کد مطلب: ۲۳۳۰۵۷

پیش‌بینی وضعیت بورس پس از ارز دستوری

پیش‌بینی وضعیت بورس پس از ارز دستوری

یک کارشناس بازار سرمایه پیش‌بینی می‌کند به واسطه اعلام دستوری نرخ ارز توسط دولت، به احتمال زیاد کاهش شاخص بورس رخ دهد و در اوایل تیر ماه که گزارش‌های مالی ارائه ‌شود تاثیر دلار بر بورس نمایان می‌شود.

پس از نوسانات اخیر ارزی دولت اعلام کرد که نرخ دلار در بازار تنها یک رقم و آن هم 4200 تومان است. آیا تک نرخی شدن و اعلام دستوری این نرخ توسط دولت می‌تواند بر بازار مهمی چون بازار سهام تاثیری بگذارد؟

به گزارش تجارت‌نیوز ، در حاشیه یازدهمین نمایشگاه بورس، یک کارشناس و فعال بازار سرمایه عنوان کرد: با توجه به تاثیر نرخ ارز در صورت‌های مالی شرکت‌ها به ویژه شرکت‌های خصوصی که در بورس هستند و کاهش یکباره نرخ ارز نسبت به نرخ ارز بازار، سودهای آتی که در این صورت‌های مالی پیش‌بینی شده بود کاهش می‌یابد، به این دلیل که شرکت‌ها مجبورند کالای خود را با نرخ دلار 4200 تومان بفروشند.

وی پیش‌بینی کرد ناشی از این اتفاق به احتمال زیاد کاهش شاخص بورس رخ دهد و در اوایل تیر ماه که گزارش‌های مالی ارائه ‌شود تاثیر دلار بر بورس نمایان می‌شود.

مجید پوراشمنان طالمی، درباره پیش‌بینی از وضعیت شاخص تا یک ماه آینده متاثر از وضعیت دلار، گفت: هر چند واکنش‌ها به نرخ دلار سریع است اما نه به اندازه اینکه اثر خود را به یکباره بر روی شاخص بگذارد، چرا که حرکت شاخص جهشی نیست و بیشتر خزنده است اما در یک دوره سه ماهه نرخ ارز می‌تواند بر روی شاخص تاثیرگذار باشد.

وی با بیان اینکه به طور کلی در مورد شاخص بورس، چشم‌انداز مثبتی دیده نمی‌شود، تاکید کرد: به طور کلی به دلیل مکانیزم اقتصاد دستوری این مساله نتایج منفی دارد. در حالی که گفته می‌شود ورودی ارز کشور بیشتر از خروجی آن است اما چون شفافیت مالی نداریم اطلاعات غیرواقعی است.

وی تصریح کرد: بنابراین تصمیم‌گیری نیز نادرست است و به همین دلیل ارز کمیاب می‎شود و قیمت‌ آن نیز افزایش می‌یابد.

این فعال بازار سرمایه پیش‌بینی کرد: با این ارز دستوری نمی‌توانیم به نتایجی که انتظار داریم برسیم. اینجا هم متضرر و مجبور می‌شویم این رویه را تغییر دهیم.

به نظر وی، در شرایط فعلی سهام‌های پیشرو، صنایع بیمه و لیزینگ‌ها هستند.

وی درباره صنعت بیمه اضافه کرد: صنعت بیمه از این نظر که به موضوع ارز کاری نداردو با توجه به فضای ایجاد شده برای پورتفوی و سبدسهام این شرکت‌ها جزء سهام‌های پیشروی بازار خواهد بود.

به گفته این کارشناس بازار سرمایه، گروه لیزینگ نیز از سه ماهه دوم به بعد اوضاع خوبی خواهد داشت.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.