کد مطلب: ۱۹۰۵۳۲

تحریم بزرگترین اپراتور بندری کشور

تحریم بزرگترین اپراتور بندری کشور

مدیرعامل بزرگ‌ترین اپراتور بنادر کشور گفت: این شرکت از خردادماه امسال به‌طور کامل از سپاه قطع وابستگی کرده و تحریم این شرکت درحال حاضر ناجوانمردانه و ظالمانه است.

مدیرعامل بزرگ‌ترین اپراتور بنادر کشور گفت: این شرکت از خردادماه امسال به‌طور کامل از سپاه قطع وابستگی کرده و تحریم این شرکت درحال حاضر ناجوانمردانه و ظالمانه است.

به گزارش تجارت‌نیوز ، مهدی اعتصام، در نشست خبری بیست‌وپنجمین همایش هماهنگی ارگان‌های دریایی که در روزهای ۱۰ و ۱۱ بهمن سال جاری در چابهار برگزار می‌شود، گفت: این شرکت اپراتور بنادر کشور در هفدهمین همایش ارگان‌های دریایی در سال ۸۸ نیز میزبان ارگان‌های دریایی بود و این دومین بار است که این همایش را برگزار می‌کند.

وی با ابراز تسلیت درگذشت ۳۲ نفر از خدمه نفتکش سانچی، تاکید و رهبر معظم انقلاب بر توسعه سواحل مکران یادآور شد و گفت: درحال حاضر فاز یک توسعه بندر شهید بهشتی چابهار با سرمایه ‌ذاری سنگین در بخش لایروبی، ایجاد کانال و ساخت اسکله انجام شده و این فاز به افتتاح رسیده است ضمن اینکه جرثقیل‌های بزرگ بندری نیز در بندر شهید بهشتی نصب و امکان تحویل گیری شناورهای اقیانوس‌پیما فراهم شده است.

اعتصام با اشاره به قرار گرفتن بندر چابهار در کریدور شمال-جنوبی افزود: با تکمیل خط آهن چابهار به زاهدان و همچنین قزوین-رشت-آستارا امکان اتصال این بندر به کشورهای حوزه سی‎آی‌اس و همچنین قفقاز و اروپا نیز بااستفاده از حمل‌ونقل ریلی فراهم خواهد شد.

مدیرعامل بزرگترین اپراتور بنادر کشور، سرمایه‌گذاری پاکستان در بندر کراچی با ظرفیت ۳ میلیون تن و همچنین عراق در بنادر فاو و بصره و کشورهای امارات، عمان و کویت واشاره و تصریح کرد: ایران کوتاه‌ترین مسیر برای دسترسی شرق آسیا به کشورهای سی‌آی‌اس را داراست و سرمایه‌گذاری در بندر چابهار از هر نظر قابل توجیه است. همچنین مسائل امنیتی در جنوب شرق کشور کاملا مساعد بوده و هیچ محدودیت امنیتی وجود ندارد که سبب می‌شود چابهار بتواند جاذب سرمایه‌های بخش خصوصی باشد.

دبیر بیست‌وپنجمین همایش ارگان‌های دریایی شعار این همایش را توسعه حمل‌ونقل دریایی با رویکرد اقتصاد مقاومتی عنوان و اظهار کرد: در این همایش قرار است پنل‌های کاربردی و عملیاتی با موضوع رسیدگی به مشکلات بخش حمل‌ونقل دریایی و ایجاد هماهنگی میان نهادهای دریایی برگزار شود.

به گفته اعتصام، ارگان‌های دریایی دولتی حاضر در این همایش شامل شرکت ملی نفتکش، شرکت کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران، سازمان حفاظت محیط زیست، گمرک، نیروهای دریایی سپاه و ارتش و سازمان بنادر و دریانوردی می‌شود.

وی از موضوعات اصلی این همایش را تاکید بر توسعه گردشگری دریایی با رویکرد اکوتوریسم دریایی، توسعه حمل‌ونقل لجستیک دریایی، نقش بخش خصوصی در توسعه بنادر و همچنین مباحث مربط با ارتقای ایمنی و امنیت دریا و سواحل با تمرکز بر شناورهای کوچ اعلام کرد ضمن اینکه مواردی چون بنادر ریل پایه، مدیریت یکپارچه بندری و نقش بنادر در ترانزیت صادرات کالا را نیز در این همایش مطرح شده و کارشناسان به اظهار نظر خواهند پرداخت.

دبیر بیست‌وپنجمین همایش ارگان‌های دریایی با اشاره به احتمال حضور معاون اول رئیس‌جمهور، وزرای راه و شهرسازی، صنعت، معدن و تجارت و دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح و معاون رئیس‌جمهور و رئیس سازمان حفاظت محیط زیست در این همایش ادامه داد: من منتقد کثرت همایش‌ها و نمایشگاه‌های دریایی هستم و گویا برگزاری این همایش‌ها برای عده‌ای به بیزینس و تجارت تبدیل شده است که این وضعیت باید سامان‌دهی شود. کثرت همایش‌های دریایی آزاردهنده است و سایر ارگان‌ها نیز به این وضع معترضند که باید با محوریت سازمان بنادر سالی یک‌بار همایش ارگان‌های دریایی برای دور هم شدن نهادهای دولتی و همایش بخش خصوصی با محوریت انجمن مهندسی حمل‌ونقل دریایی برگزار شود اما این درحالی است که در سه ماه جاری، شش همایش مرتبط با صنایع دریایی برگزار می‌شود که جای انتقاد دارد.

مدیرعامل این اپراتور بندری کشور در خصوص تحریم این شرکت از سوی دولت آمریکا اظهار داشت: بحث تحریم کاتسا برای نظام و شرکت‌های مذکور شده در این تحریم بسیار جدی است این درحالی است که ما بی‌جهت در این تحریم‌ها آورده شده‌ایم، چرا که از ۱۷ خرداد امسال این شرکت از سوی یک موسسه اعتباری خریداری شد و هیچ‌گونه وابستگی به سپاه نداریم ولی دولت آمریکا بر اساس اطلاعات قبلی تصمیم به تحریم ما گرفت که ناجوانمردانه است.

وی در خصوص اپراتور بندر چابهار گفت: از آن‌جا که میان ایران و هند برای اپراتوری این بندر تعهداتی وجود دارد فعلا قرار نیست اپراتورهای ایرانی در بندر شهید بهشتی فعالیت داشته باشند.

اعتصام در خصوص نوسازی ناوگان دریایی گفت: به شدت به این موضوع نیازمندیم؛ هم در بخش شناورهای کوچک و مسافری و هم شناورهای پشتیبانی و تخصصی نیازمند نوسازی ناوگان هستیم، ضمن اینکه تولید کنندگان داخلی شناور می‌توانند درخصوص تولید شناورهای کوچک ورود کنند ولی در خصوص ناوگان دریایی سنگین، ظرفیت تولیدکنندگان داخلی محدود بوده که باید با همکاری کشتی‌سازان خارجی به این موضوع ورود کنند.

منبع: مهر

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.