حجم ویدیو: ۲۵.۹۸M مدت زمان ویدیو: ۰۰:۰۳:۵۶ دانلود ویدیو

یحیی آل‌اسحاق، وزیر اسبق بازرگانی، در برنامه مقتصاد تجارت‌نیوز:

پیشرفت همان توسعه همراه با عدالت است

عماد صدر عماد صدر

یحیی آل‌اسحاق گفت: ضمن اینکه پیشرفت و توسعه شباهت زیادی با هم دارند یک تفاوت مهم هم دارند. در توسعه عدالت وجود ندارد اما پیشرفت همان توسعه همراه با عدالت است.

به گزارش تجارت‌نیوز، درحالی که توسعه متر و معیار دارد و راهکارهای علمی برای بهبود وضعیت تعریف کرده اما ادبیات سیاسی ایران به جای توسعه از واژه پیشرفت استفاده می‌کند. تفاوت پیشرفت و توسعه چیست؟

یحیی ال‌اسحاق، وزیر سابق بازرگانی درباره تفاوت پیشرفت و توسعه در ادبیات سیاسی ایران گفت: ضمن اینکه پیشرفت و توسعه شباهت زیادی با هم دارند یک تفاوت مهم هم دارند. در توسعه عدالت وجود ندارد اما پیشرفت همان توسعه همراه با عدالت است. 

یحیی آل‌اسحاق، وزیر اسبق بازرگانی و رئیس اتاق مشترک ایران و عراق، در بخشی از گفت‌وگوی خود گفت: 

  • این درست است که توسعه خودش یک ترم دانشگاهی است و کار علمی روی آن انجام شده است. توسعه شاخص‌های گوناگونی هم دارد اما برخی از واژه پیشرفت استفاده ادبی می‌کنند. 
  • پیشرفت و توسعه ضمن اینکه مبانی مشترکی دارند اما یک فرق مهم دارند. وقتی از توسعه حرف می‌زنیم یعنی مثلاً درآمد ملی اگر رشد داشت ما توسعه مثبت داشتیم. اما در توسعه عدالت نیست. یعنی مثلاً درآمد سرانه یک کشور از 30 هزار دلار به 50 هزار دلار رسیده است، پس این جامعه توسعه پیدا کرده است اما اختلاف طبقاتی در این جامعه خیلی زیاد است. 
  • توسعه با این موضوع مشکل ندارد که 10 درصد از جامعه بیش از 90 درصد درآمد را کسب کنند و 90 درصد از جامعه تنها 10 درصد از درآمد سهم داشته باشند.
  • پیشرفت یعنی همان توسعه اما همراه با عدالت. رشد و توسعه زمانی خوب است که همراه با عدالت باشد. این‌طور نباشد که زندگی مردم از هفت تیر به بالا لاکچری باشد و با وضع مردم پایین‌ این منطقه 180 درجه متفاوت باشد. 

ویدئو و متن کامل گفتگو یحیی آل‌اسحاق را در تجارت‌نیوز بخوانید. 

 

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.