کد مطلب: ۵۲۴۳۵۸

تجارت‌نیوز گزارش می‌دهد:

تاثیر قرارداد ایران و چین بر بازارها / قرارداد ۲۵ ساله خوب است یا بد؟

تاثیر قرارداد ایران و چین بر بازارها / قرارداد ۲۵ ساله خوب است یا بد؟

امروز سند همکاری ۲۵ ساله ایران و چین امضا شد. سندی که برخی آن را فرصت طلایی برای اقتصاد ایران می‌دانند و برخی دیگر نه. اما این سند چه اثری بر بازارهای ایران دارد و نگاه مردم به آن چیست؟

به گزارش تجارت‌نیوز ، کارشناسان اقتصادی دو نگاه متفاوت به این قرارداد دارند. برخی معتقدند امضای این سند همکاری قیمت دلار را کاهش می‌دهد و این کاهش بر بازار سرمایه اثر منفی می‌گذارد. برخی دیگر هم می‌گویند این قرارداد باعث رشد سهام شرکت‌های فعال در حوزه کامودیتی‌ها و صنایع و نفت و پتروشیمی می‌شود.

اما نگاه مردم به این قراداد و تاثیر آن بر بازارهای ارز و سرمایه چیست؟

اثر قراداد ۲۵ ساله بر بورس ایران

«اگر بورس ما به بورس جهانی وصل شود قیمت های آن هم جهانی میشود چون الان سهام در ایران فقط چند سنت است این قرارداد میتواند گامی روبه جلو باشد مخصوصا اینکه چین و هند در آینده قدرت اول اقتصاد جهان میشود.»

«این قرارداد توسعه محور است و برای توسعه اولین چیزی که نیاز است انرژی است. پس بیشتر بر سهام نیروگاهها تاثیر می گذارد و دوم صنایع فولادی ومعدنی.»

«اگه دولت از طریق این قرارداد پول گیرش بیاد دست از فروش سهام برمیداره و باعث رشد بورس میشه.»

«قرارداد ایران و چین هیچ اثری بر اقتصاد ایران ندارد. فقط برای تحریک غرب هست.»

«این قرارداد هیچ تاثیری بربازاربورس نخواهد داشت.»

«این قرارداد به بورس ضرر میزند. چون دولت بعد از این همه چیز را از چین وارد می کند و همین باعث ضربه زدن به تولید می شود.»

اثر قرارداد بر بازار دلار

«قرارداد با چین بر دلارتاثیری ندارد معاملات با دلار انجام می شود در دنیا .»

«تا وقتی تحریم ها برداشته نشود و ایبران از لیست سیاه بیرون نیاید مشکل ارز حلل نمی شود.»

«ما هیچ چیزی درباره مفاد قرارداد نمی دانیم. پس نمی توانیم درباره اثر آن بر بازارها حرف بزنیم. به خصوص که نمی دانیم چین قرار است نفت را در برابر کالا بخرد یا حاضر است به جای آن به ما پول بدهد. »

«عجب ملتی هستیم ،با دنیا ارتباط نداریم همه می نالند ارتباط برقرار بشه حالا با هر کشوری یه عده دیگه می نالند. این گونه قرار دادها فی نفسه برای کشورهای تحت فشار مناسب هست چون حداقل یه سرمایه گذاری مناسب رو روانه اقتصاد می کنه.»

«این قرارداد فقط و فقط به ضرر ایران است و تولید را به فروپاشی میکشاند چون باعث سرازیر شدن آشغالای چینی به کشور خواهد شد.»

«چینی ها قابل اعتماد نیستن و حتما نفع اونها بیشتره چون ما در موضع ضعف هستیم.»

«چین خودش توی تحریمه چطوری میخاد به ما کمک کنه !!فقط مثل دریا میخاد بیاد منابع ایران رو جارو کنه بره مجانی .»

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.

  • ناشناس

    من نه کاری به شبکه های اونطرفی دارم که تو پیامها اومده نظرات بعضی رو حرفهای اوناست که تحت تاثیرشن مردم و و و و کاری ندارم من فقط زندگی خودمو اطرافیانمو میبینم و بدبختی هایی که داریم و گشنگی هایی که میکشیم ..فقط این قرار داد همونایی که زندگیمونو اینجوری کردن نبسته باشن قرارداد خوبیه

  • ناشناس

    برفرض مثال ایران تولید صنعتی هم کرد به چه کشوری میفروشد شرط بودن در تولید ارتباط با جهان است و عضویت درwtoوaftf و استفاده از سویفت که درهای این سازمانها برروی ایران بسته است بخاطر سیاست های غیر منطقی نهادینه شده ج ا

  • ناشناس

    نه خوب میشه تورم کاهش و وضع معیشتی مردم. بهتر و قیمت ارز هم ثابت میشه

  • ناشناس

    الکی بخودتون کل کل نکنید بعداز چهل سال تازه فهمیدن قرارداد بسته میشه جرعت داری دو قدم برو جلو بعدمیفهمی یه کیلو آرد چنتا نون میشه جای ببرنت به گربه بگی عمو. آب خوردن تصمیمش دست اوناس چه برسه سندی به اون مهمی

  • ناشناس

    نگران نباشید نمیذارم قرارداد بسته بشه الان پاکن ور میدارم پاکش میکنم
    بیسیم چی کجایی سری بیا بزن احمد احمد نژاد. من بچه خرگوشم

  • جعفر

    یک تیتر حواس پرت کن با محتوی خالی از تحلیل…
    خدایی مطالعه چقدر سواد اقتصادی هموطنان رو تونست بالا ببره مثلا؟!!!
    عنوان رو درج کردن که ملت بیان دو جمله کوچه بازار رو بخونن فقط.
    مثلا با یه سایتی روبرو هستیم که قراره با درج خبر و تحلیل، چسم و گوش ملت را به مسائل تجاری و اقتصادی وا کنن.
    نه نتها جواب سوالی که در عنوان خبر درج کردین رو به جواب نرسوندین بلکه حداقل نگفتین که بابا این یک “سند همکاری” هست نه یک بسته و قرارداد مستقیم و با مفاد مشخص تجاری-اقتصادی. حداقل چاشنی سیاست را هم برای این نوع خبرها قاطی کنین که ببنیم چرا دولت در این ماههای اخر کاری چرا این سند رو بست. ایا ما به حال معاملات تجاری با چین نداریم یعنی؟!!!!
    حداقل سوادی به سواد اقتصادی و تجاری هم وطنان اضافه کنین

  • ناشناس

    آخر و عاقبت مردم ایران میشه بدتر از آفریقایها یکی دو سال دیگه باید استخون مک بزنیم

  • شهرام

    دوستان ت جه کنین لطفا.
    قرارداد ۲۵ ساله ی ایران و چین باعث میشه اتفاقای زیادی در ایران بیفته.
    ۱:چین معاملات خودشو از دلار به پول رایج کشور خودش تغییر داده۲ :معاملات دو جانبه ایران هم با همین پول صورت میگیره .۳ راه برای ورود کالاهای چینی به ایران باز شده۴ قیمت کالاها با پول رایج کشور چین انجام میشه نه با دلار۵ خودروهای چینی قطعا قیمتش در ایران افت میکنه دلیلش عدم معامله با دلاره.۶ .خودروهای ایرانی توان رقابت با خودروی چینی رو نداره پس حتما قیمت خودرو های ایرانی هم افت میکنه.۷ .در استانهای ضعیف کارخونه های متعددی ساخته میشه و این برای ایران خوب هست.۸ در آخر توافق ۲۵ ساله برای ایران به هیچ وجه بد نمیتونه باشه و عدم اطلاع رسانی به مردم هم حفظ اقتصاد هست .چون در این وضعیت شوک اصلا خوب نیست.
    منتظر سقوط دلالهای خودرو و دلار باشین.

    • ناشناس

      با این توافق در انظار سیاسی دنیا شمشیر از رو بسته و با دادن امتیاز به رقیب اقتصادی و تامین کننده بزرگ آمریکا اقدام عمودی رو برجلو انجام داده ایم ، تا چین نه بواسطه فروش اقلام درجه یک خود به آمریکا و اروپا کسب سود کند بلکه یک مستعمره جهت خرید کالاهای برگشتی و بی کیفیت خود داشته باشد یعنی ناخواسته در تقویت یک اقتصاد ضعیف متقلب و تقلیدی گامی بزرگ برداشته ایم

  • ناشناس

    روزی چین مثل ماهی های جنوب کل ایران رو میبلعه اون روز تمام مسئولین از کشور رفتن و پیش آقا زاده هاشون توی کشورای غربی زندگی میکنن آخه کی این دولت برای مردم کاری کرد؟ بجز بدبخت کردنشون

    • امیر

      اخه دوست خوب من شما برو نگاهی ب نقشه جهان بنداز وسعت چین رو با دریاهایی ک وصله

  • ناشناس

    من کلا با این قرارداد کاری ندارم ک خوب یا بد اما زمانی کالاهای چینی تو ایران بود قیمتا مناسب تر بود اکثر برندای دنیا رو داشتیم زمانی ک دیگ واردات قطع شد تولید کننده های ایرانی جنساشونو به قیمت خدا فروختن چون مردم بیچاره مجبور بودن و خیلیا تو این کرونا تولید ماسک و دستکش کردن ک بازم از اوضاع سواستفاده شد خواستم بگم مردم ما به خودش رحم نمیکنه دولت مردا میخوان رحم کنن درضمن اوضاع خیلی بدتر میشه به نظرم