کد مطلب: ۷۴۶۱۹۰

تجارت‌نیوز گزارش می‌دهد:

افزایش سود سپرده چه تاثیری روی بورس دارد؟

افزایش سود سپرده چه تاثیری روی بورس دارد؟

افزایش نرخ سود بانکی رسما از امروز کلید خورد و قرار است بر اساس مقررات جدید نرخ گواهی سپرده به 23 درصد برسد؛ این افزایش نرخ سود سپرده چه تاثیری روی بازار سرمایه خواهد داشت؟

به گزارش تجارت‌نیوز ، در 10 روز اخیر افزایش نرخ سود بانکی تاثیر بسزایی روی بازار سرمایه داشته و رسانه‌های دولتی اخبار زیادی در این خصوص اعلام کرده‌اند. در نهایت هفته گذشته اعلام شد که از امروز یعنی شنبه 17 دی ماه بانک‌ها می‌توانند گواهی سپرده 23 درصدی را اجرایی کند. این افزایش نرخ سود چه تاثیری روی بازار سرمایه دارد؟

نکته اساسی اینجاست که سود به تمامی مشتریان پرداخت نمی‌شود و افرادی که سپرده‌های 3 و 6 ماهه دارند همانند گذشته و طبق نرخ‌های اعلامی بانک مرکزی سود می‌گیرند یعنی کمتر از 18 درصد.

این در حالی است که صندوق‌های سرمایه‌گذاری بورسی یا حتی خرید مستقیم سهام بورسی در بازه‌‌های زمانی‌ معین بیش از سپرده‌گذاری در بانک سود دارند.

بررسی‌ها نشان می‌دهد که اغلب بانک‌ها برای سپرده‌ ویژه سه ماهه 12 درصد سود می‌دهند؛ البته این نرخ 12 درصد برای سپرده‌های ویژه است و برخی از بانک‌ها سود 6 درصدی پرداخت می‌کنند. اگر فردی 100 میلیون تومان به مدت 3 ماه با نرخ سود 12 درصد در بانک به عنوان سپرده ویژه سرمایه‌گذاری کند در پایان دوره در حدود 3 میلیون تومان سود دریافت می‌کند.

حال اگر این فرد در صندوق‌های سرمایه‌گذاری بورسی یا در خرید و فروش سهام در بازار سرمایه‌گذاری کند این سود را حداقل در یک ماه به دست می‌آورد و نیازی به 3 ماه سرمایه‌گذاری نیست.

همچنین اگر گواهی یک سال با نرخ سود 23 درصد برای سپرده‌گذاری در بانک در نظر بگیریم، در پایان سال فرد 23 میلیون تومان سود کسب می‌کند که برای افرادی که ترس از ریسک دارند سود نسبتا مطلوبی به حساب می‌آید.

حال اگر همین 100 میلیون را فرد سرمایه‌گذار وارد صندوق‌های بورسی یا معامله سهام کند در پایان سال بازدهی 10 تا 70 درصدی می‌تواند از پول خود داشته باشد. این بازده سود بستگی به شرایط سرمایه‌گذاری، دانش فرد و وضعیت بازار سرمایه بستگی دارد.

به هر ترتیب سود سرمایه‌گذاری در بورس برای افراد ریسک پذیر بیشتر است و افرادی که به دنبال کسب سود کم و بدون ریسک هستند سرمایه خود را از بورس خارج و وارد بازار موازی همانند بانک می‌کنند.

خروج نقدینگی از بورس

حسین مریدسادات، کارشناس بازار‌های مالی در این باره به تجارت‌نیوز گفت: بازار بانکی یک رقیب مشخص برای بازار سرمایه است. احتمالا این سود ۲۳ درصدی به جز مشتریان خاص به تمامی مشتریان پرداخت شود. چرا که یک رقابت بین بانک‌ها و شعب بانکی برای جذب نقدینگی وجود دارد و افزایش سود یکی را راه‌های جذب پول است.

وی ادامه داد: سیاست‌های پولی دولت چشم‌انداز روشنی برای بازار سرمایه نداشته و ندارد؛ افزایش نرخ بهره نیز این سناریو را تایید می‌کند.

مریدسادات تاکید کرد: افزایش نرخ سود بانکی می‌تواند روی بورس تاثیرگذار باشد؛ یعنی بسیاری از سرمایه‌گذاران ترجیح می‌دهند به جای اینکه منتظر اعداد و ارقام روی تابلو باشند پایان هر ماه سود تعیین شده خود را از بانک بگیرند.

وی افزود: این افزایش نرخ سود سپرده و گواهی بانکی در میان مدت به زیان بورس تمام خواهد شد و عامل اصلی خروج سرمایه از تالار شیشه‌ای و ورود آن به بازار پول یعنی بانک‌ها می‌شود. در این بین اگر بخواهیم منصفانه به اقتصاد کشور و بازارها نگاه کنیم متوجه می‌شویم که بانک‌ها برای حفظ حیات خود مجبور به افزایش نرخ سود هستند؛ اما بورس هم نباید نادیده گرفته شود و باید به وضعیت آن حداقل پس دو سال ریزش رسیدگی شود.

گزارش‌های بیشتر را در صفحه اخبار بورس بخوانید.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.