کد مطلب: ۶۰۹۹۷۰

تجارت‌نیوز گزارش می‌دهد:

سیب زمینی ایران از ترکمنستان برگشت خورد/ پاکستان جایگزین ایران شد

سیب زمینی ایران از ترکمنستان برگشت خورد/ پاکستان جایگزین ایران شد

چندی پیش سه هزار و ۵۰۰ تن سیب‌زمینی ایرانی از ازبکستان برگشت خورد. حالا رئیس اتحادیه بارفروشان مشهد می‌گوید: اخیرا سیب‌زمینی‌های ایرانی از ترکمنستان هم برگشت خورده است. ماجرا چیست؟

به گزارش تجارت‌نیوز ، بعد از فلفل دلمه‌ای و کیوی حالا سیب‌زمینی‌هایی که از ایران به ازبکستان ارسال شده بود برگشت خورده است. خبر آمده که ترکمنستانی‌ها هم به دلیل وجود آلودگی، سیب‌‌زمینی‌های ایرانی را نپذیرفتند.

یک بار کیوی از هند، بار دیگر سیب‌زمینی و فلفل دلمه‌ای به ترتیب از ازبکستان و روسیه برگشت می‌خورند. این بار همسایه شرقی ایران محصولات کشاورزی ایران را پس زده است. دلیل عدم پذیرش محصولات کشاورزی ایران هم مشخص است. گویا سموم استفاده شده، استاندارد کافی را نداشته است.

در همین مورد رئیس اتحادیه بارفروشان مشهد به تجارت‌نیوز گفت: ازبکستان و ترکمنستان مانع واردات سیب‌زمینی‌های ایرانی به کشور خود شدند.

حیدر ساکن برجی توضیح داد: علت برگشت سیب‌زمینی‌ها این است که بعد از برداشت محصولات کشاورزی این کالاها باید طی دوره‌ای در قرنطینه باشند این در حالی است که پس از گذراندن دوره قرنطینه سموم همچنان در محصولات کشاورزی ایران باقی مانده که این مساله سلامت انسان را تهدید می‌کند.

او ادامه داد: طبق بررسی‌های به عمل آمده سمومی استفاده شده در محصولات کشاورزی از چین وارد می‌شود. گویا این سموم از کیفیت لازم برخوردار نیست. قوه قضاییه باید به این مساله ورود کند چرا که در این شرایط بازگشت محصولات کشاورزی صادر شده منافع ملی و اشتغالزایی را تهدید می‌کند.

پاکستان جایگزین ایران شد

ساکن برجی با اشاره به شرایط صادرات محصولات کشاورزی گفت: به دلیل اعمال این ممنوعیت‌ها پاکستان از این فرصت استفاده کرده و احتمالا تا ۱۰ روز آینده صادرات سیب زمینی به کشورهای هدف ما را آغاز کند.

رئیس اتحادیه بارفروشان مشهد بیان کرد: از این پس محصولات کشاورزی ایران پس از گذراندن قرنطینه باید از اداره حفظ نباتات و وزارت بهداشت کشور مقصد مجوز بگیرد. در غیر اینصورت ممنوعیت واردات محصولات کشاورزی از سوی کشورها ادامه دارد.

علت برگشت چیست؟

پیش‌تر اما قاسم رضائیان، عضو هیأت مدیره و دبیر انجمن واردکنندگان سم و کود ایران در مورد علت برگشت محصولات صادراتی به ایران گفته بود: «بسیاری از صادرکنندگان ایرانی گواهینامه بهداشت و قرنطینه برای صادرات محصولات خود نمی‌گیرند!»

بنابراین گزارش مقامات دولت ازبکستان اعلام کردند که سه هزار و ۵۰۰ تن سیب زمینی وارداتی از ایران و پاکستان را به خاطر وجود آلودگی خطرناک برگشت زده‌است و ۷۷۵ تن آن را هم معدوم کرده است.(منبع خبرگزاری آنا)

برای مطالعه بیشتر خبر قیمت سیب زمینی فصل پاییز ۱۴۰۰ را بخوانید.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.

  • عمر

    خدارو شکر ماخودمون ازگرسنگی داریم می‌میریم لاعغل ارزونتر میشه،???

  • احمد

    عزیزان اونایکه یکم سبز میزنم رو نخورید .من دو روز خوردم خواستم نبود اسید معده‌ام ده برابر شد و زخم معده میگیرید.موقع خرید نگاه کنید ی ضره سبز کم رنگ بود نخرید.سرطانزاست بخدا.

  • یدالله شیری

    ‏نکته رعب‌آورتر اینکه، معمولا آنچه صادر می‌کنیم، بهترین و باکیفیت‌ترین است. اگر وضعیت آن بهترین‌ها چنین است که حتی کشورهای آسیای میانه هم پس می‌فرستند، وای به حال ما که سهمی از بهترین‌ها را هم نداریم!

  • ناشناس

    خداروشکر برگشت خورد والا

  • ناشناس

    خخخخ حتی در زمینه کشاورزی هم کشور درجا می زند

  • حدیثه

    هم که اینقدر آمار سرطان روز به روز داره بیش تر میشه خدا به فریاد ملت ایران برسه که دارند این ها را می خورند من به عنوان یک ایرانی اگه مجبور نبودم حاضر نبودم بخورم آخه یکی نیست به کشاورزان محترم بگه خب چه مرگ تونه اینقدر از سموم ‌و کودهای شیمیایی استفاده می کنید تا ترکمنستان و ازبکستان سلامت مردم شون براشون مهمه الا ایران خراب شده

  • حدیثه

    البته نباید هم سلامت مردم براشون مهم باشه چون نظام سلامت ایران یه نظام درمان محوره و اگه بخواد جلوی کود ها و آفت کش ها رو بگیره باید در بیمارستان ها و درمانگاه ها بسته بشه مسئولین ما اول جیب دکتر ها و بیمارستان ها براشون مهمه تا سلامت مردم

  • رضا

    نداشتن گواهینامه ! بهتره سیگنال درست بدیم… عدم توانایی در اخذ گواهینامه بدلیل عدم رعایت استانداردهای لازمه

  • ناشناس

    اقا بهتر که برگشت خورد شاید باعث بشه قیمتا بالا نره ما که هر چی میخوریم سمه حالا اینم روش

    • ناشناس

      برگشت بخوره بدتر از اون وارد میکنند
      اونا همش شایعه بود،چون دست بالایها توکاربودمیخاستن چند برابر سود ببرن

  • ناشناس

    وقتی یه سیب زمینی وزنش دوکیلو هست خوب حتما یه چیزی ریختن پاش که اندازه کله یه گاو بزرگ شده خوب شد که برگشتن ایشالله همه کشورا درو بروی میوه اتون ببندن چون ما الان داریم سیب زمینی کیلویی ۱۲ تومن میخریم و هر روز میگن نیست گرونتر شده اونوقت خارجیا حتی این سیب زمینی ها رو قبولم ندارن