کد مطلب: ۴۳۱۵۴۵

اظهارات اقتصادی رئیس جمهور در چهارشنبه ۳۰ بهمن

بی‌اثری تحریم دروغ است / راه کاهش مشکلات اقتصادی، هماهنگی دولت و مجلس است

بی‌اثری تحریم دروغ است / راه کاهش مشکلات اقتصادی، هماهنگی دولت و مجلس است

رئیس جمهور گفت: اگر بناست، مشکلات اقتصادی مردم کم شود، نمی‌گویم تمام شود، راهش کار دولت و مجلس و هماهنگی با هم است. امروز در مسایل اقتصادی نیاز داریم که هم با مجلس فعلی‌،(مجلس دهم) و هم فردا با مجلس یازدهم‌، با هم مشکلات را حل کنیم.

به گزارش تجارت‌نیوز ، رئیس جمهور در نشست روز چهارشنبه 30 بهمن ماه هیات دولت از تبعات تحریم و امکان شکستن آن سخن گفت و سپس به برخی از مسائل اقتصادی اشاره و عنوان کرد که راهکار کاهش مشکلات اقتصادی کشور هماهنگی دولت و مجلس است. مهمترین اظهارات حسن روحانی در نشست امروز را در زیر می‌خوانید:

- اگر بناست، مشکلات اقتصادی مردم کم شود، نمی‌گویم تمام شود، اگر بناست تحریم برداشته شود که باید این کار را در حد توان انجام دهیم. اگر بناست تولید افزوده شود، اگر بناست در بسیاری از زمینه‌ها خودکفا شویم راهش چیست؟ راهش کار دولت و مجلس و هماهنگی با هم است. امروز در مسایل اقتصادی نیاز داریم که هم با مجلس فعلی‌،(مجلس دهم) و هم فردا با مجلس یازدهم‌ ، با هم مشکلات را حل کنیم.

- اگر می‌خواهیم موانع تولید را برداریم، بعضی‌جاها نیازمند قانون هستیم و بدون قانون نمی‌شود کاری کرد، اگر می‌خواهیم به تولید تحرک ببخشیم، بعضی از جاها نیاز به قانون داریم، اگر می‌خواهیم در مسیر تولید، شرکت‌های دانش‌بنیان و در مسیر علم و دانش اقداماتی انجام دهیم، همه با هم و در کنار هم هستیم. مجلس در همه امور مردم حق قانونگذاری واظهارنظر دارد و ما باید در کنار هم بتوانیم مسائل را حل کنیم.

- مساله بسیار مهم دیگر شکستن حصر ایران و شکستن تحریم است. تحریم یک عمل تروریستی و ظالمانه علیه ملت ایران است و هیچ کس هم نمی‌تواند بگوید که تحریم اثر ندارد. اینکه گفته شود تحریم هیچ اثری ندارد و دولت باید قوی باشد، این به معنای تنزیه آمریکا و بالاترین حمایت از آمریکا است.

- آن کسی که می‌گوید تحریم اثر ندارد یعنی حامی آمریکا است یعنی از آمریکا حمایت می‌کند و می‌گوید آمریکا کار بدی نکرده و کار خوبی کرده است و تحریم هم اصلا در زندگی اثر ندارد و ما باید کار کنیم. این حرف، هم دروغ و هم خلاف واقعیت است و هم حمایت از آ‌مریکا است. تا ما درد را نشناسیم، درمان را نمی‌توانیم بشناسیم و اگر کسی دستش درد می‌کند، پایش را درمان کنیم، این دست خوب نمی‌شود. باید بشناسیم که درد کجا است و همانجا سراغ درد برویم و آن را درمان کنیم.

- اگر کسی بگوید تحریم را نمی‌شود به هیچ قیمتی شکست و در برابر تحریم باید تسلیم شویم ، این حرف نادرست است . چطور است که در سال 92 و 94 توانستیم تحریم را بشکنیم؟ مگر ایران تحریم نبود پس چطور تحریم را شکستیم؟ یک بخش تحریم را در سال 92 شکستیم و بخشی از آن را هم در 94 شکستیم.

- اینکه صادرات نفت ما یکدفعه از 900 هزار بشکه به نزدیک سه میلیون بشکه رسید، به خاطر این بود که تحریم را شکستیم، همه اجناس ما در بندرگاه‌های غربی و غیر غربی مانده بود و به خاطر تحریم نمی‌آمد، پالایشگاه و بسیاری از مراکز بزرگ پتروشیمی و مراکز گاز کشور راه نمی‌افتاد، اما راه افتاد و این تحریم شکسته شد. ما توانستیم با تمام بانک‌های بزرگ شرق و غرب برای اعتبار اقدام کنیم و در موردی، پنج میلیارد از یک کشور اعتبار گرفتیم و از برخی کشورهای دیگر هم همه مقدمات آن آماده شد و شرایط تغییر کرد و همه شرکت‌ها برای سرمایه‌گذاری در ایران صف بستند.

بالاترین رشد اقتصادی را داشتیم

- حالا شما بگویید همه اینها چشم‌بندی است، اینکه در سال 95 رشد اقتصادی ما بالاترین رشد اقتصادی دنیا شد که دیگر چشم‌بندی نیست. کار بزرگی انجام شد. اینکه تحریم‌های سازمان ملل برداشته شد، اینکه معضل بزرگ ما با آژانس بین‌المللی اتمی برداشته شد، همین امروز هم علیرغم همه کارهایی که آمریکا کرده باز هم در برابر برجام ناتوان است.

- چگونه باید آمریکا را پای میز مذاکره بکشانیم؟ راه آن وحدت و اتحاد و قدرت ما است. باید به آمریکایی‌ها نشان دهیم که توانمند و قدرتمند هستیم. باید نشان دهیم ملت ما ملت بزرگی است که ، صبار و شکور است. بالاترین صبرها را دارد و بالاترین قدردانی را از مخلصین و خادمان خودش انجام می‌دهد.

رشد 100 درصدی تولید خودرو

- قدرت‌نمایی، وحدت، اتحاد و تولید ما در بخش کشاورزی و صنعت کارهایی است که امسال محقق شده است و این را شعار نمی‌دهم. آمار کشاورزی و صنعت را در همین ماه‌های آخر امسال نسبت به پارسال نگاه کنید و خودرویی که همیشه با آن یک مقدار مشکل داریم و مردم ما با آن مشکل دارند، از لحاظ تولید خودرو الان 100 درصد و 140 درصد تولید رشد پیدا کرده است.

- اگر می‌خواهیم در برابر آمریکا بایستیم، یک نمونه‌اش در 2 اسفند است که باید در صحنه بیاییم. همه باید پای صندوق آراء بیاییم و نمی‌شود کسی بگوید در تهران من یک نفر هم ندارم که بروم بنویسم.

- آمریکا چه موقع از تحریم دست برمی‌دارد؟ روزی که مأیوس شود، هر روز که آمریکا از اینکه فشار حداکثری دیگر جواب نمی‌دهد، مأیوس شد، به ناچار تسلیم می‌شود، پای میز مذاکره زانو می‌زند و ناچار است در برابر حق، حق را بپذیرد.

- ما باید با ایستادگی و قدرت‌مان بتوانیم در برابر آمریکا به پیروزی برسیم. بدانیم روز 2 اسفند حضور و صف‌های پرشور ما آمریکا را عصبانی و ناراحت می‌کند. عدم حضور ما آمریکا را خوشحال می‌کند. حتی باید مسأله را بالاتر از مجلس هم مد نظر قرار دهیم و آن جایگاه ایران در دنیای امروز و در برابر استکبار جهانی و برای آینده فرزندان مان است. ان‌شاء الله امیدواریم افتخار پنجم در سال 98 در دوم اسفند پای صندوق آراء توسط ملت بزرگ و هوشیار ما آفریده شود.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.