دریافت دز یادآور واکسن کرونا اقدام کنند. اما سبد واکسن کرونای ایران چندان متنوع نیست.

روز گذشته بیماران جدید کرونا پنج رقمی شد. بر اساس اعلام وزارت بهداشت روز گذشته ۱۱۰۳۵ بیمار جدید کرونایی شناسایی شد. از سوی دیگر ۴۱ نفر جان خود را از دست دادند.

وزیر بهداشت برای مقابله با سویه جدید روی دریافت دز یادآور واکسن کرونا تاکید می‌کند. اما مردم برای واکسیناسیون باید بین دو نوع ایرانی و سینوفارم را انتخاب کنند. تا پیش از این واکسن آسترازنکا در برخی مراکز تزریق می‌شد. اما حالا دیگر واکسن آسترازنکا وارد نمی‌شود.

این در حالی است که بر اساس گزارش وزارت بهداشت، تنها ۳۰ میلیون نفر در کشور دز سوم واکسن کرونا را دریافت کرده‌اند.

مراکز واکسیناسیون چه واکسن‌هایی دارند؟

چندی پیش وزارت بهداشت لیست مراکز واکسیناسیون در تهران را منتشر کرد. لیستی شامل ۳۷۸ مرکز واکسیناسیون. اما پیگیری‌های تجارت‌نیوز نشان می‌دهد این مراکز واکسن کرونا تنها به واکسن ایرانی و سینوفارم دسترسی دارند.

مسئول یکی از مرکز واکسیناسیون شمال شهر تهران می‌گوید: «واکسن کرونا فقط ایرانی و سینوفارم داریم. واکسن آسترازنکا به ما نداده‌اند. فکر نکنم مراکز دیگر هم داشته باشند.»

پذیرش یک مرکز واکسیناسیون در منطقه هروی می‌گوید: «ما فقط واکسن سینوفارم داریم. واکسن ایرانی هم برایمان نیاورده‌اند.» پیگیری از چند مرکز واکسیناسیون در جنوب، عرب و شرق تهران نیز همین حکایت را دارد.

واکسن آسترازنکا از چرخه تزریق خارج شد

اخیرا نیز حواشی زیادی برای واکسن آسترازنکا در مراکز ایجاد شد. برخی گفتند واکسن آسترازنکایی که به آنها تزریق شد، تاریخ مصرف گذشته بود. البته مقامات بهداشتی آن را رد کردند.

فرزانه داستان، عضو کمیته علمی ستاد ملی مقابله با کرونا به تجارت‌نیوز گفت: «هیچ واکسن تاریخ مصرف گذشته‌ای در مراکز واکسیناسیون به افراد تزریق نشد.»

حالا معاون امور بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی خبر داده که واکسن آسترازنکا از چرخه تزریق خارج شده است. محمدرضا سهرابی به ایسنا گفت: « واکسن آسترازنکا به دلیل منقضی شدن تاریخ مصرف موارد موجود در کشور، از چرخه مراکز بهداشتی و درمانی خارج شده است.»

محدودیت برای تزریق واکسن کرونا در مراکز

از سوی دیگر اگر افراد بخواهند واکسن کرونای ایرانی تزریق کنند هم با محدودیت مواجه هستند. مسئول یکی از مراکز واکسیناسیون تهران می‌گوید: «برای تزریق واکسن کرونای ایرانی باید منتظر بمانید تا ۱۰ نفر شوید. واکسن‌های ایرانی یک پک است که تا ۱۰ نفر نشوید آن را باز نمی‌کنیم.» چند مرکز واکسیناسیون دیگر هم این موضوع را عنوان می‌کنند.

حالا پس از چند ماه فاصله گرفتن از حواشی واکسن کرونا در ایران و تجربه روزهای سیاه کرونایی بار دیگر دسترسی به واکسن خبرساز شده است.

این در حالی است که بهرام عین‌اللهی، وزیر بهداشت گفت سرعت انتشار سویه جدید ویروس کرونا ، ۱۸ برابر بیشتر از کرونای اولیه است.

پیش از این نیز کمال حیدری، معاون بهداشت وزارت بهداشت درباره سویه جدید کرونا گفت که در سویه جدید هر نفر تا ۱۸ نفر را می‌تواند مبتلا کند. ضمن اینکه سرعت انتشار این سویه ۱٫۵ برابر اومیکرون است.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.