کد مطلب: ۸۰۵۶۱۰

تجارت‌نیوز گزارش می‌دهد:

تحلیل بنیادی «ستران»/ بورس کالا ریسک قیمت‌گذاری دستوری را از بین برد؟

تحلیل بنیادی «ستران»/ بورس کالا ریسک قیمت‌گذاری دستوری را از بین برد؟

ورود سیمانی‌ها به بورس کالا در خرداد ماه سال 1400 امیدها را برای پایان قیمت‌‌گذاری دستوری و کوتاه‌شدن دست دلالان از بازار این محصول زنده کرد. حتی برخی آن را تولدی دیگر برای صنعت سیمان می‌دانستند. اما همچنان برخی از کارشناسان از سایه قیمت‌گذاری دستوری به عنوان مهم‌ترین ریسک این صنعت یاد می‌کنند.

به گزارش تجارت‌نیوز ، پیش از راه‌اندازی صنعت سیمان در ایران، سیمان مورد نیاز کشور از روسیه و از مسیر باکو تامین می‌شد. سپس شرکت سیمان ری توانست با ظرفیت تولید 100 تن سیمان در روز، عنوان اولین کارخانه سیمان ایران را نصیب خود کند.

حال اما این صنعت در ایران پیشرفت قابل توجهی داشته و دست واردات را کوتاه کرده است. چرا که تعدد شرکت‌های سیمانی داخلی جواب نیاز ساخت و ساز کشور را می‌دهد و دیگر نیازی به واردات این کالای ارزشمند نیست.

نکته مهم در بررسی سهام شرکت‌های سیمانی، غیرقابل تجارت بودن این محصول است. چرا که با هزینه بالای حمل و نقل سیمان به دلیل وزن بالای آن، عملا تجارت این محصول جنبه اقتصادی ندارد.

همچنین از آنجا که تولید سیمان به مواد اولیه و تکنولوژی پیشرفته‌ای وابسته نیست و کشورها، برای ساخت و ساز به این محصول نیازمند هستند، عموما کشورها سیمان مصرفی خود را در داخل تولید می‌کنند.

از این رو تجارت این محصول در جهان تنها چهار الی پنج درصد تولید جهانی آن است و این عدد در بهترین حالت به تنها هفت درصد کل تولید سیمان می‌رسد.

گفتنی است این رقم در ایران کمی متفاوت است و آمارها نشان می‎‌دهد که صادرات سیمان در ایران حدود 24 درصد تولید کشور است.

تولید سیمان

کشمکش‌های صنعت سیمان با ساخت و ساز

گفتنی است رکود ساخت و ساز کشور در سال‌های گذشته به دلیل گرانی مصالح ساختمانی، افت حاشیه سود انبوه‌سازان و کاهش تقاضای مسکن از سوی مردم به دلیل گرانی از مهم‌ترین چالش‌های سال‌های اخیر صنعت سیمان است.

همین امر سبب شد تا در سال‌های گذشته این محصول در بازار ایران با کاهش تقاضا و مازاد عرضه روبه‌رو شود و شرکت‌های سیمانی به فکر صادرات محصولات خود بیفتند.

از طرفی بازارهای هدف این شرکت‌ها در خارج از کشور نیز توان پاسخ‌گویی به آن را ندارند چرا که کشورهای منطقه نیز کماکان با معضل رکود ساخت و ساز ناشی از جنگ دست و پنجه نرم می‌کنند.

اما مشکل کمبود انرژی که در سال‌های گذشته به شکل جدی‌تری روی تولید داخل موثر است از دیگر ریسک‌های مهم این صنعت حساب می‌شود. چرا که تولید سیمان همواره تحت تاثیر قطعی برق در تابستان و کمبود گاز در زمستان است و صنعتی که دلیل پیشرفت آن فراوانی انرژی و قیمت پایین مواد اولیه بود را با معضل روبه‌رو کرده است.

کارنامه ضعیف سیمان تهران در اولین ماه 1402

تولید و فروش ستران ماهانه

بررسی گزارش عملکرد ماهانه سیمان تهران نشان می‌دهد، شرکت پس از جهش نسبی تولید و فروش در اسفندماه، بار دیگر در فروردین 1402 به میانگین تولید و فروش پنج ماهه خود نزدیک شده است.

بر اساس گزارش عملکرد ماهانه فروردین‌ماه سیمان تهران مقدار تولید این شرکت با کاهش 29 درصدی روبه‌رو شد و از 310 هزار و 780 تن در اسفند 1401 به 222 هزار و 91 تن در این ماه رسید.

لازم به ذکر است این عدد در مدت مشابه سال گذشته 220 هزار و 376 تن ثبت شده بود. بر این اساس مقدار تولید سیمان تهران در فروردین 1402 نسبت به مدت مشابه سال گذشته حدود یک درصد افزایش داشته است.

بررسی بیشتر این گزارش نشان می‌دهد که این شرکت در ماه مذکور توانست 220 هزار و 260 تن از سیمان تولیدی خود را به فروش برساند و از آن حدود 180 میلیارد تومان درآمد کسب کند.

گفتنی است مقدار فروش شرکت در فروردین 1402 در مقایسه با اسفند 1401 حدود 27 درصد کاهش و در مقایسه با فروردین 1401 حدود چهار درصد افزایش داشته است.

البته افت درآمد شرکت در این ماه نسبتا کمتر از افت مقدار تولید شرکت بود و این عدد در مقایسه با درآمد اسفند 1401 حدود 22 درصد کاهش داشته است.

گفتنی است درآمد حاصل از فروش ستران در فروردین امسال نسبت به مدت مشابه سال گذشته بیشتر از 65 درصد داشته است.

درآمد فروش ستران

لازم به ذکر است عمده تولید و فروش سیمان شرکت سیمان تهران در فروردین‌ماه به صورت فله‌ای بوده است. نرخ فروش فله‌ای سیمان نیز با توجه به اطلاعیه شرکت 809 هزار تومان به ازای هر تن است.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.