کد مطلب: ۳۸۷۳۹۷

عضو کمیسیون برنامه مجلس در گفتگو با تجارت‌نیوز پاسخ داد:

موضع جدید برجامی ایران چه تاثیری بر قیمت دلار دارد؟

موضع جدید برجامی ایران چه تاثیری بر قیمت دلار دارد؟

علی قربانی گفت: تا امروز هیچ کانال مالی ایجاد نشده که اروپایی‌ها بخواهند آن را قطع کنند تا وضعیت اقتصادی ایران بدتر شود به همین جهت نگرانی بابت افزایش قیمت دلار در ماه‌های آینده وجود ندارد.

به ‌گزارش تجارت‌نیو ز، روز گذشته سید عباس عراقچی، معاون وزیر امور خارجه در نشست مشترک با ربیعی و کمالوندی از آغاز اجرای گام دوم کاهش تعهدات برجامی ایران خبر داد.

عراقچی در این نشست اعلام کرد که امروز در پایان ۶۰ روز اول هستیم و چون خواسته‌های ما محقق نشده گام دوم را برمی‌داریم و در گام دوم نسبت به تعهد خود در میزان درصد و غلظت غنی‌سازی اعلام عدم پایبندی می‌کنیم. همچنین اگر رفت و آمدها به نتیجه نرسد پس از ۶۰ روز گام سوم را آغاز خواهیم کرد.

همچنین عراقچی درباره انتظار ایران از اینستکس،گفت: اگر اروپایی‌ها از طریق اینستکس پاسخ خواسته ما را داده بودند امروز در گام دوم نبودیم. اگر کشورهای باقی مانده در برجام بتوانند کاری انجام دهند که ایران از مزایای رفع تحریم‌ها و برجام بهره‌مند شود، در برجام باقی خواهد ماند، اما آنها فقط در حوزه بانکداری راه‌حل اینستکس را معرفی کرده‌اند. اروپایی‌ها نتوانستند خواسته ما را محقق کنند در حالی که آنها خود را متعهد کرده بودند.

نرخ ارز در صرافی‌های بانکی دیروز یکشنبه پس از اعلام موضع جدید ایران درباره برجام نسبت به روز شنبه هیچ تغییری نکرد اما آینده در روزهای بعد قیمت دلار از این اتفاق متاثر نخواهد شد؟

علی قربانی، عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس در گفتگو با «تجارت‌نیوز» درخصوص آغاز اجرای گام دوم کاهش تعهدات برجامی ایران و عملیاتی نشدن اینستکس، گفت: اروپایی‌ها پس از گذشت یک سال از خروج آمریکا از برجام کانال مالی یا اینستکس را ایجاد کرده‌اند، اما تا امروز اقدام عملی در رابطه با فروش نفت ایران و مباحث مالی انجام نداده‌اند.

نماینده مردم بجنورد در مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: تا امروز اقدام عملی چه در جهت خرید نفت ما از سمت اروپا و شرکت‌های بزرگ اروپایی و چه در بحث معاملات مالی انجام نشده است. ایران در دو ماه قبل گام اول کاهش تعهدات برجامی را اجرایی کرد و امروز هم اجرای گام دوم کاهش تعهدات برجامی ایران آغاز شد.

این نماینده مردم در مجلس دهم افزود: معتقدم تاکنون سیاست‌های کشور از جمله اجرای سیاست کاهش تعهدات برجامی در راستای منافع کشور سیاست‌های منطقی و عاقلانه‌ای بوده است.

نماینده مردم بجنورد در مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: آمریکایی‌ها و اروپایی‌ها بیشتر از این نمی‌توانند به اقتصاد ایران فشار وارد کنند که بخواهند در آینده وضعیت اقتصادی کشور بدتر شود.

این نماینده مردم در مجلس دهم افزود: قطعا وضعیت اقتصادی ایران بدتر از این نخواهد شد. ایران پایبند به اجرای سیاست‌های اتخاذ شده خود است، اما اگر اروپایی‌ها کانال مالی اینستکس را عملیاتی کنند به این صورت که هم از ایران نفت خریداری کرده و هم منابع مالی لازم را تامین کنند، ایران مشکلی با اروپا و سایر اعضای برجام نخواهد داشت، اما اگر هیچ اقدام عملیاتی صورت نگیرد ماندن در برجام هیچ منفعتی برای کشور به همراه ندارد.

نماینده مردم بجنورد در مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: تا امروز هیچ کانال مالی ایجاد نشده که اروپایی‌ها بخواهند آن را قطع کنند تا وضعیت اقتصادی ایران بدتر شود به همین جهت نگرانی بابت افزایش قیمت دلار در ماه‌های آینده وجود ندارد.

عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس شورای اسلامی گفت: معتقدم که اروپایی‌ها مجبور خواهند شد که شرایط ایران را بپذیرند و به تعهداتی که در برجام داده بودند حداقل پایبند باشند.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.