کد مطلب: ۴۸۱۳۶۳

شوک اولیه خبر کرونای ترامپ به بازارها / کدام بازارها بیشتر متاثر شدند؟

شوک اولیه خبر کرونای ترامپ به بازارها / کدام بازارها بیشتر متاثر شدند؟

خبر کرونا گرفتن ترامپ، موجب سقوط سهام در آسیا شد و شاخص سهام در آمریکا 4/ 1 درصد افت کرد و قیمت نفت نیز حدود سه درصد کاهش یافت. در همین حال قیمت دلار آمریکا در برابر برخی ارزها مثل دلار استرالیا یک درصد افزایش یافت. قیمت یورو و ین ژاپن نیز نسبت به دلار نیم‌درصد کاهش یافت.

به گزارش تجارت‌نیوز ، خبر مبتلا شدن رئیس جمهور آمریکا به کرونا بر بازارهای مختلف تاثیر گذاشته است. با این حال برخی این اثرگذاری را شوک اولیه توصیف کرده‌اند و منتظرند در روزهای آینده در صورت تداوم این وضعیت، بازارها واکنش جدیدی را از خود بروز دهند. اما واکنش اولیه بازارها به این خبر چه بود؟

طبق نوشته‌ای در نیویورک‌تایمز، دونالد ترامپ اولین رهبر دنیا نیست که به این بیماری مبتلا می‌شود. بوریس جانسون، نخست‌وزیر بریتانیا و ژائر بولسونارو، رئیس‌جمهوری برزیل نیز پیشتر به این بیماری دچار شده بودند. از این دو نفر حال جانسون بسیار بد شد و حتی احتمال مرگ او نیز وجود داشت اما بولسونارو بیماری را راحت‌تر طی کرد. این بیماری برای ترامپ 74 ساله خطر بیشتری دارد و خبر در مورد اینکه رئیس‌جمهور آمریکا به یک بیماری بالقوه کشنده مبتلا شده است می‌تواند، بیش از هر رهبر دیگری، پیامد جهانی داشته باشد. از جمله اینکه این خبر موجب سقوط سهام در آسیا شد و شاخص سهام در آمریکا 4/ 1 درصد افت کرد و قیمت نفت نیز حدود سه درصد کاهش یافت.

روزنامه دنیای اقتصاد در توضیح بیشتر این اتفاق نوشته است: در روزهای اخیر با توجه به تداوم پاندمی کرونا که بازار تقاضا را به شدت تحت تاثیر قرار داده و همچنین افزایش تولید نفت خام، قیمت نفت پیش از این رخداد هم روند کاهشی را تجربه می‌کرد. در همین حال قیمت دلار آمریکا در برابر برخی ارزها مثل دلار استرالیا یک درصد افزایش یافت.

قیمت یورو و ین ژاپن نیز نسبت به دلار نیم‌درصد کاهش یافت. در منطقه آسیا و اقیانوسیه، بازارهای مهم سهام مانند شانگهای و هنگ‌کنگ تعطیل بودند و بازار سهام استرالیا 3/ 1 درصد سقوط کرد. با این حال برخی ناظران این نوسانات در بازارها را «شوک اولیه» و زودگذر توصیف کرده‌اند. اما ابتلای رئیس‌جمهور آمریکا به ویروس کرونا، آن هم تنها ۳۰ روز مانده به انتخابات این کشور، فقط در بازارهای جهانی سروصدا به پا نکرد. ولادیمیر پوتین، همتای روس دونالد ترامپ، صبح جمعه در تلگرامی خطاب به او آرزوی شفای عاجل برای رئیس‌جمهور آمریکا و همسرش کرده است. بوریس جانسون به ترامپ پیامی داده و آرزو کرده است که زودتر بهبود پیدا کند. از سوی دیگر تدروس آدانوم، رئیس سازمان جهانی بهداشت، نیز در واکنش به خبر ابتلای ترامپ و همسرش برای آنها آرزوی بهبودی سریع کرد.

تاثیر احتمالی خبر ابتلای ترامپ به کرونا بر بازارهای داخلی را هم در گزارش « کرونا ترامپ و بازارها » بخوانید.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.