کد مطلب: ۷۳۷۳۲۱

تجارت‌نیوز گزارش می‌دهد:

تحلیل بنیادی نماد فملی

تحلیل بنیادی نماد فملی

فملی با ارزش بازاری حدود 272 هزار میلیارد تومان یکی از مهم‌ترین لیدرهای بورس و گروه فلزات اساسی به شمار می‌رود. این گزارش صورت‌های مالی و بازدهی سهام شرکت «ملی صنایع مس ایران» را بررسی می‌کند.  

به گزارش تجارت‌نیوز ، فملی با ارزش بازاری حدود 272 هزار میلیارد تومان یکی از مهم‌ترین لیدرهای بورس و گروه فلزات اساسی به شمار می‌رود. این گزارش صورت‌های مالی و بازدهی سهام شرکت «ملی صنایع مس ایران» را بررسی می‌کند.

با شرکت ملی صنایع مس ایران بیشتر آشنا شویم

به دنبال ثبت معدن مس سرچشمه در سال 1328 شرکت «سهامی صنایع مس کرمان» در سال 1346 تاسیس شد. دو سال پس از آن شورای اقتصاد وقت، معدن مس سرچشمه را ملی اعلام کرد.

گفتنی است این شرکت در تیرماه سال 55 به شرکت ملی صنایع مس ایران تغییر نام داد و به دنبال آن کلیه فعالیت‌های معادن مس کشور از قبیل اکتشاف، استخراج و تولید محصولات بر عهده این شرکت قرار گرفت.

سهام این شرکت با نماد «فملی» در بهمن ماه 1385 با قیمت 370 تومان برای اولین بار عرضه شد. سرمایه این شرکت در زمان عرضه اولیه حدود 579 میلیارد تومان ثبت شده بود که پس از طی چند مرحله افزایش سرمایه به 40 هزار میلیارد میلیارد تومان رسید.

سهامداران فملی چه شرکت‌هایی هستند؟

«سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی ایران» با در اختیار گرفتن بیشتر از 12 درصد از سهام فملی با ارزش حدودی 29 هزار و 885 میلیارد تومان، بزرگترین سهامدار عمده فملی محسوب می‌شود.

موسسه صندوق بازنشستگی شرکت ملی صنایع مس ایران و شرکت سرمایه‌گذاری صدر تامین نیز هر یک با تصاحب 7.88 و 5.41 درصد از سهام این شرکت دیگر سهامداران عمده این شرکت تلقی می‌شوند. گفتنی است 43.11 درصد از سهام فملی نیز در اختیار سهامداران خرد یا به اصطلاح شناور است.

گراف زیر ترکیب سهامداران فملی و درصد مالکیت آن‌ها را نشان می‌دهد.

سهامدارن فملی

سهامداران فملی و درصد مالکیت آن‌ها

فملی از شاخص کل پیشی گرفت

همان‌طور که در جدول زیر مشخص است سهام شرکت ملی صنایع مس ایران در تمامی بازه‌های زمانی خود بازدهی بهتری از گروه فلزات اساسی ثبت کرده است.

برای مثال در سه ماه اخیر قیمت سهام فملی 34.51 درصد رشد کرده، این در حالی است که میانگین گروه فلزارت اساسی و شاخص کل به ترتیب افزایش 28.51 و 4.05 درصدی را ثبت کرده است. همچنین این سهم در بازه زمانی سه ساله بازدهی 569 درصدی را از خود به جای گذاشته است.

بازدهی فملی

مقایسه بازدهی فملی با شاخص کل

افزایش 92 درصدی سود خالص فملی در سال 1400

بررسی صورت‌های مالی سالانه شرکت ملی صنایع مس ایران در مسیر افزایش سودسازی بوده است. به طوری که در سال 99 سود خالص این شرکت با رشد 118 درصدی خود را از 11 هزار و 959 میلیارد تومان در سال 98 به 26 هزار و 45 میلیارد تومان رساند.

همچنین صورت‌های مالی سال 1400 فملی نیز خبر از افزایش 92 درصدی سودسازی این شرکت در این سال می‌دهد. از این رو سود خالص این شرکت در سال گذشته حدود 50 هزار و 64 میلیارد تومان ثبت شده است.

سود انباشته شرکت ملی صنایع مس ایران نیز در سال 1400 حدود 48 هزار و 369 میلیارد تومان ثبت شده که در مقایسه با سال 1399 حدود 87 افزایش داشته است.

سودسازی فملی

اعداد به میلیارد تومان است

در مقابل، صورت‌های مالی 6 ماهه ملی صنایع مس ایران خبر از کاهش 9 درصدی سودسازی این شرکت در نیمه نخست سال جاری می‌دهد. EPS این شرکت نیز در این دوره معادل 55 تومان ثبت شده است.

برای مطالعه بیشتر به بخش کدال تجارت‌نیوز مراجعه کنید.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.