کد مطلب: ۷۴۴۹۲۳

تجارت‌نیوز بررسی کرد:

ریسک افزایش سود سپرده برای بازار سهام / بانک پا به میدان رقابت با بورس گذاشت

ریسک افزایش سود سپرده برای بازار سهام / بانک پا به میدان رقابت با بورس گذاشت

رقابت بورس و بانک برای جذب نقدینگی بیشتر، داستان همیشگی اقتصاد کشور است. اما این روزها شرایط فرق کرده و بر اساس اعلام رسانه‌ها نرخ سود سپرده‌ بانک‌ها به 25 درصد رسیده است. افزایش نرخ سود سپرده چه تبعاتی برای بورس دارد؟

به گزارش تجارت‌نیوز ، رقابت بورس و بانک برای جذب نقدینگی بیشتر، داستان همیشگی اقتصاد کشور است. اما این روزها شرایط فرق کرده و بر اساس اعلام رسانه‌ها نرخ سود سپرده‌ بانک‌های دولتی به 25 درصد و بانک‌های خصوصی به 24 درصد رسیده است.

این افزایش نرخ سود سپرده بانکی در بلندمدت به زیان بورس تمام خواهد شد و باعث خروج سرمایه از تالار شیشه‌ای و ورود آن به بازار پول یعنی بانک‌ها می‌شود. در این بین اگر بخواهیم منصفانه به اقتصاد کشور و بازارها نگاه کنیم متوجه می‌شویم که بانک‌ها برای حفظ حیات خود مجبور به افزایش نرخ سود هستند.

کامران ندری، کارشناس اقتصادی نیز در این خصوص به تجارت‌نیوز گفته است: «بانک‌ها در وضعیت سختی قرار گرفته‌اند و کاری که آنها می‌کنند قابل درک است. متاسفانه سیاست‌های بانک مرکزی ناشی از فقدان استقلال این بانک است. بانک مرکزی تحت تاثیر فشارهایی که از بیرون متحمل می‌شود، مجبور است به طور رسمی با افزایش نرخ سود سپرده مخالفت کند اما به نظر می‌رسد که به طور غیررسمی چراغ سبز افزایش نرخ بهره را به بانک‌ها داده است.»

این کارشناس اقتصادی تاکید کرده است که «اگر بانک مرکزی با این افزایش نرخ سود سپرده موافقت نکند، اضافه‌برداشت بانک‌ها و در پی آن رشد نقدینگی و پایه پولی افزایش می‌یابد.»

سود بورس در برابر بانک

با وجود اینکه گفته می‌شود بانک‌ها برای حفظ حیات خود، مجبور به افزایش سود هستند اما نمی‌توان بورس را نادیده گرفت چرا که این بازار همانند سایر بازارهای سرمایه‌گذاری پس از دو سال سقوط و نزول، نیازمند رشد و توجه است و افزایش نرخ سود بانکی می‌تواند سرمایه‌های مولد را از بورس خارج و وارد یک بازار بدون ریسک و با سود مشخص یعنی بانک کند.

برای نمونه اگر کسی 50 میلیون تومان در بانک سپرده‌گذاری کند با نرخ سود 25 درصد در یک سال حدود 12 میلیون و 500 هزار تومان سود بدون ریسک دریافت می‌کند؛ این در حالی است که با سرمایه‌گذاری این مبلغ در صندوق‌های درآمد ثابت بورسی می‌تواند تا 30 درصد سود داشته باشد و سرمایه‌گذاری در سهام نیز با توجه به نوع خرید و زمان معامله، می‌تواند تا 20 تا 70 درصد بازدهی داشته باشد.

تنها نکته‌ای که باعث می‌شود سرمایه‌گذاران به جای بورس به دنبال سرمایه‌گذاری در بانک باشند، «ریسک» است. به نوعی ریسک بالای بورس باعث شده که سرمایه‌گذاران به جای سود بیشتر به دنبال آرامش و ثبات در سرمایه‌گذاری باشند.

اما بازار سرمایه برای این سرمایه‌گذاران ریسک‌گریز هم راه حل ارائه و صندوق‌های با درآمد ثابت را معرفی کرده است. اگر چه بخش عمده سرمایه‌گذاری این صندوق‌ها هم در بازار پول است اما با این حال به دلیل تنوع سبد سرمایه‌گذاری صندوق‌های درآمد ثابت، بخشی از سرمایه به سمت بازار سهام خواهد رفت.

در همین حال سرمایه‌گذاران علاقه‌مند به سرمایه‌گذاری در سهام نیز می‌توانند از ظرفیت سبدگردان‌ها برای کسب سود از بازار سهام بهره‌مند شوند. به این ترتیب بازار سرمایه مجموعه‌ای از پتانسیل‌های سرمایه‌گذاری را اختیار افراد قرار داده تا هر نوع دیدگاه سرمایه‌گذاری را پوشش دهد.

افزایش صف‌های فروش در بورس

کاویان عبداللهی، کارشناس بازار سرمایه در گفتگو با تجارت‌نیوز در خصوص تاثیر نرخ سود بانکی روی بورس گفت: «به تبع افزایش نرخ بهره بانکی، نرخ ارواق نیز افزایش پیدا می‌کند؛ این افزایش برای جذابیت بیشتر است یعنی به واسطه افزایش نرخ سود سعی می‌کنند منابع را جمع‌آوری کنند.»

وی ادامه داد: «در همین راستا نرخ بهره بدون ریسک افزایش پیدا می‌کند؛ بر اساس مدل ارزش‌گذاری، مخرج کسر، نرخ بهره بدون ریسک است و افزایش این نرخ می‌تواند میزان سود شرکت‌ها برای سرمایه‌گذاری‌ها، سهامداران کاهش دهد.»

این کارشناس بازار سرمایه توضیح داد: «افزایش نرخ سود باعث افزایش سرمایه‌گذاری و جذابیت سرمایه‌گذاری در اوراق، صندوق‌های درآمدهای ثابت یا بانک‌ها می‌شود و در نهایت سرمایه‌گذارانی که به دنبال سود بدون ریسک هستند و انتظار بازدهی چندانی ندارند در این بازار سرمایه‌گذاری می‌کنند.»

عبداللهی گفت: «در چند روز گذشته شاهد افزایش فشار فروش در کلیت بازار سرمایه بودیم و این موضوع ناشی از اخبار افزایش نرخ سود بانکی است.»

به طور کلی افزایش نرخ سود سپرده بانکی می‌تواند به زیان بورس تمام شود و در بلندمدت سرمایه‌های موجود را از بازار سرمایه خارج کند.

گزارش‌های بیشتر را در صفحه اخبار بورس بخوانید.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.

  • ناشناس

    زودتر از این باید سود بانک افزایش میدادن.‌چون دیگه مردم به اون بورس کلاهبرداری اعتماد ندارند.