کد مطلب: ۱۵۶۱۴۳

اصلی‌ترین برنامه دولت دوازدهم برای حل مشکل مسکن

اصلی‌ترین برنامه دولت دوازدهم برای حل مشکل مسکن

وزیر راه و شهرسازی با اشاره به اینکه برای مسکن توجه به ساکنان بافت فرسوده، حاشیه‌نشینان، خانه‌اولی‌ها و گروه‌های کم‌درآمد از اولویت‌های برنامه‌های مسکن دولت است، گفت: در حوزه مسکن اصلی‌ترین برنامه دولت، تمرکز بر تقاضاست که در چهار حوزه تقاضای جدی وجود دارد.

عباس آخوندی وزیر راه و شهرسازی درباره برنامه‌های دولت دوازدهم برای خداحافظی با رکود در بازار مسکن توضیحاتی را ارایه کرد و گفت: در حوزه مسکن اصلی‌ترین برنامه دولت، تمرکز بر تقاضاست که در چهار حوزه تقاضای جدی وجود دارد.

به گزارش تجارت‌نیوز، وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه یکی از این حوزه‌ها مسکن حاشیه‌نشین‌ها است که جمعیت آن ها حدود ۱۱ میلیون نفر است، افزود: حوزه دیگر بافت‌های فرسوده است که ساکنان آن نیز حدود ۸ میلیون نفر هستند و در مجموع ۱۹ میلیون نفر جمعیت هدف این دو حوزه را شامل می‌شود.

آخوندی در ادامه خاطرنشان کرد: موضوع دیگر خانه‌اولی‌ها هستند که می‌خواهند برای اولین بار خانه‌دار شوند.

وزیر راه و شهرسازی با اشاره به اینکه گروه‌های کم‌درآمد جامعه نیز گروه بعدی هستند که برای تامین مسکن خود با مشکل مواجه هستند، گفت: در برنامه ششم مطرح کردیم که اگر برنامه توسعه کشور بخواهد وارد بخش مسکن شود باید روی همین چهار حوزه اصلی متمرکز شود و مجلس نیز در قانون برنامه این موضوع را تصویب کرد.

مسکن مهر نتوانست مشکل حاشیه‌نشینان را حل کند

وی تاکید کرد: نقد عمده‌ای که ما به بحث مسکن مهر داشتیم این بود که مسکن مهر نتوانست مسئله و مشکل حاشیه‌نشینان را حل کند و مشکل آنها سر جای خود باقی ماند.

عضو کابینه دولت دوازهم در ادامه خاطرنشان کرد: سوال این جاست که آیا می‌شود مسئله بافت‌های فرسوده مرکز شهر تهران، مشهد، اصفهان و شیراز را در بیابان‌ها حل کرد؟ که پاسخ قطعا منفی است چرا که باید مشکل بافت فرسوده را در خود بافت فرسوده حل کرد.

وی ادامه داد: اگر بخواهیم واقعی حرف بزنیم باید به این موضوع توجه کنیم این ۱۹ میلیون نفری که در بافت‌های فرسوده و حاشیه‌ای ساکن هستند در ۲۷۰۰ محله در کشور زندگی می‌کنند و باید این موضوع را محله به محله مورد بازآفرینی شهری قرار داد چرا که هر محله ویژگی خاص خودش را دارد به این معنا که مسئله محله سیروس با جوادیه و مسگرآباد در تهران متفاوت است.

اعطای تسهیلات بانکی با سود ۸ درصد به ساکنان بافت‌های فرسوده

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، آخوندی افزود: در شهرستان‌ها نیز همین گونه است و ساکنان این محلات باید از جهت مالی توانمند شوند تا بتوانند خانه بهتری برای خود بسازند که برای این افراد تسهیلات ۸ درصدی در نظر گرفته شده است که در شرایط دشوار و با این نرخ‌های بالای سود بانکی تسهیلات بسیار ارزان‌قیمتی است.

عضو کابینه دولت دوازدهم در ادامه خاطرنشان کرد: ارقامی در بودجه و برنامه برای این کار در نظر گرفته شده است چرا که این کار، کار یک دستگاه نیست؛ بنابراین یک ستاد بازآفرینی در پایتخت، مراکز استان‌ها و شهرستان‌ها ایجاد شده است.

۲۲۰ هزار خانوار از طرح صندوق پس‌انداز یکم استفاده کردند

وی افزود: در خصوص مسکن خانه‌اولی‌ها طرح صندوق پس‌انداز یکم را اجرا کردیم که اتفاقا با استقبال بسیار خوبی مواجه شده است و آمارها نشان می‌دهد بیش از ۲۲۰ هزار خانوار از این طرح استفاده و پس‌انداز کردند و در برابر هر پس‌اندازی تسهیلات تضمینی است یعنی بانک موظف به ارائه تحصیلات است.

افزایش قدرت خرید زوج های تهرانی از ۴۰ میلیون به ۱۶۰ میلیون تومان

وی ادامه داد: این افراد کسانی هستند که وارد بازار می شوند و قدرت خرید خوبی دارد یعنی یک زوج در تهران قدرت خرید ۱۶۰ میلیون تومانی پیدا می‌کند که این مبلغ قبل از دولت یازدهم ۲۰ میلیون تومان بود و در مراکز استان‌ها نیز افراد ۱۲۰ میلیون تومان قدرت خرید پیدا می‌کنند.

آخوندی تاکید کرد: به نظر می‌رسد که این دو طرح یعنی حل مسئله خانه‌اولی‌ها و بازسازی بافت‌های ناکارآمد شهری و حاشیه‌ای، به بخش مسکن رونق می‌بخشد.

منبع: ایسنا

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.