کد مطلب: ۳۳۷۷۰۴

ممنوعیت پرداخت سود روزشمار بانکی با بورس چه می‌کند؟

ممنوعیت پرداخت سود روزشمار بانکی با بورس چه می‌کند؟

شورای پول و اعتبار در راستای طرح مبارزه با پول‌شویی و با هدف کاهش فعالیت‌های سفته‌بازی به پرداخت سود روزشمار در شبکه بانکی پایان داده است. ممنوعیت پرداخت سود روز شمار بانکی چه تاثیری بر بازار سرمایه کشور دارد؟

به گزارش تجارت‌نیوز، این روزها حجم و ارزش معاملات در بورس اوراق بهادار تهران بیانگر این موضوع است که بازار با کمبود شدید نقدینگی دست و پنجه نرم می‌کند، به همین جهت در این بیابان نقدینگی باید از حضور هر نوع جریان پولی در بازار سرمایه به واسطه سیاست‌های جدید دولت استقبال کرد.

شورای پول و اعتبار در راستای طرح مبارزه با پول‌شویی و با هدف کاهش فعالیت‌های سفته‌بازی به پرداخت سود روزشمار در شبکه بانکی پایان داده است. برخی از کارشناسان اقتصادی، معتقدند که این دستورالعمل می‌تواند شروع اصلاحات بانکی را کلید ‌زند. سوالی که مطرح می‌شود این است که ممنوعیت پرداخت سود روزشمار بانکی چه تاثیری بر بازار سرمایه کشور دارد؟

محمد خبری‌زاد، کارشناس و تحلیلگر بازار سرمایه در گفتگو با «تجارت‌نیوز» گفت: مطابق آماری که امروز در برخی از رسانه‌ها بیان شد، حجم سپرده‌های کوتاه‌مدت در سیستم بانکی حدود 500 هزار میلیارد تومان است و این موضوع بدین معنا است که سالانه حداقل حدود 50 هزار میلیارد تومان سود سپرده‌های کوتاه‌مدت پرداخت می‌شود.

این کارشناس بازار سرمایه تصریح کرد: بدون شک با این مصوبه این پرداختی‌ها توسط بانک‌ها به‌شدت کاهش یافته و بخش زیادی از هزینه‌های بانک‌ها را کاهش می‌دهد.

خبری‌زاد افزود: ممنوعیت پرداخت سود روزشمار به سپرده‌های کوتاه‌مدت در شبکه بانکی باعث کاهش بهای تمام‌شده پول برای بانک‌ها و در نتیجه افزایش سودآوری بانک‌ها خواهد شد که این موضوع می‌تواند تاثیر مثبتی بر روی سهام این صنعت در بازار سرمایه داشته باشد.

این کارشناس بازار سرمایه تصریح کرد: اما اثر دیگری که برخی کارشناسان به آن معتقد هستند، خروج سپرده‌های کوتاه‌مدت از بانک‌ها و روانه شدن آنها به سمت بازارهای موازی از جمله بورس است.

خبری‌زاد افزود: معتقدم این نظریه خیلی واقع‌گرایانه نیست، زیرا ماهیت پول‌هایی که در سپرده‌های کوتاه‌مدت شرکت‌هاست، معمولا ریسک‌گریز بوده و برای فعالیت‌های ضروری سپرده‌گذاران است و به نظر نمی‌آید در صورت کاهش نرخ سود دریافتی، این پول به سمت بازار‌های موازی حرکت کند.

این کارشناس بازار سرمایه تصریح کرد: تنها گزینه جایگزین برای سپرده‌های کوتاه‌مدت، شاید صندوق‌های سرمایه‌گذاری با درآمد ثابت و صندوق‌های سرمایه‌گذاری قابل معامله باشند که پتانسیل جذب سپرده‌های کوتاه‌مدت را دارا هستند که به نظر تاثیر این بخش هم برای بازار سرمایه قابل توجه نخواهد بود.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.