کد مطلب: ۴۳۸۱۰۵

تجارت‌نیوز بررسی کرد:

چرا با وجود کاهش نرخ بهره، طلا گران نشد؟

چرا با وجود کاهش نرخ بهره، طلا گران نشد؟

درحالی‌که عمدتا با کاهش نرخ بهره، قیمت طلا افزایش می‌یابد، اما طی دو هفته اخیر که فدرال‌رزرو در دو نوبت اقدام به کاهش نرخ بهره کرد، قیمت طلا هم روند نزولی گرفته و به کانال هزار و 500 دلار بازگشته است.

عمدتا کاهش نرخ بهره از سوی فدرال‌رزرو و دیگر بانک‌های مرکزی جهان، شرایط را برای رشد قیمت طلا آماده می‌کند. با این حال‌ به ‌نظر می‌رسد، سیاست‌های بانک‌های مرکزی برای کاهش پیامدهای اقتصادی ناشی از شیوع ویروس کرونا، نظر سرمایه‌گذاران را جلب نکرده است.

تا جایی که موسسه مالی و بانکداری گلدمن سَکس به‌تازگی در یادداشتی نوشته است: ویروس کرونا اختلال بی‌سابقه‌‌ای را در بازارهای مالی ایجاد کرده است. مجموعه‌ای از عوامل از جمله کاهش نقدینگی در بازارها و تشدید نااطمینانی‌ها ممکن است موجب شود، شاخص S&P 500 تا سطح دو هزار افت کند.

به گزارش تجارت‌نیوز ، این در حالی است که عمدتا از نظر تحلیلگران، مهم‌ترین رقیب طلا، بازار سهام آمریکاست. یعنی اگر سهام آمریکا افت کند، قاعدتا قیمت جهانی طلا باید افزایش یابد. پس چرا کاهش نرخ بهره و افت بازار سهام، کمکی به بازار فلز زرد نکرد؟

در ادامه ابتدا به برخی از اقدامات بانک‌های مرکزی در سراسر جهان و پس از آن دلایل افت قیمت‌ طلا از نگاه برخی تحلیلگران اشاره شده است:

فدرال‌رزرو

دو هفته پیش فدرال‌رزرو در جلسه‌ای از پیش‌ تعیین‌نشده، نرخ بهره را 50 واحد کاهش داد. روز یکشنبه اما در یک جلسه اضطراری دیگر، نرخ بهره در آمریکا از 1.125 درصد به 0.25 درصد کاهش یافت. گفته می‌شود، این بزرگ‌ترین کاهش نرخ بهره از سوی فدرال‌رزرو در قرن 21 محسوب می‌شود.

بزرگ‌ترین کاهش قبلی، در زمان بحران مالی سال 2008 بود که نرخ بهره در ماه پایانی سال به میزان 0.75 درصد کاهش یافته بود.

از دیگر اقدامات بانک مرکزی ایالات متحده، کاهش نرخ سواپ برای دیگر بانک‎های مرکزی و تزریق 700 میلیارد دلار به بازارهای مالی است.

بانک مرکزی ژاپن

بانک مرکزی ژاپن در جلسه روز دوشنبه، نرخ بهره را ثابت نگه داشت. اما بسته اقدامات حمایتی به ارزش چهار میلیارد دلار برای حمایت از شرکت‌های کوچک و متوسط در نظر گرفت.

همچنین به‌دنبال کاهش نرخ بهره در آمریکا، سیاستگذاران بانک مرکزی ژاپن اعلام کردند که خرید اوراق خود را دو برابر کرده و به 12 تریلیون ین (معادل 112.6 میلیارد دلار) افزایش خواهند داد.

بانک مرکزی چین

بانک مرکزی چین نرخ بهره را بدون تغییر و در سطح 3.15 درصد نگه داشت. اما روز دوشنبه بانک مرکزی با پیشنهاد ارائه تسهیلات یک‌ساله به بانک‌ها، 100 میلیارد یوان دیگر به بازارهای این کشور تزریق کرد.

بانک مرکزی نیوزیلند

بانک مرکزی این کشور هم با حمایت از سیاست‌های انبساطی، نرخ بهره را 75 واحد کاهش داد و به 0.25 درصد رساند. همچنین این اطمینان به بازارها داده شد که دست‌کم به‌مدت یک‌سال نرخ بهره در همین سطح باقی خواهد ماند.

بانک مرکزی کره جنوبی

در کره جنوبی هم بانک مرکزی نرخ بهره را 50 واحد کاهش داد و به 0.75 درصد رساند.

بانک مرکزی استرالیا

بانک مرکزی استرالیا نیز اعلام با با ادامه علملیات بازخرید اوراق، 8.8 میلیارد دلار (معادل 5.4 میلیارد دلار آمریکا) نقدینگی به بازار تزریق خواهد کرد.

بانک مرکزی کانادا

بانک مرکزی کانادا هم در جلسه روز جمعه نرخ بهره را 50 واحد کاهش داد و به 0.75 درصد رساند. این دومین بار بود که کانادا نرخ بهره را طی دو هفته گذشته کاهش می‌داد.

بانک مرکزی سریلانکا

در این کشور هم نرخ بهره 25 واحد کاهش یافت و به 7.25 درصد رسید.

بانک مرکزی انگلیس

هفته گذشته نرخ بهره در این کشور 50 واحد کاهش یافت. رئیس جدید بانک مرکزی انگلیس اعلام کرده اقدامات لازم برای جلوگیری از تبعات اقتصادی ویروس کرونا را انجام خواهد داد.

در خاورمیانه هم بانک مرکزی کویت و امارات متحده عربی به ترتیب نرخ بهره را 100 واحد و 75 واحد کاهش دادند.

بانک مرکزی هند نیز اعلام کرده از ماه آپریل نرخ بهره را کاهش خواهد داد.

علی‌رغم تمامی این اقدامات اما کاهش نقدینگی در بازارهای سهام وجود دارد و قیمت طلا هم به کانال هزار و 500 دلار وارد شده است.

این در حالی است که چند هفته پیش قیمت طلا با عبور از هزار و 700 دلار به بالاترین سطح هفت سال گذشته رسیده بود. در هفته گذشته طلا با افت بیش از 9 درصد، بدترین عملکرد هفتگی خود را طی سه دهه گذشته به‌ثبت رساند.

تحلیلگران چه می‌گویند؟

جیم ویکوف، تحلیلگر موسسه کیتکومتالز، در این زمینه گفته است: به‌نظر می‌رسد، تحت تاثیر شیوع ویروس کرونا، اعتماد معامله‌گران و سرمایه‌گذاران به بازار از بد به بدتر تغییر کرده است. به همین دلیل سرمایه‌گذاران برای نقدینگی و پوشش زیان، به فروش طلا روی آورده‌اند.

به‌گفته او، در دوران وقوع بحران مالی سال 2008 هم چنین اتفاقی رخ داد. با سقوط ارزش سهام و کاهش نقدینگی (مارجین کال شدن سرمایه‌گذاران) ، طلا به مدت سه ماه همراه با بازار سهام روند نزولی داشت.

فیل فلین، تحلیلگر ارشد پرایس فیوچرز گروپ هم معتقد است، احتمالا بانک‌های مرکزی در جهان برای مقابله با تبعات اقتصادی ویروس کرونا و ایجاد نقدینگی ناچار به فروش ذخایر طلای خود هستند.

جدیدترین اتفاقات مربوط به طلا را می‌توانید در سلسله اخبار قیمت جهانی طلا تجارت‌نیوز ملاحظه کنید.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.