کد مطلب: ۵۲۲۴۱۱

گزارش تجارت‌نیوز از پیام‌های مخاطبان:

واکنش‌ها به دامنه نوسان نامتقارن / «اجازه بدین عرضه و تقاضا قیمت رو تعیین کنه»

واکنش‌ها به دامنه نوسان نامتقارن / «اجازه بدین عرضه و تقاضا قیمت رو تعیین کنه»

دامنه نوسان نامتقارن یک محدودیت برای مثبت و منفی خوردن نمادها ایجاد کرده است که برخی از کارشناسان دامنه نوسان را مفید و برخی وجود آن را موجب روند فرسایشی بازار می‌دانند.

به گزارش تجارت‌نیوز ، در روزهای نزولی بازار سهام، قانونی به نام دامنه نوسان نامتقارن تصویب و اجرایی شد. در ابتدا بسیاری از کارشناسان بازار سهام، دامنه نوسان نامتقارن را به سود بازار می‌دانستند. با گذشت زمان برخی از کارشناسان به وجود دامنه نوسان نقد کردند و وجود دامنه نوسان را به ضرر بازار و یکی از دلایل روند فرسایشی بازار می‌دانستند.

محمدعلی دهقان دهنوی، رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار در برنامه گفتگوی ویژه خبری دیشب با بیان اینکه دست‌کاری قیمتی در بورس صحت ندارد، گفت: دامنه نوسان باید بازتر از آن چیزی باشد که اکنون هست، چرا که کارایی بازار این را حکم می‌کند.

دهقان دهنوی با بیان اینکه هر چقدر دامنه نوسان محدود شود، نقدشوندگی محدود می‌شود، گفت: سازمان بورس درصدد است کمک کند تا نقدشوندگی بازار بالا رود. در ابتدای امسال به خاطر اینکه روند صعودی شدیدی در بازار سرمایه وجود داشت، نصاب صندوق‌های سرمایه‌گذاری و سقف سهام آنها را تغییر داده‌ایم.

برخی از کارشناسان بازار سرمایه، افزایش دامنه را به نفع بازار می‌دانند و معتقدند با توجه به روند صعودی شاخص در چند روز گذشته و افزایش حجم معاملات، افزایش دامنه مثبت و منفی در معاملات نمادها تاثیر خوبی دارد و رفته رفته بازار را به روند تعادلی خود نزدیک‌تر می‌کند.

علی خان‌پایه در این رابطه بیان کرد: بازار در شرایطی است که هنوز از بی اعتمادی رنج می‌برد و سهامدارن با شک و تردید وارد بازار می‌شوند. دامنه نوسان در حال حاضر به نفع شرایط بازار نیست، تعداد زیادی از نمادها با وجود صعود شاخص قفل در صف فروش هستند. بازار عملکرد خوبی نسبت به دامنه نوسان نشان نداده است و حذف آن به سود بازار و سهامدارن است.

علی عصاری با اشاره به واقعی نبودن صف‌های فروش در برخی از نمادهای کوچک توضیح داد: افزایش دامنه نوسان می‌تواند به نفع بازار باشد زیرا معاملات را افزایش می‌دهد و روند شاخص را متعادل‌تر می‌سازد.

باید منتطر واکنش بازار در روزهای آینده باشیم تا ببینیم واکنش آن به این خبر برای تغییر یا حذف دامنه نوسان چیست؟

با انتشار صحبت‌های رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار، مخاطبان تجارت‌نیوز واکنش‌های متفاوتی به این موضوع نشان دادند. در ادامه برخی از نظرهای مخاطبان سایت تجارت‌نیوز را میخوانیم:

«شما محدودیت دامنه نوسان رو حذف کن و اجازه بده عرضه و تقاضا قیمت رو تعیین کنه تا هیچکس متهم به دستکاری در قیمت نشه. بیا یکبار هم که شده جلوی منافع یک عده رو بگیر و اجازه بده بورس رشد کنه.»

«اگه دامنه نوسان بازتر بشه دوستان خودتون میدونین که اون عده ای که ریختن بورس حاضر میشن سهمشون رو مثلا با ضرر ۵۰ درصدی هم بفروشند اون وقته که بقیه سهامداران بیچاره میشن آقای دهنوی اگر میخواهید دامنه نوسان روبازتر کنین حتما یک شبه اعلام نفرمایید که قراره مثلا از فردا این تصمیم اجرا بشه لااقل یه مدت معین فرصت بدین تا ما ته مونده پولمون رو خارج کنیم.»

«فارغ از هر تصمیمی فروشنده ها بازنده بازار هستن»

«مطمئنم بازار توسط لشکر حقوقی‌ها دستکاری و کنترل میشه بودن یا نبودن دامنه نوسان خیلی اهمیتی براشون نداره.»

«به امید حذف کامل دامنه نوسان هر کس هم ناراحت است از بازار خارج شه صد بار گفتن مستقیم وارد نشوید حالا باز میگن دولت تبلیغ کرده بله تبلیغ کرده ولی تبلیغ هم کرده که مستقیم وارد نشوید حالا ضرر کردن کسانی که مستقیم وارد شدن مقصر خودشونن.»

«آقای دهنوی نشون داده هدفش بهبود شرایط بورس هست. رییس قبلی هیچ اقتداری نداشت. حداقل ویژگی خوب دهقان پایبند بودن به صحبت هاشه. حمایت سهامدارن از ایشون و فاصله گرفتن از رفتار نوسانی خیلی میتونه کمک کنه. خواهشا بجای گیر دادن به قضایای پشت پرده یکم فکر کنید خود سهامدارا چطور میتونیم به بازار کمک کنیم.»

آخرین اخبار بازار سهام را در صفحه بورس تجارت‌نیوز دنبال کنید.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.

  • ناشناس

    حذف دامنه نوسان مثل این می مونه که چاقو رو بدی دست یه بچه نتیجه چیه خودشو زخمی میکنه

  • ناشناس

    کسانی که سهامی میخرن بورس رو محل ومامنی برای حفظ سرمایشون میدونن تا لااقل از افت ارزش پولشان تو این تورم افسار گسیخته کشور جلوگیری بشه حالا کسانی که دم از حذف دامنه نوسان میزنن باعث بی اعتمادی سهامدارانی میشن که بورس رو محل امنی برای سرمایشون انتخاب کردن چون با حذف دامنه نوسان انگار اون شخص پولش داده به جایی که هر کاری بخوان میتونن با سرمایش بکنن مثل کسی که یه گله گوسفند رو سپرده باشه دست یه دسته گرگ

  • ناشناس

    پیشنهاد می کنم که جهت نظر سنجی از سهامداران بازار گزینه ای در کد بورسی افراد فعال شود تا براساس آن رای گیری و تصمیم نهایی در سناریوهای مختلف دامنه گرفته و اجرایی شود ، کد سهامدار گلن 00129

  • بهزاد

    هرکسی که حرفه ای توی بازار کار کرده و خودش اهل تحلیل هست ( و نه اون حضراتی که فقط از کانالها سیگنال میگیرند) میدونه که توی بازاری که محدودیت دامنه و صفهای خرید و فروش وجود داره چقدر تحلیلها اشتباه از آب درمیان و حتی اندیکاتورها و اوسیلاتورهای عادی مثل آراس آی و ام اف آی و مکدی هم در این اوضاع اشتباه محاسبه میکنند و اشتباه ترسیم میشن. بخدا مردم ایران عقب مونده ی ذهنی نیستند که اینجوری با محدودیت نوسان میخواین مثل پدر مراقب بچه دو ساله تون باشید که بلایی سرش نیاد. کما اینکه امسال دیدیم با همین دامنه نوسان و صفهای فروش ساختگی و قفل کردن سهام چطور پدر مردم رو درآوردید و سرمایه هاشون رو نابود کردید و دودستی تقدیم به یک عده ی خاص کردید که با امکانات نرم افزاری و سواستفاده از این دامنه نوسان و مفاهیمی مثل سرخطی زدن و … سرمایه های ملت رو چاپیدند. محض رضای خدا بسه. کافیه. بیست سی سال تجربه کافیه. همینجا تمومش کنید و اجازه بدید ایرانی ها هم مثل همه ی دنیا یک بورس حرفه ای با تمام ابزارهاش دراختیار داشته باشند. اگر بورس ما درست باشه نیازی نیست که مردم به فارکس و رمز ارز و … مهاجرت کنند. هرکسی هم که فکر میکنه نمیتونه توی این بازار کار کنه همیشه میتونه به صندوقها مراجعه کنه که اصلا برای همین افراد ساخته شده و نیازی به حضور مستقیمشون توی بازار نیست.

  • ناشناس

    بخدا سهم دارم یکماهه قفل فروشه هروز سرخطی میزنم فروش نمیره من چکار کنم شب عیدی پول ندارم والاحاظرم ۱۰ درصد زیر بدم نمیشه

  • ناشناس

    مبارزه، مسابقه، هر چی که اسمشو می ذارید بین حقوقی و حقیقی نا عادلانه است هر کد بورسی حقوقی باید در روز یک بار حق خرید و فروش داشته باشد، نه خال بازی راه بندازه،….

  • ناشناس

    دامنه منفی ،یعنی قمار خونه، سرمایه در بورس یعنی مشارکت در تولید،عقل ،شرع،قانون، شرف ،میگه دامنه نوسان باید مثبت باشه ،طبق فرمایش حضرت محمد وقتی زندگی در جایی که زندگی می کنی سخت شد مهاجرت کن ،وقتی
    دامنه مثبت نشه همه از بورس مهاجرت میکنن، اگر دامنه مثبت بشه روزانه ده میلیون داد ستد میشه، لطفا تجارت بچاپ، ممنون

  • ناشناس

    دامنه را مثبت و حجم مبنا را دو برابر کنید وسلام

  • ناشناس

    حذف دامنه نوسان، یعنی شلیک تیر خلاص به حقیقی ۷۰درصد ضرر، فقط دامنه نوسان مثبت،

  • ناشناس

    درود به همه دوستان عزیز
    به نظرتون کسانی که تو بازار بورس ضرر کردن دیگه سرمایه به بازار بورس میارن و دوباره اعتماد میکنند؟
    خیلی از دوستان در جواب میگن همون بهتر که افراد اماتور و مردم عادی دیگه برنگردن
    به نظرتون اگه ۹۰ درصد مردم اماتور و عادی به بازار برنگردن.و فقط اون ۱۰ درصد تو بورس بمونن شاخص بالای ۳۰۰ هزار هست؟