کد مطلب: ۲۳۱۹۲۸

بورس از ایجاد ثبات در بازار ارز استقبال می‌کند

بورس از ایجاد ثبات در بازار ارز استقبال می‌کند

معاون شرکت بورس تهران با بیان این که فعالان بورس از ایجاد ثبات در بازار ارز استقبال می‌کند، گفت: نکته مهم برای فعالان بازار سرمایه، قابل پیش‌بینی بودن نرخ ارز است، البته نرخی که بر اساس واقعیات بازار باشد.

روح الله حسینی مقدم، درباره تاثیر نرخ ارز بر بورس، اظهار داشت: نرخ ارز از شاخص‌های اصلی تاثیرگذار بر وضعیت بازار سرمایه است.

به گزارش تجارت‌نیوز ، معاون نظارت بر ناشران و اعضای بورس تهران، اضافه کرد: بخش قابل توجهی از صنایع بورسی به نرخ ارز وابسته هستند، به طوری که برخی در صادرات خود و برخی دیگر در تامین مواد پایه و اولیه از نوسانات نرخ ارز تاثیر می‌پذیرند.

حسینی مقدم یادآور شد: آنچه که در سال گذشته باعث افزایش شاخص بورس شد، نیز ناشی از نرخ ارز و همچنین رشد قیمت مواد پایه در بازارهای جهانی بود.

معاون نظارت بر ناشران و اعضای بورس تهران به تاثیر متفاوت نرخ ارز بر شرکت‌های بورسی اشاره کرد و گفت: تاثیر افزایش نرخ ارز بر سودآوری صنایع مختلف، متفاوت است و بر این اساس، باید به طور جداگانه به بررسی صنایع و شرکت‌ها پرداخت.

بازارهای مالی پس از پایان تعطیلات نوروز با نوسانات شدید روبرو شدند؛ رشد شدید نرخ ارز بر سایر بازارهای موازی، تأثیر منفی گذاشت به طوری که قیمت سکه افزایش قابل توجهی یافت و شاخص بورس افت کرد.

تحولات بازار ارز و بورس سبب بروز دغدغه‌هایی میان فعالان بازار سرمایه شده است به طوری که برخی معتقدند افزایش بهای دلار و سکه، باعث خروج سرمایه‌ها از بورس و افت بازار سهام می‌شود؛ اما گروهی دیگر می گویند این نوسانات، مقطعی و کوتاه مدت بوده و در هفته‌های آتی روندی معقول و طبیعی خواهد یافت.

البته دولت از اواخر هفته گذشته با عرضه دلار 4200 تومانی در صدد مدیریت بازار ارز و ایجاد ثبات شد.

«بهروز عباس زاده» کارشناس بازار سرمایه درباره نوسانات نرخ ارز و تاثیر آن بر بازار سرمایه، اظهار داشت: دلیل اصلی رشد نرخ دلار و سکه، سیاسی و مربوط به تحولات مرتبط با برجام در هفته‌های آینده است.

این مدیر بازار سرمایه درباره تاثیر این نوسانات بر بازار سهام نیز گفت: طلا و ارز به عنوان بازار جانشین بورس به شمار می‌روند؛ بنابراین رشد معاملات آن‌ها تاثیر منفی بر بورس خواهد داشت.

این کارشناس بازار سرمایه با اشاره به تاثیر چندگانه رشد نرخ دلار بر بورس، ادامه داد: از یک سو، رشد نرخ دلار باعث کاهش تمایل به بازار سهام شده است، اما از سوی دیگر، افزایش بهای ارز، به رشد سودآوری شرکت‌های صادرات محور بورسی منجر می‌شود. شرکت‌هایی که محصولات آن‌ها بر اساس نرخ جهانی، قیمت‌گذاری می‌شوند نیز از رشد ارزش دلار، منتفع می‌شوند.

وی گفت: رشد بهای دلار، برای شرکت‌هایی که مواد اولیه آنها بر اساس نرخ دلار محاسبه می‌شود، منفی بوده و سبب بالا رفتن هزینه‌های آن‌ها می‌شود؛ تجربه سال‌های گذشته نشان می‌دهد افزایش نرخ دلار در ابتدا سبب ایجاد فضای منفی می‌شود، اما در نهایت و پس از گذشت چند ماه برگشت روند مثبت را به دنبال دارد.

این کارشناس بازار سرمایه با بیان اینکه تا زمان رفع نشدن مسائل سیاسی، ریسک سیستماتیک در بورس وجود دارد، افزود: پس از آرام شدن شرایط سیاسی در ماه‌های آینده، شاهد تاثیر مثبت افزایش بهای دلار در بورس خواهیم بود که البته تاثیر مثبت بر شرکت‌های صادرات محور بیشتر است.

منبع: ایرنا

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.