فونیکس - هدر اخبار
کد مطلب: ۹۳۹۷۲۴

صندوق طلا به نسبت خرید سنتی طلا چه برتری دارد؟

صندوق طلا به نسبت خرید سنتی طلا چه برتری دارد؟

رئیس اداره توسعه ابزار‌های مالی بورس کالای ایران گفت : قیمت طلا هم مانند بقیه دارایی‌ها همیشه در بازار‌های جهانی در حال نوسان است. در نتیجه حرفه‌ای‌های بازار از این موقعیت برای افزایش بازدهی خود بهره گرفته و نوسان‌گیری می‌کنند.

به گزارش تجارت نیوز،

رئیس اداره توسعه ابزار‌های مالی بورس کالای ایران مزایای صندوق‌های طلا در بورس کالا را برای سرمایه گذاران تشریح کرد.

آناهیتا فولادی‌فر در خصوص مزایای صندوق‌های طلا  گفت: خرید طلای فیزیکی همیشه یک نگرانی همراه خود دارد و آن نگهداری و امنیت آن است. این چالش با ابزار‌های مبتنی بر طلا در بورس مرتفع شده که یکی از این ابزار‌ها صندوق‌های طلا هستند. 

او افزود: در این ابزار مالی، خرید با سرمایه‌های خیلی کوچک امکان پذیر بوده و این مزیت به سرمایه گذاران خرد اجازه می‌دهد تا با سرمایه حداقل ۵۰۰ هزار تومان نیز بتوانند روی دارایی طلا سرمایه گذاری کنند. حال آنکه خرید انواع سکه‌های طلا و حتی یک گرم طلای ۱۸ عیار نیز با این حجم از سرمایه ممکن نیست.

این مقام مسئول ادامه داد: مزیت دیگری که صندوق‌های طلا برای سرمایه گذاران به ارمغان آورده، نقدشوندگی بالای آن است که خیلی راحت در بورس خرید و فروش می‌شوند. وجود بازارگردان‌ها هم این روند را تسهیل کرده و اگر سرمایه گذاری قصد فروش واحد‌های صندوق طلای خود را داشته باشد، کمتر از چند دقیقه زمان نیاز دارد. 

فولادی‌فر قابلیت نوسان‌گیری و کسب بازدهی از نوسان قیمت اونس جهانی طلا را نیز به عنوان مزیت دیگر این صندوق‌ها برشمرد و گفت: قیمت طلا هم مانند بقیه دارایی‌ها همیشه در بازار‌های جهانی در حال نوسان است. در نتیجه حرفه‌ای‌های بازار از این موقعیت برای افزایش بازدهی خود بهره گرفته و نوسان‌گیری می‌کنند. 

او گفت: نکته حائز اهمیت دیگر در خصوص سرمایه گذاری بر روی صندوق‌های طلا کارمزد کمتر آن نسبت به خرید و فروش فیزیکی طلاست؛ به طوری که در سرمایه گذاری در بازار طلا به صورت سنتی به دلیل پرداخت کارمزد ساخت طلا، مدتی طول می‌کشد تا فرد به نقطه سر به سر و سوددهی برسد. 

رئیس اداره توسعه ابزار‌های مالی بورس کالای ایران تاکید کرد: سرمایه گذاری در صندوق‌های طلا ریسک‌های معمول خرید و نگهداری فیزیکی طلا از قبیل تقلبی بودن و یا عیار پایین را نیز ندارد و این مزیت دیگر سرمایه گذاری در بازار طلا از طریق این ابزار است. معافیت مالیاتی و خرید و فروش به صورت برخط از طریق سامانه‌های معاملاتی همه کارگزاری‌ها نیز دیگر مزایای صندوق‌های طلاست که علاوه بر حفظ ارزش پول در شرایط تورمی، می‌تواند به رشد سرمایه افراد متناسب با رشد قیمت طلا کمک کرده و سرمایه گذار را از سود بازار طلا منتفع کند.

فولادی فر با بیان اینکه مزایای صندوق‌های طلا تنها متوجه سرمایه گذاران نیست، اظهار داشت: به کمک صندوق‌های طلا تولیدکنندگان شمش می‌توانند با توجه به روند رو به رشد این صندوق‌ها با اطمینان بیشتری نسبت به میزان تقاضای موجود در خصوص عرضه شمش به بازار تصمیم گیری کرده و برای تولید آتی خود برنامه ریزی کنند. 

او در پایان گفت: هم اکنون ۶۰۰ هزار مشتری به طور مستقیم و یا غیرمستقیم از طریق صندوق‌های طلا در معاملات گواهی سپرده شمش طلا فعال هستند و این رویه نشان می‌دهد عموم مردم نیز در حال آشنایی با ابزار‌های مالی طلا در بازار سرمایه هستند. 

گفتنی است، هم اکنون ۱۳ صندوق سرمایه گذاری با پشتوانه طلا با در بورس کالای ایران فعال هستند.

منبع : باشگاه خبرنگاران جوان

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.