کد مطلب: ۳۵۴۹۷۲

میزگرد تجارت‌نیوز با سه عضو گروه پیشگامان تحول:

اتاقی زنده است که از عسگراولادی تا بهزادیان در آن نقش‌آفرینی کند / سیستم هوشمند اقتصادی راه‌اندازی می‌کنیم

اتاقی زنده است که از عسگراولادی تا بهزادیان در آن نقش‌آفرینی کند / سیستم هوشمند اقتصادی راه‌اندازی می‌کنیم

گروه پیشگامان تحول با شعار نجات بنگاه‌های خرد قرار است یازدهم اسفند در رقابت انتخاباتی اتاق تهران حاضر شود. عدم کارآیی اتاق در دوره فعلی، عدم مقابله با فساد، عدم ارتباط قوی و موثر با قوه مجریه و قوه قضاییه از جمله انتقاداتی است که سه عضو گروه پیشگامان تحول از آن سخن می‌گویند.

به گزارش تجارت‌نیوز، کمتر از یک هفته تا نهمین دوره انتخابات اتاق بازرگانی باقی نمانده است. شمارش معکوس تا یازدهم اسفند آغاز شده و در هفته اخیر گروه‌های انتخاباتی فعالیت‌های انتخاباتی خود را آغاز کرده‌اند. یکی از این گروه‌ها، گروه انتخاباتی پیشگامان تحول با حضور اسدالله عسگراولادی ، سید حمید حسینی، مجیدرضا حریری و محمدرضا بهزادیان است. حسینی، حریری و بهزادیان به عنوان سه عضو گروه انتخاباتی «پیشگامان تحول» در تجارت‌نیوز حاضر شدند تا از رویکرد و مواضع‌شان نسبت به انتخابات اتاق بازرگانی سخن بگویند. مشروح این گفتگو را در ادامه می‌خوانید:

تجارت‌نیوز: تا نهمین دوره انتخابات اتاق بازرگانی چند روز دیگر بیشتر فرصت باقی نمانده است، در این دوره چرا در انتخابات حاضر شدید و چه شد که دو گروه تحول‌خواهان و پیشگامان اقتصاد ائتلاف کرده و با هم یک لیست جدیدی را ارایه دادند؟ مهمترین ماموریت این ائتلاف در این دوره چیست؟

سید حمید حسینی: اعتقاد داریم بخشی از این جریان (پیشگامان تحول) در تحولات 20 سال اخیر اتاق بازگانی نقش سازنده‌ای داشته است. این گروه اعتقاد دارد تا به تنها جایگاه رسمی بخش‌خصوصی که اتاق‌های بازرگانی هستند ارتقا ببخشد و از ظرفیت اتاق‌ها برای حل مشکلات بخش‌خصوصی و فعالان اقتصادی استفاده کند.

معتقدیم در شرایط سخت تحریم‌ها امکان اینکه تهدیدها را تبدیل به فرصت کنیم، نخواهیم داشت اما از فرصت‌هایی که در منطقه ایجاد شده می‌توانیم برای مدیریت تهدیدها استفاده کنیم.

پایه اصلی مشکلات ما عدم استقرار سیستم هوشمند اقتصادی است. همکاری بخش‌خصوصی و دولت در مسائل هوشمندسازی اطلاعات می‌تواند به بخشی از مشکلات اقتصادی ما خاتمه دهد.

ما بر این باوریم با توجه به پتانسیلی که نمایندگان اتاق‌های مشترک، صادرکنندگان و فعالان گروه پیشگامان تحول دارند، می‌توانیم به حل مسائل شرایط سخت اقتصاد کشور کمک کنیم. یکی از مزایاها این است که در این بازه زمانی می‌توان از ظرفیت‌های اقتصادی کشورهای منطقه همچون سوریه، عراق، افغانستان و پاکستان استفاده کرد.

استفاده از ظرفیت کشورهای منطقه می‌تواند در حوزه‌های اشتغالزایی و ارزآوری به ما کمک‌های زیادی کند. این روزها یکی از دغدغه‌های اصلی مدیران دولتی چگونگی جذب منابع ارزی است تا بازار در این سال‌ها دچار بحران نشود و با استفاده از ظرفیت‌های خالی بتوانند مواد اولیه را برای بنگاه‌های اقتصادی جذب کنند.

بنابراین تصمیم گرفتیم با گردهمایی برخی از مسئولان اتاق‌های مشترک، فعالان حوزه صادرات و واردات در نهمین دوره انتخابات اتاق بازرگانی حاضر شویم تا به این شکل بتوانیم به هدفمان که همان نجات بنگاه‌های اقتصادی کشور است، بشتابیم.

تجربه یک سال اخیر نشان داد در این شرایطی که شاهد بی‌ثباتی قوانین و مقررات، فساد، بوروکراسی اداری و قاچاق هستیم به نظر می‌رسد که پیش‌روی به سمت ترمیم زیرساخت‌ها و بکارگیری ساز و کار اقتصاد هوشمند می‌تواند کمک قابل توجهی برای ما به همراه داشته باشد؛ چرا که با راه‌اندازی سیستم الکترونیکی می‌توان از هر گونه تصمیم اشتباه و غلط جلوگیری کرد. متاسفانه نبود اطلاعات جامع و درست باعث شده که مدیران در برخی سیاست‌گذاری‌ها تصمیمات غلطی را اخذ کنند.

باید گفت که اطلاعات جامع در کشور یا درست استفاده نمی‌شود یا مسئولان علاقه چندانی برای به کارگیری اطلاعات درست ‌ندارند.

معتقدیم در این سال‌ها چنانچه اتاق‌های بازرگانی برای اداره امور از سیستم هوشمند استفاده می‌کردند امروز دچار برخی شائبات و مشکلات در حوزه صدور کارت‌های بازرگانی نبودیم. در حقیقت اتاق ایران با پیاده‌سازی و استقرار سیستم هوشمند اقتصادی می‌توانست تمام امور اتاق‌ها، برگزاری نشست کمیسیون‌ها، صدور کارت‌های بازرگانی را کنترل کند.

بنابراین پایه اصلی مشکلات ما عدم استقرار سیستم هوشمند اقتصادی است. همکاری بخش‌خصوصی و دولت در مسائل هوشمندسازی اطلاعات می‌تواند به بخشی از مشکلات اقتصادی ما خاتمه دهد. در حال حاضر نیز برخی از مشکلات فعالان اقتصادی کشور چگونگی نقل و انتقالات منابع مالی است. بحث راه‌اندازی ارزهای دیجیتال موضوعی است که از سال‌های گذشته به عنوان بخشی از مطالبه فعالان اقتصادی مطرح می‌شود اما متاسفانه برخی از مسئولان از تغییر و تحول در بدنه بخش اقتصاد در هراسند.

باید اعلام کرد که اتاق در این سال‌ها فاقد جانشین‌پروری بوده، از این رو تصمیم گرفتیم افرادی را که از شناسنامه و کارنامه روشن و فارغ از نگاه جناحی برخوردار هستند در گروه پیشگامان تحول قرار دهیم.

مجیدرضا حریری: علاوه بر موضوعاتی که توسط آقای حسینی مطرح شد و تهدیدهایی که در کشور وجود دارد اما به هر حال همه ما فعالان اقتصادی در اتاق سابقه داریم و خودمان را عضوی از اتاق می‌دانیم و اتاق بازرگانی را هم محدود به هیات نمایندگان نمی‌پنداریم.

دوره‌هایی بوده که ما در هیات نمایندگان حضور نداشتیم اما این موضوع به مفهوم این نیست که ما عضوی از اتاق بازرگانی نیستیم. تعداد فعالان بخش‌خصوصی واقعی که در بخش‌های مختلف اتاق بازرگانی مشغول به کار هستند، اندک نیست. قطعا بنا بر قانون حضور و تکیه بر صندلی‌های هیات نمایندگان باعث می‌شود تا افراد راحت‌تر ایده‌هایشان را به عمل نزدیک کنند.

اتاق بازرگانی ایران

سه عضو گروه پیشگامان تحول در میزگرد تجارت‌نیوز حاضر شدند.

هدفمان از حضور در نهمین دوره اتاق بازرگانی این است که امروز احساس می‌کنیم که اوضاع کشور عادی نیست. حُسن وضع تحریم‌های اخیر در برابر ایران این است که وضعیت کشور همانند گذشته نخواهد بود.

عمیقا مشخص است که جنگ اقتصادی را در پیش‌رو داریم و این را هم پذیرفته‌ایم. معتقدیم که اتاق بازرگانی خارج از چهار چوب نظام نیست. ما فعالان اقتصادی در داخل این نظام مبادلات اقتصادی انجام می‌دهیم. بنابراین اتاق بازرگانی و نظام باید در نهمین دوره همراستا با هم درصدد برطرف‌سازی چالش‌ها برآیند.

در این بازه زمانی اینکه اتاق وارد جناح‌بندی‌های سیاسی شود اصل فعالیت‌های اتاق را زیر سوال می‌برد و جایگاه این بخش را تنزل می‌دهد. نمایندگان گروه پیشگامان اقتصاد و تحول‌خواهان زمانی در اتاق حضور داشتند و در برخی موارد به وزرا مشاوره می‌دادند. با وجود این، ما خودمان را بخشی از نظام می‌دانیم حتی اگر با اختلاف بینش رو به رو باشیم اما همچنان معتقدیم که بخش‌خصوصی یکی از بال‌های نظام است. پس باید کسی در تشکل بخش‌خصوصی اتاق ورود پیدا کند که در این زمین فعالیت‌هایی را انجام داده است.

وقتی ما در این جنگ اقتصادی شعار اتاق و اقتصاد آزاد، شفاف و رقابت می‌دهیم باید به دنبال پیاده‌سازی آن باشیم. در این شرایط سخت بین‌المللی که به ناچار به دنبال دور زدن تحریم‌ها هستیم باید دوز شفافیت را در کشور بالا برد تا در این فضا کاسبان تحریم کمتر شکل بگیرند و نفع کمتری را ببرند.

بحث ما این است زمانی که ما آزادسازی اقتصادی را به عنوان یک مطالبه مطرح می‌کنیم باید با مقامات تصمیم‌گیر درباره نرخ ارز چهار هزار و 200 تومانی صحبت یا گاها مجادله کنیم تا هشدارهای لازم جهت جلوگیری از بروز برخی اختلال‌ها به جامعه داده شود؛ چرا که اصلاح امور اقتصاد تنها بر عهده اتاقی‌ها، دولتمردان و … نیست. برای اینکه بخش‌خصوصی بتواند با مقامات سیاست‌گذار مذاکره یا مجادله کند باید هم اندازه آنها باشد.

در نهمین دوره اتاق بازرگانی باید افرادی در بدنه اتاق بازرگانی ورود پیدا کنند که دارای برنامه هستند، شجاعند و قدرت چانه‌زنی و مذاکره دارند و دل آنها به حال منفعت ملی می‌سوزد.

متاسفانه باید اعلام کرد که اتاق در این سال‌ها فاقد جانشین‎پروری بوده، از این رو به همراه محمدرضا بهزادیان و سید حمید حسینی تصمیم گرفتیم افرادی را که از شناسنامه و کارنامه روشن و فارغ از نگاه جناحی برخوردار هستند در گروه پیشگامان تحول قرار دهیم.

بنده همچنان معتقدم اتاق بازرگانی زمانی به آن جایگاه لازم دست می‌یابد که از بهزادیان تا عسگراولادی در آن حضور داشته باشند.

زمانی که محسن جلال‌پور، رئیس سابق اتاق بازرگانی به دلیل بیماری استفا داد توانستیم با کارنامه‌های موفق‌مان هیات نمایندگان را مجاب کنیم تا فردی به نام غلامحسین شافعی در راس کار قرار بگیرد و بر صندلی ریاست تکیه بزند.

زمانی‌که کلید واژه تعادل و میان‌روی بورس نبود، معتقد بودم اتاقی زنده است که از عسگراولادی تا بهزادیان در آن نقش‌آفرینی کنند. زمانی که محسن جلال‌پور، رئیس سابق اتاق بازرگانی به دلیل بیماری استفا داد توانستیم با کارنامه‌های موفق‌مان هیات نمایندگان را مجاب کنیم تا فردی به نام غلامحسین شافعی در راس کار قرار بگیرد و بر صندلی ریاست تکیه بزند. امیدواریم در این دور هم همفکری و همکاری لازم را داشته باشیم.

بنابراین در حال حاضر 10 تا 20 نفر از افراد جوان را گزینش کرده‌ایم تا در این دوره از انتخابات بتوانند در کنار افراد باسابقه کارورزی کنند. هدف از انتخاب افراد جوان، شجاع و پاکدست این است تا بتوانیم تعدادی از این جوانان را همانند مجیدرضا حریری 20 سال گذشته یا محمدرضا بهزادیان 40 سال گذشته ورزیده کنیم. این بخشی از ماموریت ما برای سال‌های آتی است.

تجارت‌نیوز: در دورانی که محمدرضا بهزادیان در انتخابات اتاق بازرگانی در اوایل دهه 80 به عنوان رئیس انتخاب شد، از بیرون شاهد برخی تغییر و تحولات بوده‌ایم، نمونه آن را می‌توان به خداحافظی علی نقی خاموشی، رئیس سه دهه اتاق بازرگانی ایران از منصب ریاست اشاره کرد. حال این بار محمدرضا بهزادیان در نهمین دوره انتخابات اتاق بازرگانی قصد دارد چه تغییر و تحولاتی را در اتاق پیاده‌سازی کند؟

بخش‌خصوصی که بابت حق عضویت و تمدید سالانه کارت‌ها رقمی ما بین 50 تا 100 میلیون به اتاق پرداخت می‌کنند چه امتیازهایی را بابت این مبالغ از این تشکل می‌گیرند؟

محمدرضا بهزادیان: زمان بحث درباره علی نقی خاموشی گذشته است. در دوران ریاست او نوع شیوه‌ها مورد انتقاد بود. در حال حاضر هم به افرادی که در اتاق حضور دارند نه کمتر و نه بیشتر از علی نقی‌خاموشی به آنها نیز انتقاد داریم. بنابراین ما با کسانی که در اتاق بازرگانی هستند نه قوم و خویش هستیم و نه دشمن، طبیعی است که دلمان برای اتاق و منافع ملی می‌سوزد و بنابراین رویکردها باید اصلاح شود. در اتاق به یک عده جوان مطالبه‌گر از دولت و پیگیر نیاز داریم.

سوالمان این است بخش‌خصوصی که بابت حق عضویت و تمدید سالانه کارت‌ها رقمی ما بین 50 تا 100 میلیون به اتاق پرداخت می‌کنند چه امتیازهایی را بابت این مبالغ از این تشکل می‌گیرند؟ یعنی 10 تا 15 سال دیگر که در کهنسالی مطلق به سر می‌بریم باید نگاه کنیم به هر حال تیمی که ما قبل ما در این تشکل حضور داشت یک منافعی را برای ذی نفعان به همراه آورد؟

باید اشاره کرد گروه پیشگامان تحول لیستی را برای حضور در انتخابات آماده کرده که از چهره‌های شاخص می‌توان از محسن حاجی بابا، سید علی ابویی مهریزی، جمشید عدالتیان، احمد آقا ترک نژاد، سید رضا نورانی، جهان‌بخش نورایی و همایون اسدی لنگرودی نام برد. در حقیقت افراد حاضر در این لیست بیش از این تعداد است اما هفت فرد نام برده شده جزو چهره‌های شاخصی هستند که در دوره‌های گذشته نیز در انتخابات حضور داشتند.

تجارت‌نیوز: آیا از اتاق‌های شهرستان فردی در گروه اتخاباتی پیشگامان تحول حضور دارد؟

62622

محمدرضا بهزادیان معتقد است که اتاق فعلی تعامل لازم با سه قوه را ندارد.

محمدرضا بهزادیان: باید اشاره کرد که از افراد حاضر در شهرستان‌ها کسی را در لیست‌مان کاندید نداریم؛ چرا که کسانی که کارت عضویت‌شان از شهرستان‌ها صادر شده نمی‌توانند در انتخابات اتاق تهران حضور یابند. در شهرستان‌ها دوستان خوبی داریم که حتما در جریان امور اتاق ایران هستند. چنانچه به داخل اتاق ایران راه یابیم قطعا بهترین گزینه را برای اداره امور انتخاب خواهیم کرد.

معتقدم دستگاه‌های دولتی و قضایی قبل از تصویب هر آیین‌نامه‌ای باید نظر فعالان بخش‌خصوصی را پرس‌وجو کنند. در حقیقت مسئولان قوه مقننه باید همانند افرادی که در مرکز پژوهش‌های مجلس جضور دارند به فعالان بخش‌خصوصی احترام بگذارند.

در حوزه اتاق ما با مشکلات عدیده‌ای رو به رو هستیم؛ باید گفت که روابط اتاق حالا نه تنها با قوه مجریه بلکه با قوه مقننه هم ضعیف است.

معتقدم دستگاه‌های دولتی و قضایی قبل از تصویب هر آیین‌نامه‌ای باید نظر فعالان بخش‌خصوصی را پرس‌وجو کنند. در حقیقت مسئولان قوه مقننه باید همانند افرادی که در مرکز پژوهش‌های مجلس جضور دارند به فعالان بخش‌خصوصی احترام بگذارند. به اعتقاد بنده در حال حاضر یکی از بزرگترین مشکلات بخش‌خصوصی ایران ارتباط با قوه قضاییه است. به نوبه خودم از تمام زحمات قضات، بازپرس‌ها، مدیران قوه قضاییه تشکر می‌کنم به خصوص در این دوره که به نابسمانی‌های اقتصادی ورود کرده و توجه می‌کنند. به هر حال منافع بخش‌خصوصی از گذرگاه قوه قضاییه تامین می‌شود؛ این درحالی است که اتاق بازرگانی هیچ ارتباط درستی با قوه قضاییه ندارد.

به یاد دارم قبل از انقلاب یعنی سال 56 یک ماده در قانون دادگستری کشورها وجود داشت که برای هر موضوع اقتصادی چهار قاضی از چهار فعال اقتصادی در اتاق بازرگانی به عنوان مشاور دعوت به عمل می‌آورد تا نسبت به پرونده‌های اقتصادی ورود پیدا کرده تا چالش‌های این حوزه را به طور تخصصی برطرف سازند. این درحالی است که امروز این نوع بحث‌ها نه در قانون وجود دارد و نه مطالبه‌گری از سوی اتاق می‌شود.

معتقدیم چنانچه یک چک هزار تومانی یا 10 هزارتومانی فعالان اقتصادی برگشت بخورد تا زمان رسیدن به حقوق‌شان حدود 7 سال طول می‌کشد.

اتاق باید نسبت به موضوع‌های قضایی مطالبه‌گری کند. این اقدام جز با همکاری بخش‌خصوصی و مسئولان نظام جمهوری اسلامی شدنی نیست. امیدواریم اجازه دهند بخش‌خصوصی با آرامش نان حلال به دست آورد.

تجارت‌نیوز: در زمان نوسان نرخ ارز بحث‌های متعددی در خصوص عدم برگشت ارز حاصل از صادرات مواد پتروشیمی خبر ساز شد. گفته می‌شود حجم قابل توجهی از دلارهای حاصل از صادرات مواد پتروشیمی به چرخه اقتصاد باز نگشته، در این زمینه چه پاسخ جامعی دارید که ارایه دهید؟ آقای حسینی با توجه به حضور شما در اتحادیه صادرکنندگان پتروشیمی برای کنترل و ساماندهی وضعیت نابسامان صنعت پتروشیمی چه اقداماتی می‌توانید پیشنهاد دهید؟

عمده صنعت پتروشیمی کشور دست دولت است. وزیر نفت باید پاسخگو باشد که از فروش نفت و مشتقات نفتی چه میزان ارز را وارد کشور کرده است؟

سید حمید حسینی: همانطور که اشاره کردید طی 10 ماه اخیر خیلی مباحث انتقادی به صنعت پتروشیمی و نفتی وارد است؛ چرا که دولت خوراک یارانه‌ای را در این حوزه تزریق می‌کند و بنابراین انتظارات از فعالان این حوزه زیاد است. اما نباید بی‌انصافی کرد، تنها بخشی که بیشترین برگشت ارز را از محل فروش و صادرات محصولات داشته بخش پتروشیمی بوده،به طوری‌که 90 درصد ارزهایی که از محل فروش نفت، مواد شیمیایی و پتروشیمی بازگشته به سامانه نیما برگشته است.

از سوی دیگر باید عنوان کرد که سقف صادرات محصولات پتروشیمی، شیمیایی و نفتی حدود 12 میلیارد دلار در سال است. امسال پیش‌بینی می‌شود که میزان صادرات این نوع محصولات افزایش یابد.

5484967474

حمید حسینی از ماموریت اتاق برای حمایت از بنگاه‌های خرد اقتصادی سخن می‌گوید.

محمدرضا بهزادیان: عمده صنعت پتروشیمی کشور دست دولت است. وزیر نفت باید پاسخگو باشد که از فروش نفت و مشتقات نفتی چه میزان ارز را وارد کشور کرده است. ما یک بازرگانی متمرکز را در هلدینگ خلیج فارس داریم که تمام محصولات پتروشیمی را به فروش می‌رساند و نمی‌دانیم چرا دولت به این شرکت‌ها نمی‌گوید ارز حاصل از صادرات را به سامانه نیما تحول دهید؟

بنده به شخصه برای صنعت پتروشیمی نگران هستم. با توجه به فضای فعلی کسب و کار چنانچه قرار باشد صنعت پتروشیمی خوراک مصرفی را به قیمت بین‌المللی عرضه کند، حتما این صنعت در سال آتی زیانده خواهد شد. این صنعت توان رقابت ندارد.

باید عنوان کرد برخی محصولات تولید شده ما مربوط به 10 سال گذشته است و هرگز قابل داد و ستد نیست. تقاضای ما این است اجازه دهند که دستور رهبری مبنی بر خصوصی‌سازی که در اصل 44 قانون اساسی یاد آوری شده را پیاده‌سازی و اجرا کنند.

صندلی‌های اتاق دوره قبلی به نماینده هلدینگ‌های بورسی، بانک‌ها و ... اختصاص یافت؛ این در حالی است که نمایندگان بخش‌خصوصی از وضعیت بانک‌ها و عدم رونق در فضای کسب و کار می‌نالند.

مجیدرضا حریری: اتاق در سراسر ایران حدود 40 هزار عضو دارد و از این تعداد بالای 90 درصد آن فعالان صنایع کوچک هستند. همان طور که موقع رای‌گیری انتخابات اتاق بازرگانی افراد به سراغ صنایع کوچک می‌روند تا افراد به نماینده بخش‌خصوصی رای دهند، بنابراین اتاق باید صدا و نماینده این صنایع باشد. عدم دفاع از بخش‌خصوصی واقعی یکی از دستاوردهای اتاق در دوره هفتم بود. یعنی اصطلاح خصولتی در دوره هفتم نمایان شد؛ چرا که شاهد حضور طیف رنگارنگی از افراد بودیم.

باید عنوان کرد که فساد بانکداری همزمان با فعالیت در دوره هفتم اتاق آغاز شد. در این دوره با تکرار چالش حوزه بانکداری و بنگاه‌داری توانستیم مقامات مسئول را مجاب کنیم که آنها نیز نسبت به رفتار بانک‌ها واکنش نشان دهند.

ما در دوره هفتم در سال 90 اطلاعیه‌ای مبنی بر اینکه خصوصی‌سازی را متوقف کنید صادر کردیم. چرا که در آن دوران صدای برخی نهادهای دولتی و وابسته به قدرت در اتاق بازرگانی پیچیده بود و اجازه کار را از فعالیت بخش‌خصوصی واقعی کشور گرفتند.

بنده هنوز خودم را نماینده بنگاه کوچک و متوسط می‌دانم؛ چرا که بنگاه‌های بزرگ نیازی به تریبون یا صدای دیگری ندارند و خودشان صداساز هستند. متاسفانه صندلی‌های اتاق دوره قبلی به نماینده هلدینگ‌های بورسی، بانک‌ها و … اختصاص یافت؛ این درحالی است که نمایندگان بخش‌خصوصی از وضعیت بانک‌ها و عدم رونق در فضای کسب و کار می‌نالند.

در نتیجه باید عنوان کرد که در دوره هفتم صنایع کوچک و متوسط صدایی برای دفاع از عملکردشان در اتاق نداشتند. ما را که نماینده بخش‌خصوصی واقعی بودیم به طور مصنوعی حذفمان کردند.

محمدرضا بهزادیان: همه ما به خصوصی‌سازی علاقه داریم. وقتی شاهد هستیم خصوصی‌سازی بانک‌ها از سال 82 شروع شد و به بی‌راهه می‌رود می‌ایستیم و می‌گوییم این روند فعلیت را متوقفش کنند.

تجارت‌نیوز: بخش اعظمی از صحبت‌ها به صراحت به اجرای اصل 44 قانون اساسی تاکید دارد. خصولتی را چطور می‌توان از صندلی‌های اتاق بازرگانی حذف کرد؟

مجیدرضا حریری: اتاق بازرگانی نه ژاندارمری دارد و نه کلانتری. اصلا تشکل‌ها تشکیل شدند که حرف حق را بزنند.

689549686

مجیدرضا حریری می‌گوید: اتاق بازرگانی نه ژاندارمری دارد و نه کلانتری.

در مورد وضعیت بانکداری کشور از سال 87 شروع به انتقاد کردیم. سال 90 رئیس جمهوری و مقام معظم رهبری از فساد گسترده بانک‌ها سخن گفتند.

با این حال متاسفانه صداهای حق را در اتاق قطع کردند. سوال ما این است که چه زمانی در انتخابات اتاق خرج ملیاردی انجام شده؟ چه کسانی هر شب در لوکس‌ترین هتل‌های تهران مانور تجمع دو هزار نفر می‌دادند؟

فعال بخش‌خصوصی واقعی که قرار است از وقتش برای حضور در اتاق بازرگانی بگذرد دلیلی نمی‌بیند که بخواهد رای از کسی بخرد، رسانه‌ای را شارژ مالی کند. ما از این کارها نکرده‌ایم و نخواهیم کرد. بنابراین به نظر می‌رسد که سخت باشد بتوانیم فضایی را برای ارتباط با جامعه هدف‌مان برقرار کنیم.

در این سال‌ها کسانی در اتاق حضور یافتند که اجازه ندادند صدای واقعی نمایندگان اتاق به بیرون بروز پیدا کند. اما خوشبختانه در این دور افرادی ثبت نام کرده‌اند که قصد دارند با فساد مبارزه کنند. رسانه‌ها هم باید کمک کنند تا جلوی فساد گرفته شود. فعال بخش‌خصوصی واقعی که قرار است از وقتش برای حضور در اتاق بازرگانی بگذرد دلیلی نمی‌بیند که بخواهد رای از کسی بخرد، رسانه‌ای را شارژ مالی کند. ما از این کارها نکرده‌ایم و نخواهیم کرد. بنابراین به نظر می‌رسد که سخت باشد بتوانیم فضایی را برای ارتباط با جامعه هدف‌مان برقرار کنیم.

معتقدیم اسدالله عسگراولادی، علا میرمحمدصادقی و علی نقی خاموشی در صورتی که بتوانند شخصیت‌شان را حفظ کنند باید جایگاه ویژه‌ای برای آنها در نظر گرفت. مثل تمام دنیا این افراد نیز باید به عنوان خبرگان اتاق جایگاه ویژه‌ای داشته باشند. این افراد گنجینه‌های نجربه اتاق هستند.

تجارت‌نیوز: آیا در این دوره غلامحسین شافعی به طور مجدد بر منصب ریاست خواهد نشست؟ نظرتان درباره رئیس فعلی اتاق ایران چیست؟

مجیدرضا حریری: ما معتقدیم اسدالله عسگراولادی، علا میرمحمدصادقی و علی نقی خاموشی در صورتی که بتوانند شخصیت‌شان را حفظ کنند باید جایگاه ویژه‌ای برای آنها در نظر گرفت. مثل تمام دنیا این افراد نیز باید به عنوان خبرگان اتاق جایگاه ویژه‌ای داشته باشند. این افراد گنجینه‌های نجربه اتاق هستند.

موضوعی که امروز خیلی مهم است توجه به اتاق تهران است. تمام هدف و نگاه‌مان را به اتاق تهران معطوف کرده‌ایم. قطعا بعد از اتمام انتخابات اتاق تهران به اتاق ایران می رویم.

باید این موضوع را یاد آور شوم که هیچ‌گاه قالبی و حزبی به انتخابات اتاق بازرگانی نگاه نمی‌کنیم یا از پیش کسی را برای خود نساخته‌ایم.

سید حمید حسینی: در پایان باید بگویم به نمایندگی از دوستان پیشگامان تحول بخشی از برنامه‌های انتخاباتی را اعلام کردیم و به این پرسش که چرا در این شرایط سخت حضور یافتیم، پاسخ دادیم. پاسخ این پرسش که چرا قرار است به صحنه اتاق حضور یابیم تا مشکلات را برطرف کنیم این است که فکر می‌کنیم افراد قد کوتاهی نیستیم. به هر حال اتاق نهم قرار است به سران سه قوه مشاوره‌ دهد. امیدواریم در شرایط تحریم برای نجات اقتصاد کشور افرادی که دستی در آتش دارند و از بدنه بخش‌خصوصی هستند، موثر واقع شوند. تیم پیشگامان تحول به نظام متعهد هستند. امیدواریم در این دور از انتخابات افرادی حضور یابند که دلسوز فعالان اقتصادی کشور هستند.

متاسفانه اتاق بازرگانی در این دوره لطمه دیده و دچار برخی حاشیه‌ها شده است. معتقدیم اعتبار اتاق تهران و شهرستان‌ها زیر سوال رفته است. متاسفانه در این دوره نظارتی بر صدور کارت‌های عضویت نشده است. امیدواریم این بار با حضور پر رنگ فعالان بخش‌خصوصی بتوانیم زخم‌های وارد شده به اتاق و بخش خصوصی را ترمیم کنیم.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.