خبر فوری:

خبر مهم:

کد مطلب: ۸۹۷۹۵۳

«تجارت‌نیوز» گزارش می‌دهد:

جهش آمارهای دولت از ساخت نهضت ملی مسکن / ادعای دولت به ساخت ۲ میلیون واحد مسکونی رسید

جهش آمارهای دولت از ساخت نهضت ملی مسکن / ادعای دولت به ساخت 2 میلیون واحد مسکونی رسید

دولت مدعی ساخت بیش از دو میلیون واحد مسکونی نهضت ملی مسکن است، اما کارشناسان معتقدند دولت در این آمارها تمام زیرمجموعه‌های قانون جهش تولید مسکن مانند واگذاری زمین و تکمیل واحدهای مسکن مهر را نیز اضافه کرده است. به‌نظر می‌رسد این اعداد به‌جای نشان دادن تعداد واقعی ساخت واحدها، نشان‌دهنده دست و پا زدن دولت در گرداب ساخت نهضت ملی مسکن است.

به گزارش تجارت‌نیوز، بیش از دو سال از آغاز به‌کار دولت رئیسی و طرح‌ریزی پروژه نهضت ملی مسکن می‌گذرد، اما تنها چند ماه است که خبرهایی از کلنگ‌زنی و پیشبرد ساخت واحدها به گوش می‌رسد.

مردادماه بود که دولت اعلام کرد یک میلیون و 480 هزار واحد در حال ساخت است و بر اساس ادعای دولت این آمار تا آبان به یک میلیون و 860 هزار واحد رسید.

دی‌ماه تیتر رسانه‌ها حاکی از آن بود که واحدهای در حال ساخت از یک میلیون و 930 هزار واحد گذشته و حالا خبرها حاکی از ادعای دولت مبنی بر افزایش تعداد آپارتمان‌های نهضت ملی مسکن در حال ساخت، به بیش از دو میلیون واحد است؛ این آمار یعنی تحقق نیمی از وعده دولت مبنی بر ساخت چهار میلیون واحد در چهار سال!

تشکیک در تعداد ساخت واحدهای نهضت ملی مسکن

البته رقم‌های اعلام‌شده از ساخت واحدهای نهضت ملی مسکن که هر ماه نیز بر آمار افزوده می‌شود، از همان ابتدا مورد تردید کارشناسان، سازندگان و فعالان حوزه ساخت و ساز قرار گرفت.

آنها معتقد هستند دو میلیون واحدی که بنا بر ادعای دولت اکنون در حال ساخت است، به‌طور کامل متعلق به نهضت ملی مسکن نیست و در این بین، دیگر بخش‌های قانون جهش تولید مسکن نیز لابه‌لای آمار ساخت واحدها منتشر می‌شود.

برای مثال فرشید پورحاجت، دبیر کانون سراسری انبوه‌سازان در این باره به تسنیم گفته است: اینکه چه میزان از این واحدها وارد چرخه تولید و اجرا شده باید منتظر نتیجه بمانیم، اما این‌گونه به‌نظر می‌رسد که سهم گسترده‌ای از اعداد و ارقام اعلام‌شده از سوی مسئولان وزارت راه و شهرسازی برای ساخت واحدهای نهضت ملی مسکن مربوط به الحاق و اضافه شدن زمین به طرح مذکور است.

او همچنین بیان کرده است:‌ باید به این نکته توجه شود که در مقام تولید، چرخه تبدیل به واحد مسکونی طولانی است. بنابراین نمی‌توان چندان به آمارهای اعلام‌شده در زمینه ساخت واحدهایی که هر روز سر از زمینی نامعلوم درمی‌آورند و به آمار نهایی اضافه می‌شوند امید داشت!

گزارش‌های بیشتر را در صفحه مسکن تجارت‌نیوز بخوانید.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.