خبر مهم:

کد مطلب: ۵۲۹۵۰۹

تجارت‌نیوز گزارش می‌دهد:

ارزانی دلار چه تاثیری بر قیمت آهن دارد؟

ارزانی دلار چه تاثیری بر قیمت آهن دارد؟

در حالی که تاثیر نوسانات نرخ ارز در بزرگترین صنایع تا سفره کوچک مردم مشهود است اما گویا کاهش نرخ اسکناس امریکایی بر هیچ صنعت و کالایی کارساز نیست.

محمد هراتی، فعال و کارشناس بازار آهن در مورد تغییرات تقاضا در بازار آهن به دلیل نوسان نرخ دلار به تجارت‌نیوز گفت: تغییرات مداوم قیمت در بازار آهن و ترس مصرف‌کننده نهایی از خرید و افزایش قیمت‌ها به مغازه‌دار خرد و از خرده‌فروش به تولید‌کننده منتقل می‌شود و گرانی در بازار آهن و نداشتن نقدینگی کافی برای مصرف‌کننده نهایی از دردسرهای بزرگ فعالان این بازار است.

وی افزود: الان ۱۰۰ کیلو آهن حدود سه میلیون نرخ دارد و به همین دلیل است که مردم برای مصارف خانگی و خرد به بازار خلازیر و ضایعاتی‌های آهن روی آورده‌اند که قیمت تمام شده کمتری دارد.

این کارشناس با اشاره به جابه‌جایی بارهایی که به صورت نمایشی در بازار انجام می‌شود، گفت: خریدهای بازار آهن توسط خرده‌فروشان، آهن‌فروشان و بنگاه‌داران بیشتر حالت سرمایه‌گذاری و تبدیل ریال به کالا برای ممانعت از کاهش ارزش نقدینگیشان دارد و این موضوع ارتباط مستقیم با عدم اعتماد فعالان بازار آهن نسبت به رخدادهای سیاسی و نوسانات قیمت دلار دارد.

هراتی در ادامه گفت: برخی به هر عنوانی ذی‌نفع نوسانات هفتگی بورس کالا هستند. چه دلیل منطقی برای افزایش پنج تا ۱۰ درصدی ورق آهن در بورس کالا بعد از تعطیلات عید وجود دارد؟ ضمن اینکه این افزایش در بازار آهن رقم قابل توجهی است.

وی ادامه داد: کارخانه‌ها فروش دارند اما این افزایش تقاضا که باید روی قیمت نهایی آهن اثرگذار باشد تاثیری در قیمت آهن ندارد و منفعتی برای مردم به جهت کاهش قیمت‌ها ندارد.

این فعال بازار آهن درخصوص حجم بالای خرید و مصارف صنعتی، نفت، گاز، پتروشیمی و معادن گفت: خرید توسط این بخش صورت می‌گیرد اما حجم کار این بخش نیز بسیار کاهشی بوده و از ۱۰۰ درصد به ۲۰ درصد رسیده است. بسیاری از تولیدکنندگان متوسط به دلیل تحریم‌ها از بازار حذف شدند و معادن و کارخانجات کوچک از بازار جمع شدند.

وی گفت: عده‌ای در بازار آهن تصمیم گیرنده اصلی برای افزایش قیمت هستند و رویدادهای سیاسی، نوسانات نرخ دلار، تحریم، کرونا و هیچ دلیل دیگری به صورت مستقیم بر افزایش نرخ آهن تاثیر مستقیم ندارد.

هراتی خاطرنشان کرد: در افزایش تومان به تومان دلار آهن نیز گران شد ولی بازار آهن اصلا نگاهی به کاهش دلار ندارد. آهن در همه مقاطع فولادی در بازار ایران با دلار ۳۵ هزار تومانی خرید و فروش می‌شود و این در حالی است که شب عید ۱۰ درصد افزایش قیمت آهن داشتیم و بعد از عید هم ۱۰ درصد دیگر روی قیمت‌ها رفت.

وی در پایان به از بین رفتن و کوچک شدن بسیاری از بازرگانی‌های فروش آهن اشاره کرد و گفت: قبلا در مجموعه من ۵۰ نفر مشغول به کار بودند که الان به ۲۵ نفر رسیده و هر لحظه نیز امکان تعدیل نیرو وجود دارد.

گویا آنچه از نوسانات نرخ دلار عاید صنایع بزرگ به ویژه آهن در بازار کشور شده افزایش لحظه به لحظه‌ای قیمت‌هاست که مردم و مصرف‌کننده متضرر نهایی این بهانه‌ها هستند.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.