فونیکس - هدر اخبار
کد مطلب: ۹۲۵۷۵۱

«تجارت‌نیوز» گزارش می‌دهد:

نیمی از برق شرکت‌های فولادی هدر می‌رود؟/ بازی رسانه‌ای وزارت نیرو با تولیدکنندگان!

نیمی از برق شرکت‌های فولادی هدر می‌رود؟/ بازی رسانه‌ای وزارت نیرو با تولیدکنندگان!

بحث تامین نشدن برق مورد نیاز صنایع همواره موضوعی موردتوجه بوده است. فولاد به عنوان صنعتی که همواره قربانی قطعی برق بوده، اکنون با اتهام هدررفت انرژی معادل ارزش 1.3 میلیارد دلار روبه‌روست.

به گزارش تجارت نیوز،

خبرگزاری فارس طی یادداشتی اعلام کرده که نیمی از انرژی تامین‌شده برای کارخانه‌های فولاد ایران بر اساس اطلاعات ایمیدرو (سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی ایران)، به شکل حرارت در محیط کار هدر می‌رود. ارزش برق هدررفته در صنعت فولاد طی یک‌ سال معادل ۱.۳ میلیارد دلار است. این رقم معادل هزینه ساخت چهار نیروگاه سیکل‌ترکیبی مدرن است. کارخانه‌های احیا، واحدهای آگلومراسیون و کوره قوس بیشترین هدررفت انرژی را به خود اختصاص می‌دهند.

هدایت اتلاف انرژی در صنعت فولاد به یک بویلر و تولید بخار می‌تواند انرژی لازم برای تولید برق را تامین کند. در واقع نه تنها می‌تواند اثر هدرر رفت انرژی را خنثی کند، بلکه آن را به جهت بهینه به کار می‌گیرد. لازم به ذکر است چنین فرایندی ابتدا مستلزم تامین انرژی موردنیاز این صنایع توسط وزارت نیرو بوده و سپس با توجه به وجود زمینه زیرساختی و مالی میسر خواهد بود.  

لازم به ذکر است که مشکل هدررفت انرژی به هر حال با توجه به مشکلات زیرساختی و تامین انرژی، همیشه وجود داشته است. برای مثال در کارخانجات ذوب و در کوره‌های کوچک، پرت انرژی وجود دارد. اما سوال اساسی این جا است که آیا این خبر صحت دارد و آیا میزان هدررفت انرژی اینقدر بالاست؟

بازی رسانه‌ای وزارت نیرو

احمد دنیانور، تولیدکننده و کارآفرین صنعت فولاد، در گفت‌وگو با تجارت‌نیوز مدعی شد که این خبر به هیچ‌عنوان صحت ندارد و در واقع یک بازی رسانه‌ای توسط وزارت نیرو است. انرژی موردنیاز فولاد مشخص است و بیشتر از آن هم به فولاد تخصیص داده نمی‌شود.

وی اعلام کرد که پرت انرژی در این صنعت وجود ندارد و این بازی رسانه‌ای وزارت نیروست. وزارت نیرو به جای این که برق موردنیاز فولادی‌ها را تخصیص بدهد، قصد صحبت راجع‌به هدررفت انرژی در این صنایع را دارد.

او در ادامه متذکر شد که حدود 20 روز است که برق فولادی‌ها قطع است. برای مثال فولاد خوزستان که سال 67 به دست رهبری افتتاح شده، تا 15 روز پیش خاموش نشده بود. اما از 15 روز پیش، به خاموشی مطلق فرو رفته است.  

تامین برق فولادی‌ها

صنعت فولاد در فصل گرما همواره با مشکل تامین برق روبه‌روست. مانند بسیاری دیگری از صنایع که همواره در اولویت قطعی برق بودند و وزارت نیرو در زمینه تامین برق این صنایع راهکار پایداری ارائه نکرده است. قطع برق در این صنایع، روند تولید را با مشکلات بسیاری مواجه کرده و حتی خطر تعطیلی آن‌ها وجود دارد.

به نظر می‌رسد اغراق زیادی در رابطه با صحبت از هدررفت انرژی صورت گرفته است چرا که در تولید همیشه پرت انرژی وجود دارد و آن هم با توجه به مشکلات زیرساختی باید بررسی شود. منطقا اتلاف منابع و هدررفت انرژی، در کارخانجات ذوب کوچک وجود دارد. اما این موضوع قابل تعمیم به تمامی صنایع فولاد نیست.

در این زمینه، وزارت نیرو باید ابتدا به فکر تامین برق موردنیاز این صنایع باشد تا این صنعت مهم در کشور به خاموشی فرو نرود. خاموشی این صنایع ضرر و زیان زیادی به کشور تحمیل خواهد کرد.

برای مطالعه بیشتر صفحه سوخت و انرژی را دنبال کنید.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.