حجم ویدیو: ۹.۱۱M مدت زمان ویدیو: ۰۰:۰۱:۳۵ دانلود ویدیو

علی ماجدی، سفیر اسبق ایران در آلمان، در گفت‌وگو با «تجارت‌نیوز» پاسخ داد:

سیاست دلارزدایی از اقتصاد ایران قابل اجراست؟ + ویدئو

علی ماجدی گفت: در مصاحبه‌ای گفته‌ام که می‌گویند دلارزدایی کنیم، واقعاً اگر کسی تجارت بین‌الملل را بشناسد چنین حرفی را نمی‌زند؛ دلارزدایی مساوی است با یوروزدایی.

به گزارش تجارت نیوز،

علی ماجدی، سفیر اسبق ایران در ژاپن و آلمان، در گفت‌وگوی تصویری با تجارت‌نیوز درباره وضعیت سیاست و تجارت خارجی ایران صحبت کرده است.

بخش‌هایی از این گفت‌وگو را در ادامه می‌خوانید و می‌بینید:

می‌گویند دلارزدایی کنیم، اگر کسی تجارت بین‌الملل را بشناسد چنین حرفی را نمی‌زند؛ دلارزدایی مساوی است با یوروزدایی

*من یک بار دیگر در مصاحبه‌ای گفته‌ام که می‌گویند دلارزدایی کنیم، واقعاً اگر کسی تجارت بین‌الملل را بشناسد چنین حرفی را نمی‌زند؛ دلارزدایی مساوی است با یوروزدایی.

وقتی یک پول جهانی است و ۸۰ درصد مبادلات جهانی از طریق آن انجام می‌شود، چطور می‌خواهیم خود را از آن محروم کنیم

*من اصلاً اعتقادی به این دیدگاه ندارم، وقتی دلارزدایی کردید، عملاً کار با یورو و دیگر ارزهای مهم هم مشکل خواهد شد و اگر هم بشود به صورت قانونی نیست. لذا ما خودمان را تبادلات جهانی محروم می‌کنیم، وقتی یک پول جهانی است و ۸۰ درصد مبادلات جهانی از طریق آن انجام می‌شود، چطور می‌خواهیم خود را از آن محروم کنیم. حال اگر آمریکا اجازه نمی‌دهد با دلار کار کنیم یک حرف است، ولی وقتی خودمان داوطلب می‌شویم به نظرم اشتباه است.

باید با کشورهای مختلف همکاری داشته باشیم بدون اینکه تحت نفوذ یک کشور خاص یا بلوک خاصی قرار گیریم

*اگر دقت کنیم در روابط خارجی یک نوع روابط متعادل بین شرق و غرب نیاز است. ما باید از هر فرصتی که امکاناتی برای توسعه فعالیت‌های اقتصادی است استفاده کنیم. باید با کشورهای مختلف همکاری داشته باشیم بدون اینکه بخواهیم تحت نفوذ یک کشور خاص یا یک بلوک خاصی قرار گیریم. این حق انتخاب ماست، لذا پاسخ شما نه نگاه من به شرق و نه نگاه به غرب است، از یک طرف هم نگاهم به شرق و هم به غرب است.

مشروح گفت‌وگو با علی ماجدی را اینجا ببینید و بخوانید.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.