کد مطلب: ۳۹۸۰۰۹

جزئیات بیمه تکمیلی رایگان ۱/۲ میلیون راننده کامیون و خانواده‌هایش

جزئیات بیمه تکمیلی رایگان ۱/۲ میلیون راننده کامیون و خانواده‌هایش

رئیس سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای گفت: ثبت نام برای بیمه تکمیلی درمان رانندگان کامیون به همراه همسر و دو فرزند آنها از ۱۵ شهریور ماه جاری آغاز می‌شود و تا ۱۵ آبان‌ماه ادامه خواهد داشت.

به گزارش تجارت‌نیوز ،‌ عبدالهاشم حسن نیا درباره وضعیت بیمه پایه و تکمیلی رانندگان کامیون بین شهری گفت: طبق قانون، بیمه پایه رانندگان کامیون، بیمه خویش فرماست که این قانون از سال ۷۹ به تصویب رسید و اجرای آن از سال ۸۱ آغاز شد.

وی افزود: پس از اعتراض رانندگان کامیون مبنی بر گران بودن بیمه خویش فرما، دولت از سال ۸۸ معادل ۵۰ درصد حق بیمه پایه را به عنوان یارانه به سازمان تأمین اجتماعی پرداخت می‌کند.

معاون وزیر راه با اشاره به اعتراضات سال گذشته رانندگان کامیون در خصوص عدم پرداخت حق بیمه پایه از سوی برخی شرکت‌های حمل و نقل گفت: رانندگان به این موضوع اعتراض داشتند که سازمان تأمین اجتماعی تصمیم گرفت تا حق بیمه رانندگان را از سال ۷۲ تا ۸۱ که قانون بیمه خویش فرما اجرا شد از شرکت‌های حمل و نقلی کسر کرده و به عنوان سابقه بیمه رانندگان منظور کند اما برخی شرکت‌های حمل و نقلی این ۴ درصد حق بیمه خود را پرداخت نکرده بودند در حالی که هزینه آن را از بارنامه رانندگان کسر کرده بودند. به عبارت دیگر در بارنامه برخی از رانندگان در آن سال‌ها حق بیمه لحاظ شده اما به عنوان سابقه محسوب نشده است که این موضوع حل شد.

حسن نیا تصریح کرد: علت این اتفاق، اعمال حق بیمه از بارنامه به صورت دستی بود که عمدتاً ارقام موجود در بارنامه‌ها اشتباه ثبت می شده است که با سیستمی شدن ثبت حق بیمه، این مشکلات حل شده است.

رئیس سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای موضوع دیگر را برقراری بیمه تکمیلی رانندگان عنوان و اظهار کرد: این موضوع سال گذشته در میان اعتراضات رانندگان نبود اما خود سازمان تصمیم گرفت تا بیمه تکمیلی رانندگان را برقرار کند. از همین رو با هماهنگی انجمن شرکت‌های حمل و نقلی در شورای عالی ترابری مصوبه‌ای اخذ کردیم مبنی بر اینکه برقراری بیمه تکمیلی رانندگان به صورت رایگان انجام شود. این مصوبه در مهرماه سال گذشته به سازمان راهداری ابلاغ شد.

وی ادامه داد: بر اساس این مصوبه، شرکت‌های حمل و نقل جاده‌ای مکلفند بر اساس قراردادی که تشکل‌های صنفی رانندگان و شرکت‌های حمل و نقلی با شرکت‌های بیمه به امضا می‌رسانند، رانندگان کامیون را به صورت رایگان بیمه تکمیلی درمان کنند.

معاون وزیر راه زمان اجرای این قرارداد را نیمه دوم سال گذشته تا ۱۵ مرداد امسال دانست و افزود: برای تمدید این قرارداد در سال جاری تصمیم گرفتیم تا علاوه بر همسران رانندگان که سال گذشته در قرارداد بیمه تکمیلی لحاظ شده بودند، دو فرزند رانندگان نیز به این قرارداد اضافه شوند که شامل فرزندان زیر ۱۸ سال ذکور و مونث شده ولی فرزندان دختر در صورت عدم ازدواج، شرط سنی ندارند.

حسن نیا ادامه داد: در قرارداد سال جاری قرار است موارد درمانی تحت پوشش بیمه بیشتر شده و همچنین تعدادی از رانندگانی که در ثبت نام سال گذشته جا مانده بودند و افرادی که در طول یک سال اخیر به این شغل وارد شده‌اند هم مشمول بیمه تکمیلی درمان همراه با همسر و دو فرزند خود شوند.

وی تعداد افراد تحت پوشش بیمه تکمیلی درمان را در سال گذشته ۷۰۹ هزار نفر شامل رانندگان و همسران آنها اعلام کرد و گفت: اما امسال با توجه به توافقاتی که حاصل شد و قرارداد آن با صنوف به امضا رسیده این تعداد به یک میلیون و ۲۰۰ هزار نفر افزایش می‌یابد.

معاون وزیر راه به خدمات جدیدی که قرار است در قرارداد امسال بیمه تکمیلی اضافه شود اشاره کرد و افزود: زایمان همسران رانندگان یکی از مهمترین آیتم‌هایی است که به این بیمه اضافه شده است. همچنین رانندگانی که از ثبت نام سال قبل جا مانده است از ۱۵ شهریور تا ۱۵ آبان فرصت ثبت نام و ارائه مدارک دارند.

وی درباره نحوه تأمین مالی بیمه تکمیلی رانندگان گفت: آن دسته از رانندگان کامیون و خانواده‌هایشان که دارای کارت هوشمند هستند به صورت رایگان تحت پوشش بیمه تکمیلی قرار می‌گیرند ولی هزینه‌ای که شرکت‌های بیمه دریافت می‌کنند از محل صدور هر بارنامه، درصدی از درآمد شرکت حمل و نقلی به عنوان هزینه بیمه تکمیلی در حساب شرکت بیمه منظور می‌شود.

حسن نیا تشکیل کمیته رسیدگی به اعتراضات رانندگان کامیون از ابتدای امسال به صورت ماهانه را یادآور شد و اظهار داشت: یکی از اقدامات این کمیته پیگیری بیمه تکمیلی رانندگان است و متشکل از نمایندگان تشکل‌های صنفی رانندگان و همچنین شرکت‌های حمل و نقل جاده‌ای است که نماینده سازمان راهداری هم در آن حضور دارد.

وی نحوه توزیع تأمین منابع مالی این طرح را میان شرکت‌های حمل ونقل جاده‌ای بر اساس تعداد بارنامه‌های صادره عنوان کرد و اظهار داشت: شرکت‌های حمل و نقلی بر اساس هر تعداد بارنامه ای که صادر می‌کنند مواردی را به حساب تشکل‌های صنفی واریز کرده و این تشکل‌ها، آن مبالغ را به شرکتهای بیمه پرداخت می‌کنند.

منبع: مهر

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.