کد مطلب: ۴۲۸۰۹۶

تجارت‌نیوز گزارش می‌دهد:

«تخم ماهی چشم‌زده» چیست؟ / قیمت ماهی پس از حذف دلار ۴۲۰۰ تومانی

«تخم ماهی چشم‌زده» چیست؟ / قیمت ماهی پس از حذف دلار 4200 تومانی

رئیس اتحادیه صنف فروشندگان پرنده و ماهی می‌گوید: حذف ارز 4200 تومانی برای واردات تخم ماهی چشم‌زده تاثیری در قیمت ماهی ندارد. قیمت ماهی را در بازار عرضه و تقاضا تعیین می‌کند.

به گزارش تجارت‌نیوز ، اخیرا نبی‌الله خون میرزایی، رئیس سازمان شیلات ایران در نشست خود با اهالی رسانه از حذف ارز 4200 تومانی برای واردات تخم ماهی چشم‌زده خبر داد. با انتشار این خبر واژه‌ی «تخم ماهی چشم‌زده» در موتورهای جستجوگر دنبال شد؛ چرا که تا پیش از انتشار این خبر تصورات بر این بود که ارز دولتی تنها به واردات کالاهای اساسی و ضروری تعلق می‌گیرد. تخم ماهی چشم‌زده چیست و آیا واقعا «تخم ماهی چشم‌زده» کالای اساسی است؟

با آنکه رئیس اتحادیه صنف فروشندگان پرنده و ماهی درباره تخم ماهی چشم‌زده ابراز بی‌اطلاعی می‌کند اما در نهایت به تجارت‌نیوز می‌گوید: حذف ارز 4200 تومانی از واردات تخم ماهی چشم‌زده تاثیری در قیمت ماهی ندارد.

تخم ماهی چشم‌زده چیست؟

آنچه برخی کاربران در کامنتی درباره تخم ماهی چشم‌زده نوشتند این است که تخم ماهی چشم‌زده مهم‌ترین نیازمندی مجتمع‌های پرورش ماهی است و از حیث امنیت غذایی و تداوم عملکرد واحدهای پرورش ماهی اهمیت دارد. آنها با اشاره به مثالی گفته‌اند با حذف ارز دولتی از واردات تخم ماهی چشم‌زده سالن جوجه‌کشی را بدون تخم‌مرغ نطفه‌دار تصور کنید.

برخی پرورش دهندگان ماهی هم در باره تخم ماهی چشم‌زده گفتند: متاسفانه در ایران واحدهای نرسری جوابگوی نیاز کارگاه‌های تولیدی نیستند و نیاز است که وارد شود.

در عین حال کاربر دیگری در این رابطه می‌نویسد: « من سابقه ۱۲سال فعالیت عالی توی صنعت شیلات ایران دارم. واقعا نمی‌دونم کدوم تخم ماهی وارد میشه؟ شاید تخم تیلاپیا باشه که خود اون ماهی جای سوال داره، ولی بنظرم خوب هر دستگاهی باید از جایی این ارز رو می‌گرفت و تقسیم می‌کرد.»

وی با انتقاد از تخصیص ندادن بودجه برای تولید ماهیان در قفس گفت: «متأسفانه ارز برای واردات تجهیزات مورد‌نیاز و بودجه مصوب این طرح در سال گذشته و امسال تخصیص نیافته و ما از تکلیف برنامه ششم عقب هستیم، به‌طوری‌که سال گذشته فقط ۱۴ هزار تن ماهی در قفس تولید کرده‌ایم.»

واژه تخم ماهی چشم‌زده را تا به حال نشنیده‌ام

در همین رابطه رئیس اتحادیه صنف فروشندگان پرنده و ماهی در پاسخ به این پرسش که حذف ارز دولتی از تخم ماهی چشم‌زده چه تاثیری در قیمت ماهی دارد؟ به تجارت‌نیوز می‌گوید: حذف ارز 4200 تومانی برای واردات تخم ماهی چشم‌زده تاثیری در قیمت ماهی ندارد. قیمت ماهی را در بازار عرضه و تقاضا تعیین می‌کند.

مهدی یوسفخانی در ادامه می‌افزاید: واژه تخم ماهی چشم‌زده را تا به حال نشنیده‌ام اما مطمئنا هستم که تقاضا برای خرید ماهی در بازار ضعیف است. این روزها آنقدر عرضه ماهی زیاد است که قیمت‌ها را کنترل کرده و فعلا بحث افزایش قیمت ماهی منتفی است. قطعا زمانی که عرضه یک کالا بیشتر از تقاضا باشد قیمت آن کالا در بازار فروکش می‌کند.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.