خبر مهم:

کد مطلب: ۷۳۹۰۸۹

تجارت‌نیوز گزارش می‌دهد:

تحلیل بنیادی نماد کگل

تحلیل بنیادی نماد کگل

کگل با ارزش بازاری 154 هزار میلیارد تومان در گروه استخراج کانه‌های فلزی معامله می‌شود. این گزارش صورت‌های مالی و بازدهی سهام شرکت «سنگ‌آهن گل‌گهر» را بررسی می‌کند.

به گزارش تجارت‌نیوز ، کگل با ارزش بازاری 154 هزار میلیارد تومان در گروه استخراج کانه‌های فلزی معامله می‌شود. این گزارش، صورت‌های مالی و بازدهی سهام شرکت «سنگ‌آهن گل‌گهر» را بررسی می‌کند.

عملیات اکتشاف سنگ آهن گل‌گهر در سال 1348 توسط شرکت خصوصی ایران باریت آغاز و از سال 1353 به شرکت ملی فولاد ایران واگذار شد.

این عملیات در طول سال‌های جنگ تحمیلی با وقفه طولانی مواجه و مجددا از سال 1370 کلیه دارایی‌ها و دیون این معدن به شرکت معدنی و صنعتی گل‌گهر منتقل شد.

شرکت سنگ آهن گل‌گهر در اواخر سال 70 با سرمایه اولیه 10 میلیارد تومان در اداره ثبت شرکت‌های شهرستان سیرجان به ثبت رسید. در ادامه سرمایه این شرکت پس از چند مرحله افزایش سرمایه به 10 هزار میلیارد تومان رسید.

گفتنی است سهام این شرکت در شهریورماه سال 1383 با قیمت هزار و 200 تومان در بورس اوراق بهادار تهران عرضه شد.

سهامداران کگل چه شرکت‌هایی هستند؟

همان‌طور که در گراف زیر مشخص است شرکت گروه سرمایه‌گذاری امید با در اختیار گرفتن 22.54 درصد از سهام شرکت سنگ‌آهن گل‌گهر بزرگترین سهامدار عمده این شرکت به حساب می‌آید.

همچنین شرکت فولاد مبارکه و شرکت گروه توسعه مالی مهر آیندگان نیز هر یک با در اختیار گرفتن به ترتیب 10.8 و 2.5 درصد از سهام کگل دیگر سهامدار عمده این شرکت محسوب می‌شوند.

گفتنی است حدود 60 درصد از سهام این شرکت نیز در اختیار سهامداران خرد یا به اصطلاح شناور است.

ترکیب سهامداران کگل

بازدهی کگل در یک سال اخیر چقدر بود؟

جدولی که در ادامه آمده است، بازدهی سهام کگل در بازه‌های زمانی مختلف را نشان می‌دهد. همان‌طور که در جدول مشخص است سهام شرکت سنگ آهن گل‌گهر در تمامی باز‌ه‌های زمانی میان‌مدت و بلندمدت خود از شاخص کل و میانگین گروه «استخراج کانه‌های فلزی» عملکرد بدتری از خود نشان داده است.

نکته عجیب جدول بازدهی کگل، افت بیش از 41 درصدی قیمت سهام این شرکت در 6 ماه اخیر است. گفتنی است شاخص کل در این مدت تنها 3.31 درصد کاهش داشته است.

همچنین در بازه زمانی سه ساله در حالی که شاخص گروه استخراج کانه های فلزی 451 درصد رشد کرد، سهام کگل افزایش حدود 280 درصدی را تجربه کرده است.

بازدهی سهام کگل

کگل در سال گذشته چقدر سود ساخت؟

بررسی صورت‌های مالی سال‌های اخیر کگل نشان می‌دهد که این شرکت در پنج سال اخیر سعی در افزایش سودسازی خود داشته است. به طوری که در سال 99 این شرکت توانست سودسازی خود را حدود 117 درصد افزایش دهد و این عدد را به 14 هزار و 160 میلیارد تومان برساند.

همچنین با انتشار صورت مالی پایان سال 1400 کگل مشاهده شد که سود خالص این شرکت با افزایش 47 درصدی همراه شد و به سطح 20 هزار و 845 میلیارد تومانی رسید. سود انباشته شرکت سنگ آهن گل‌گهر نیز در این سال با جهش 30 درصدی خود را به محدوده 21 هزار و 173 میلیارد تومانی رساند.

سودسازی کگل

روند سودسازی پنج سال اخیر شرکت سنگ آهن گل‌گهر (اعداد به میلیارد تومان)

در مقابل، صورت‌های مالی 6 ماهه کگل که در سایت کدال منتشر شده است، خبر از کاهش قابل توجه 65 درصدی سودسازی این شرکت در نیمه نخست سال جاری می‌دهد. این کاهش به واسطه افزایش بهای تمام شده محصولات سنگ آهن گل‌گهر و کاهش مبلغ فروش این شرکت است.

EPS این شرکت نیز در نیم‌سال 1401 معادل 37 تومان ثبت شده است. گفتنی است درآمد عملیاتی این شرکت نیز در این نیمه حدود 70 درصد کاهش داشت.

برای مطالعه بیشتر به بخش کدال تجارت‌نیوز مراجعه کنید.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.

  • ناشناس

    این کاهش سود سازی ها، همش دستکاری شده و ساختگی هستش، اینا سهامدارا رو عین خودشون گاگول حساب کردن، فکر کردن با این صورت سازی ها، سهامدارسهامش رو مفت میفروشه،یکی دیگه از دلایل کاهش شدید قیمت سهم، جمع کردن یا بعبارتی بزخری کردن سهم های حق تقدم است ک الان ب سهم تبدیل شده و حدود 25 درصد در ضرر هست، میخان اینا رو زیر قیمت جمع کنن… از من گفتن بود ب سهامدار خرد، ک تا میتوانیدتو این قیمتای 740 تومن ک امروز داره معامله مشه، سهم رو بخرید….

    • ناشناس

      کاملا موافقم

  • ناشناس

    کاملا موافقم