کد مطلب: ۶۷۹۱۹۶

تجارت‌نیوز گزارش می‌دهد:

تاثیر اجرای برنامه اصلاح ارز ترجیحی بر نرخ بیکاری

تاثیر اجرای برنامه اصلاح ارز ترجیحی بر نرخ بیکاری

افزایش ۷۰ هزار نفری صف بیکاران، تنها می‌تواند نقطه آغاز بالا رفتن نرخ بیکاری باشد. تغییرات ناشی از حذف ارز ترجیحی به مرور تاثیر خود را بر بازارهای مختلف خواهد گذاشت. در نتیجه تغییر قیمت‌ها مصرف کنندگان مدام الگوی رفتاری خود را عوض خواهند کرد.

به گزارش تجارت‌نیوز ، تازه‌ترین گزارش مرکز آمار ایران از بازار کار کشور از مردانه‌تر شدن صف بیکاران حکایت دارد. این اتفاق چه دلیلی می‌تواند داشته باشد؟

به روایت این گزارش در فاصله بهار ۱۴۰۰ تا ۱۴۰۱ تعداد ۷۵ هزار نفر بر شمار بیکاران اضافه شده است، این عدد در نگاه اول شاید ناچیز به نظر برسد اما مسئله اینجاست که بیشتر این افراد را مردان جویای کار تشکیل می‌دهند.

چرا مردان بیشتر بیکار شدند؟

علیرضا حیدری، اقتصاددان آشنا به بازار کار این اتفاق را با حذف ارز ترجیحی مرتبط می‌داند و به تجارت‌نیوز می‌گوید: با حذف ترجیحی، قیمت‌ نهاده‌های تولید در بخش‌های مختلف افزایش یافت، این افزایش قیمت بر میزان تقاضا تاثیر منفی گذاشت و در نتیجه از حجم تولید کالا و خدمات کاسته شد.

وی برای اثبات ادعای خود به نقل‌قول‌های مسئولان دولتی استناد می‌کند، بسیاری از مقامات مسئول از جمله شخص رئیس جمهور در این مدت‌ها مدعی نزدیک شدن الگوی مصرف داخلی به استاندارها شده‌اند، دلیل این تغییر الگوی افزایش قیمتی است که به صورت عمومی در همه بازارها اتفاق افتاد و باعث شد تا عموم مردم به دلیل داشتن قدرت مالی محدود، الگوی مصرف خود را تغییر دهند، کالا یا خدماتی را کمتر بخرند و یا دیگر نخرند.

وی ادامه می‌دهد: برای همین است که در آمار بیکاری بهار ۱۴۰۰ تا بهار ۱۴۰۱ مرکز آمار ایران تفاوت فاحشی میان شاخص‌های بازار کار وجود ندارد. برنامه اصلاح ارز ترجیحی از نیمه دوم اردیبهشت ماه شروع شد و این تغییرات جزئی نیز نتیجه همین مدت است.

حیدری براین اساس توضیح می‌دهد: در یک سال گذشته هیچ فاکتور جدید و تاثیر گذاری در بازار کار ایجاد نشد، حتی تاثیر افزایش دستمزدها نهایتا تا چند هفته که قیمت‌ها به روز رسانی شوند ادامه‌دار بود. آنچه تاثیر تازگی دارد و تاثیر طولانی مدت بر بازار کار می‌گذارد، همین حذف ارز ترجیحی است.

طبق پیش بینی‌های این کارشناس اقتصادی، افزایش ۷۰ هزار نفری صف بیکاران، تنها می‌تواند نقطه آغاز باشد. تغییرات ناشی از حذف ارز ترجیحی به مرور تاثیر خود را بر بازارهای مختلف خواهد گذاشت، در نتیجه تغییر قیمت‌ها مصرف کنندگان مدام الگوی رفتاری خود را عوض خواهند کرد و در نتیجه دور از انتظار نیست که برای دوره‌های بعدی بر صف بیکاران افزوده شود.

وی در خصوص اینکه چرا مردان سهم بیشتری از بیکاران دارند، می‌گوید: عموم مشاغل رسمی چه در بخش تولید و چه در بخش خدمات یا کشاورزی توسط مردان انجام می‌شوند. طبیعی است که ریزش از اینجا آغاز شود. البته بعد از این ریزش باید منتظر افزایش نرخ بیکاری و فربه‌تر شدن بازار غیر رسمی کار یا بخش‌هایی از بازار کار رسمی باشیم که دیرتر در معرض عوارض حذف شدن ارز ترجیحی، قرار می‌گیرند.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.

  • ناشناس

    خدا خودش کمک کن با این دولت مثلا حامی فقرا که یارانه ثروتمندان چهار صد تومنی مال ما بدبخت بیچاره ها سیصد ی بقیه کارهاشون هم اینجوری مثل همین بررسی ارز ترجیحی و…