کد مطلب: ۷۵۸۵۶۷

تجارت‌نیوز گزارش می‌دهد:

تحلیل بنیادی وبملت / افزایش حاشیه سود به دنبال افزایش درآمد

تحلیل بنیادی وبملت / افزایش حاشیه سود به دنبال افزایش درآمد

نگاهی به صورت‌های مالی 9 ماهه وبملت نشان می‌دهد، این بانک با کنترل هزینه‌ها و افزایش درآمدهای خود موفق شده است جهش 260 درصدی در سود خالص خود ایجاد کند و این عدد را به 17 هزار و 54 میلیارد تومان برساند.

به گزارش تجارت‌نیوز ، سهام بانک ملت که در تیرماه سال 1359 از ادغام ۱۱ بانک دیگر تاسیس شد در بهمن ۸۷ در بورس اوراق بهادار تهران عرضه شد.

سرمایه این بانک در زمان عرضه اولیه هزار و 310 میلیارد تومان بود که پس از چند مرحله افزایش سرمایه به 26 هزار و 204 میلیارد تومان رسید.

آخرین افزایش سرمایه بانک ملت مربوط به تیرماه 1401 است که به موجب آن سرمایه این بانک حدود 26 میلیارد تومان افزایش یافت.

سهام بانک ملت با ارزش بازاری 91 هزار و 86 میلیارد تومان از مهمترین لیدرهای گروه بانکی محسوب می‌شود.

نسبت کفایت سرمایه بانک ملت

نسبت کفایت سرمایه در بانک‌ها نشان می‌دهد که یک بانک تا چه حدی می‌تواند ریسک‌های پیش‌ رو را از طریق سرمایه خود کنترل کند. بنابراین کفایت سرمایه شاخصی برای سنجش میزان توانایی بانک‌ها در حمایت از سرمایه‌گذاران در مقابل ریسک‌ها و زیانهاست. بانک مرکزی ایران حداقل این شاخص برای بانک‌های داخلی را هشت درصد تعیین کرده است.

بر اساس گزارش تفسیری 9 ماهه 1401 بانک ملت، نرخ کفایت سرمایه این بانک 8.05 محاسبه شده که در مقایسه با پایان سال 1400 حدود 0.39 واحد کاهش یافته است.

نرخ کفایت سرمایه بانک ملت در مقایسه استاندارد بانک مرکزی حداقلی است ولی در مقایسه با سایر رقبا وضعیت نسبتا خوبی دارد.

وبملت از شاخص گروه بانکی پیشی گرفت

جدول مقایسه بازدهی وبملت با شاخص گروه بانکی‌ها به خوبی نشان می‌دهد که سهام بانک ملت در بازه‌های زمانی کوتاه‌مدت و میان‌مدت از گروه خود پیشی گرفته است.

برای مثال در بازه زمانی 6 ماهه، در حالی که شاخص کل حدود پنج درصد کاهش داشته، سهام این بانک 18.37 درصد بازدهی کسب کرده است.

همچنین در بازه زمانی سالانه نیز وبلمت عملکرد بسیار بهتری از شاخص گروهش ثبت کرده و توانست سود حدود 45 درصدی نصیب سهامداران خود کند.

بازدهی وبملت

گزارش عملکرد 9 ماهه بانک ملت

بررسی صورت‌های مالی 9 ماهه امسال بانک ملت نشان می‌دهد، درآمد حاصل از تسهیلات اعطایی و سهم سود سپرده‌گذاران این بانک در این دوره به ترتیب 76 هزار و 501 میلیارد تومان و 35 هزار و 465 میلیارد تومان ثبت شده است.

مقایسه این اعداد با مدت مشابه سال گذشته خبر از افزایش 65 درصدی درآمد حاصل از تسهیلات اعطایی بانک ملت و 40 درصدی سهم سود سپرده‌گذاران می‌دهد.

همین امر سبب شد تا خالص درآمد تسهیلات و سپرده‌گذاری این بانک در این مدت 41 هزار و 35 میلیارد تومان ثبت شود و در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته حدود 95 درصد بالا برود.

درآمد وبملت

در سوی دیگر با وجود افزایش 18 درصدی هزینه کارمزد این بانک در 9 ماهه سال 1401 نسبت به مدت مشابه سال گذشته، درآمد کارمزد بانک ملت با جهشی 76 درصدی مواجه شده است. بر این اساس خالص درآمد کارمزد بانک ملت در این دوره با افزایشی معادل 113 درصد نسبت به 9 ماهه سال 1400 به چهار هزار و 927 میلیارد تومان رسیده است.

تمامی این موارد منجر به رشد 110 درصدی جمع درآمدهای عملياتی این بانک در این دوره 9 ماهه شده است.

نگاهی به صورت مالی 9 ماهه 1401 وبملت نشان می‌دهد که این شرکت با کنترل هزینه‌ها و افزایش درآمدهای خود موفق شده است جهش 260 درصدی در سود خالص خود ایجاد کند و این عدد را به 17 هزار و 54 میلیارد تومان برساند.

به علاوه، بانک ملت در دوره 9 ماهه 1401 موفق شد به ازای هر سهم 65 تومان سود محقق کند.

افزایش حاشیه سود وبملت در پاییز 1401

نسبت‌های مالی بانک ملت نشان می‌دهد که حاشیه سود خالص این بانک در پاییز امسال نسبت به تابستان همین سال 12.53 درصد بیشتر شده و از 19.66 درصد به 32.19 درصد رسیده است.

گفتنی است حاشیه سود خالص این بانک در پاییز سال گذشته 23.69 درصد محاسبه شده بود که با توجه به عملکرد این بانک در فصل سوم سال 1401 این درصد بهبود یافته است.

حاشیه سود خالص

گزارش‌های بیشتر را در صفحه اخبار بورس بخوانید.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.