کد مطلب: ۵۹۲۵۵۲

تجارت‌نیوز گزارش می‌دهد:

چرا شاخص منفی شد؟ / دولت متهم اصلی است؟

چرا شاخص منفی شد؟ / دولت متهم اصلی است؟

امروز بازار سهام در دومین روز معاملاتی با افت گسترده‌ای رو به رو شد. کارشناسان بازار سرمایه عمده‌ترین دلایل ریزش شاخص را حجم پایین معاملات و نقدینگی ارزیابی کردند و معتقدند دولت عامل اصلی ریزش شاخص بورس است.

به گزارش تجارت‌نیوز ، امروز در دومین روز معاملاتی هفته جاری شاخص کل باز هم با تحرکات منفی همراه شد و با ۲۵ هزار واحد افت در محدوده یک میلیون و ۳۵۱ هزار واحد قرار گرفت. کارشناسان بازار سرمایه هفته‌های گذشته گفته بودند اگر شاخص کانال ۱٫۴ میلیون واحد را از دست بدهد با سرعت تندتری به تحرکات منفی خود ادامه می‌دهد.

برخی از کارشناسان بازار سرمایه همواره به نحوه محاسبه شاخص نقد داشتند و معتقدند عددی که شاخص نشان می‌دهد، بیانگر کل بازار نیست. البته برخی دیگر از کارشناسان هم معتقدند زمانی که شاخص کل با افت گسترده رو به رو می‌شود با عرضه‌اولیه و پذیره‌نویسی در بورس اقدام به شاخص‌سازی می‌کنند تا اندکی از افت و ریزش شاخص جلوگیری شود.

درباره علت منفی شدن شاخص کل بورس محمد خبری‌زاد، کارشناس بازار سرمایه می‌گوید: گر بخواهیم دلایل اصلی وضعت فعلی بازار را تشریح کنیم دو دلیل کمبود نقدینگی و بی‌اعتمادی از عوامل عمده در جا زدن بازار هستند.

خبری‌زاد با اشاره به کمبود نقدینگی در بازار سرمایه ادامه داد: بی‌پولی عجیبی در بازار موج می‌زند و یکی از دلایل اصلی آن روند استفاده دولت و بانک مرکزی از بازار سرمایه به عنوان یک بنگاه تامین مالی است. انتشار و فروش اوراق دولتی در شهریور ماه، کاملا بازار سرمایه را خالی از پول کرده و در کنار آن عرضه‌های اولیه صورت گرفته و پذیره‌نویسی‌های اخیر ، ضربه نهایی را بر پیکر بی‌جان بازار وارد کرده است.

این کارشناس بازار در بخش دیگری گفت: همین اتفاقات و ادامه‌دار بودن روند منفی بازار باعث بی‌اعتمادی شدید سرمایه‌گذاران حقیقی و خروج پول توسط این افراد از بازار با وجود ارزنده شدن اکثریت نمادها در روزهای اخیر است.

خبری‌زاد در این باره افزود: تغییرات رخ داده شده در نرخ بهره اوراق با درآمد ثابت در بازار سرمایه و تغییرات در نرخ بهره بین‌بانکی نیز در ادامه سیاست‌های قبلی دولت بوده که کار را از نظر روانی برای بازار بدتر از قبل کرده است. وضعیت این روزهای بازار نشان می‌دهد، دولتمردان بعد از انتخابات کاملا بازار سرمایه را به حال خود رها کرده اند و بازار سرمایه از اولویت آنها خارج شده است.

آخرین اخبار بازار سهام را در صفحه بورس تجارت‌نیوز بخوانید.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.

  • ناشناس

    هنوز سهامها به قیمت ارزش ذاتی خودشون نرسیدن؟کجاست نویسنده فست فودی ما که مقصر اصلی رو سهامدارهای تازه وارد معرفی میکرد چرا الان مقاله فرهنگ سهامداری نمینویسه به احتمال زیاد سهامهاش هنوز در زیان هستند وچیزی برای گفتن نداره دوست عزیز دلمون برای مقاله هات تنگ شده لطفا چیزی بگو تا کمی امیدوار شیم از بس که زیان دیدیم

  • ناشناس

    اقای رییسی و دکتر رضایی و ……چقدر روحانی را بخاطر بورس کوبیدن و همیشه حرف از حمایت بورس میزدن ولی الان انگار بورس را نمی بینند و یا را ه حلی ندارن

    • ناشناس

      همشون از یک خانواده هستن، نه از مردم.

  • مهدی

    سلام وقتی حقوقی داره باسهما یقل دوقل بازی میکنه شما دیگه چرا میفروشین؟ با پولی که نیاز ندارید وارد بورس شین.

  • ناشناس

    چی شد پس این همه وعده ، همش شعار بود برای رای جمع کردن ، ما چقدر ساده ایم

  • ناشناس

    اولا کلاه بزرکی سر خریداران اوراق باد هوا رفت چون تضمین انها حالا تا سال دیگه است . ثانیا هیچ ادم نیمه عاقلی هم پولش را برای پذیره نویسیها نمیدهد و نباید بدهد چون زمان بازگشایی انها وقت گل نی خواهد بود به ضمانت همان اوراق که برایتان گفتم.دولت پشت سرمایه داران را خاالی کرد انها هم پشت او را خالی خواهند کرد تادوقتی 5کندل مثبت 5نبینند وارد بازار نخواهند شد

  • .

    اقای رئیسی رئیس جمهور بشه همه چی درست میشه

  • جان

    کاهش قیمت ها عمدی است تا سهام را ارزان بخرند کسی که الان میفروشه واقعا حقش ضرر هست و اصلا دلسوزی برای نادان حماقته

  • ضرر کننده بورس

    آقای قاضی زاده هاشمی گفت :بورس را ۳ روزه سبز می کنم
    پس کو ؟؟؟؟؟

    • ناشناس

      دوست خوبم آقای قاضی زاده هاشمی گفت اگر رئیس جمهور شدم بورس رو سه روزه درست میکنم. مگه رئیس جمهور شده؟ اونجوری باشه باید از رضایی هم توقع یارانه 400هزار تومنی داشته باشیم. سعی کنیم حرفی بزنیم که ارزش گفتن داشته باشه.

  • ناشناس

    چ خدایا حرف دلمو بهت میزنم خدایا خداوندا خودت به فریاد ما برس

  • ناشناس

    خانم کارشناس کم به ما بخند