کد مطلب: ۳۹۲۶۱۰

تجارت‌نیوز گزارش می‌دهد:

تعبیر اشتباه از برق مصرفی استخراج بیت کوین / فولاد ۲۳ برابر بیت کوین برق مصرف می‌کند

تعبیر اشتباه از برق مصرفی استخراج بیت کوین / فولاد 23 برابر بیت کوین برق مصرف می‌کند

«در حالی که فولاد 9 هزار مگاوات برق مصرف می‌کند، کل بیت کوینی که در ایران تولید می‌شود چه در بخش خصوصی و چه در بخش دولتی که بخش اعظم آن در توسط دولتی‌ها استخراج می‌شود در بالاترین حد خود معادل 385 مگاوات است.»

به گزارش تجارت‌نیوز ، ابتدای مرداد ماه امسال وزارت اقتصاد از بیش از 17 برابر شدن قیمت برق مصرفی استخراج بیت کوین خبر داد و این انگاره را در افکار عمومی ایجاد کرد که با این کار از مصرف بی‌رویه برق جلوگیری شده است. اما این همه‌ ماجرا نیست، سهیل نیکزاد، فعال حوزه ارز دیجیتال در گفتگو با ایسنا این موضوع را مطرح کرد که مصرف برق برخی از صنابع از جمله فولاد و آلومینیوم از استخراج بیت کوین بیشتر است.

رضا شهرستانی، عضو هیات مدیره انجمن تولیدکنندگان فولاد در خصوص برق مصرفی در صنایع فعال کشور به تجارت‌نیوز گفت: برق برای همه صنایع به یک قیمت است. البته انواع مختلفی دارد مثلا ممکن است کسی از پیک مصرف استفاده کند یا خیر. اما قیمت گاز را برای صنایع فولادی نسبت به صنایع دیگر دو برابر کرده است.

وی در این خصوص افزود: پیک مصرف برق در ایران حدود 60 هزار مگاوات است. شبکه بیش از دو هزار مگاوات برق پرتی دارد. در صنایع فولادی که 28 میلیون تن تولید آن است حدود 9 هزار مگاوات مصرف می‌شود.

شهرستانی میزان برق مصرفی در حوزه استخراج بیت‌ کوین در ایران را ناجیز عنوان کرد و افزود: کل بیت کوینی که در ایران تولید می‌شود چه در بخش خصوصی و چه در بخش دولتی که بخش اعظم آن در توسط دولتی‌ها استخراج می‌شود، در بالاترین حد خود معادل 385 مگاوات است؛ لذا سهیل نیک‌زاد در این مورد کاملا درست اعلام کرده‌ است که برق مصرفی در بخش فولاد از استخراج بیت کوین بیشتر است. با توجه به مصرف ناچیز بیت کوین نمی‌دانم چرا این موضوع را تا این حد بزرگ کرده‌اند.

وی سپس به موضوع تاثیر این صنعت در تحریم‌ها پرداخت و گفت: ایران به سبب تحریم‌ها می‌تواند از آن استفاده کند، در معاملات دلاری مبدا و مقصد مشخص است اما در معامله با ارزهای دیجیتالی هیچ کس نمی‌تواند متوجه شود و به نظر من یک فرصتی برای ایران به وجود آمده است. بیت کوین در کشورهایی مثل ازبکستان، تاجیکستان، آیسلند تا دو نیم سنت به ازای هر کیلو وات در حال خرید و فروش است، که معادل 250 تومان است.

وی در پایان افزود: بنابراین برای جذب سرمایه‌گذاری و استفاده از آن در شرایط تحریمی باید قیمت برق را کمتر از این کشورها اعلام کرد. تا برای سرمایه‌گذار جذابیت ایجاد شود. بنابراین قیمت برق صنعتی که حدود 120 تومان است برای استخراج بیت کوین باید حداکثر دو برابر شود؛ ولی این که صحبت از هفت سنت می‌شود هیچ کس حاضر نمی‌شود با این قیمت در این حوزه فعالیت کند.

بنابراین در حالی قرار است بنابر اعلام وزارت اقتصاد قیمت برق مزارع دیجیتال با نرخ برق صادراتی محاسبه شود که مصرف برق صنایع فولادی بیش از 23 برابر استخراج بیت کوین است.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.

  • م.ف

    مرحبا عالی و به حق بود
    نمیدانم چرا نمیگذارند مردم هم وضعیت مالی خوبی داشته باشند؟
    چرا جوانهای با سواد باید همش توی اسنپ و الو پیک و شرکت های نظافتی کار کنند
    اگر استخراج را بعنوان صنعت شناخته اند پس را برقش صنعتی محاسبه نمی شود.
    حق مردم را نخورید که باید روزی جواب دهید