خبر مهم:

کد مطلب: ۸۰۰۹۶۹

تجارت‌نیوز گزارش می‌دهد:

تحلیل تکنیکال شبندر ۱ اردیبهشت ۱۴۰۲ / فاز اصلاحی در انتظار غول پالایشی‌ها؟

تحلیل تکنیکال شبندر 1 اردیبهشت 1402 / فاز اصلاحی در انتظار غول پالایشی‌ها؟

سهام شبندر پس از شروع سال 1402 تا پایان فروردین، نزدیک به 30 درصد رشد را تجربه کرده است. در تحلیل تکنیکال شبندر از وضعیت تکنیکالی شاخص گروه فرآورده‌های نفتی نیز کمک گرفتیم تا سناریو‌های پیش روی سهم واضح‌تر شود.

به گزارش تجارت‌نیوز ، شرکت پالایش نفت بندرعباس در سال 1375 با تغییر نام شرکت ملی گاز مایع ایران تاسیس شد. نام شرکت پالایش نفت بندرعباس در اواخر سال 90 در فهرست شرکت‌های پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران درج گردید و چهار ماه پس از آن، سهام این شرکت با نماد « شبندر » و قیمت 114 تومان برای اولین بار عرضه شد.

گفتنی است سرمایه این شرکت در زمان عرضه اولیه هزار و 380 میلیارد تومان بود که پس از چند مرحله افزایش سرمایه به 13 هزار و 434 میلیارد تومان رسید.

فعالیت اصلی این شرکت شامل انجام عمليات پالايش و فرآوری نفت خام و ساير هيدروكربورها، ساختن فرآورده‌های نفتی از قبيل بنزين، نفت سفید، نفت گاز، نفت كوره، گاز مايع، سوخت هواپيما و ساير مشتقات و فرآورده‌های جانبی است.

بانک رفاه کارگران با در اختیار گرفتن بیش از 30 درصد از سهام شبندر بزرگترین سهامدار عمده شرکت پالایش نفت بندر عباس محسوب می‌شود.

شرکت گروه گسترش نفت و گاز پارسیان و بانک صادرات ایران نیز دیگر سهامداران عمده این شرکت به حساب می‌آیند. به طوری که هر یک به ترتیب 15.42 و 4.8 درصد از سهام شبندر را تحت مالکیت خود درآورده‌اند. گفتنی است 27 درصد از سهام این شرکت نیز در اختیار سهامدارن خرد یا به اصطلاح شناور است.

وضعیت تکنیکالی فرآورده‌های نفتی

گروه فرآورده‌های نفتی که نماد «شبندر» در این صنعت جای دارد، همانند شاخص کل از سقف تاریخی خود در مرداد 99 عبور کرد.

تحلیل تکنیکال پالایشی‌ها

از منظر تکنیکال، چارت شاخص فرآورده‌های نفتی با رسیدن و عبور از سقف چنگال اندروز رسم شده، در موقعیت حساسی قرار دارد. اگر جریان معاملات هفته آتی باعث شود این شاخص مجددا به درون چنگال بازگردد، می‌توان انتظار اصلاح حداقل تا محدوده دو میلیون و 630 هزار واحد(سقف سال 99) را داشت.

در سناریو دیگر پولبک شاخص فرآورده‌های نفتی به سقف شکسته شده کانال و ادامه جریان صعودی به اهداف بالاتر دست یابد.

تحلیل تکنیکال شبندر

فرصت ورود با این ستاپ، مربوط به روزهای پایانی سال گذشته می‌شود جایی که «شبندر» پس از خروج از فاز استاتیک خود که در اینجا روند ساید به شکل مستطیل بوده، به سقف مستطیل پولبک زده و باری دیگر فرصت ورود مناسبی را نصیب سهامداران خود کرده است.

تحلیل تکنیکال شبندر 1 اردیبهشت 1402

نماد شبندر پس از شکستن خط هشدار اول چنگال مدیفای-شیف و همچنین تراز 100 درصد فیبوناچی اکستنشن رسم شده بر روی گام صعودی و اصلاحی قبلی (ماژور) مقاومت مهمی را حوالی قیمت هزار و 150 تومان از پیش روی خود رد کرد و پس از پولبک به آن به روند صعودی خود ادامه داد.

در حال حاضر اما قسمت سهام شبندر در حال نزدیک شدن به تراز 1.618 فیبوناچی اکستنشن است. با توجه به وضعیت چارت شاخص فرآورده‌های نفتی، احتمال اصلاح بالاتر از عبور از مقاومت است بنابراین باید محدوده‌های حمایتی سهم را هم شناخت.

اولین محدوده حمایتی سهم، گره موجود در محدوده 1180 تا 1250 تومان است. فشردگی قیمت در این محدوده نشان از مهم بودن آن از بعد عرضه و تقاضا دارد. همچنین تکرار اندازه اصلاح قبلی در روند صعودی، اصلاح تا همین محدوده را نشان می‌دهد.

پس از آن اما در صورتی که این محدوده از دست رود، می‌توان انتظار داشت، قیمت این نماد تا محدوده سقف قبلی کاهش یابد.

گزارش‌های بیشتر تحلیل بازار را در صفحه اخبار بورس بخوانید.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.